14.06.2024 / 09:22
StoryEditor

Branża mleczarska nie kryje zadowolenia z powodu wyłączenia produktów mlecznych z systemu kaucyjnego

Branża mleczarska nie kryje zadowolenia z powodu wyłączenia produktów mlecznych z systemu kaucyjnego (fot. Shutterstock)
Związek Polskich Przetwórców Mleka "z dużą satysfakcją przyjmuje wynik konsultacji publicznych, dotyczących nowelizacji ustawy kaucyjnej", podsumowanych 13 czerwca przez wiceminister Anitę Sowińską.

Przedstawiciele branży uważają za "ważną i potrzebną" decyzję Ministerstwa Klimatu i Środowiska o wyłączeniu produktów mlecznych z systemu kaucyjnego i zapewniają, że ma ona ogromne znaczenie dla producentów i przetwórców mleka, ale również dla konsumentów.

"Od początku prac nad nowelizacją ustawy kaucyjnej, wyłączenie opakowań po mleku i produktach mlecznych z systemu kaucyjnego było kluczowym postulatem, zgłaszanym przez nasz Związek. Zwracaliśmy uwagę na liczne zagrożenia sanitarne, wynikające z konieczności gromadzenia opakowań, zawierających resztki żywnościowe, zarówno na etapie gospodarstw domowych, ale też w placówkach handlowych, spośród których zdecydowana większość będzie prowadzić zbiórkę manualną.

Pogląd ten podzieliła również Federacja Konsumentów, jednocześnie wskazując na niekorzystny wpływ proponowanych rozwiązań na konsumentów. Dlatego cieszymy się, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska również dostrzegło tego rodzaju ryzyka i ostatecznie podzieliło nasze argumenty w tym zakresie" – czytamy w komunikacie Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Mleczarze zwracają uwagę, że na 16 systemów kaucyjnych w Europie jedynie dwa włączyły opakowania po mleku i jego przetworach do systemu kaucyjnego – i w obu przypadkach specyfika rynków jest zdecydowanie inna, stąd nie mogą one być punktem odniesienia dla Polski. Podkreślają, że reszta krajów, identyfikując wspomniane zagrożenia sanitarne, prowadzi zbiórkę opakowań po mleku i jego przetworach poza systemem.

Branża docenia otwartość strony rządowej

– Doceniamy otwartość Ministerstwa Klimatu i Środowiska na dialog, otwartość na racjonalne argumenty i poszukiwanie kompromisu. Dziękujemy stronie rządowej za zrozumienie potrzeb branży mlecznej, a szczególnie Ministerstwu Rolnictwa i panu ministrowi Czesławowi Siekierskiemu – mówi Marcin Hydzik, prezes ZPPM.

– Dziękujemy również innym organizacjom za konstruktywną współpracę, szczególnie Polskiej Federacji Producentów Żywności ZP i Federacji Konsumentów. Liczymy równocześnie, że nasza argumentacja i stanowisko Ministerstwa Klimatu zostanie podzielone podczas dalszych prac nad ustawą przez posłanki i posłów – podsumowuje.

29.04.2025 / 11:14
StoryEditor
Donos do prokuratury na zarząd Żabki. "Sieci handlowe przekroczyły granicę"
Donos na zarząd Żabka Polska. Sieci handlowe dawno przekroczyły granicę (Jan Śpiewak + Żabka Polska)

Jan Śpiewak złożył zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez członków zarządu sieci Żabka Polska. Jeśli prokuratura przychyli się do jego argumentów, członkom zarządu grozi nawet do pół miliona złotych kary. Jak oskarżenia formułuje aktywista i jak tłumaczy się sieć handlowa?

Z artykułu dowiesz się:

  • Śpiewak składa donos na zarząd Żabki
  • Żabka wprowadza promocje na piwo, która wywołała kontrowersje
  • Śpiewak uważa, że promocja Żabki promuje nadmierne spożywanie alkoholu
  • Nawet pół miliona złotych kary za promocję piwa niezgodną z prawem
  • Jak sprawę komentuje sieć handlowa?

Śpiewak składa donos na zarząd Żabki za promocję piwa

Składamy zawiadomienie do prokuratury na zarząd Żabki. Ich promocyjny abonament to naprawdę abonament na alkoholizm –­­ poinformował 28 kwietnia w mediach społecznościowych, Jan Śpiewak, aktywista warszawski i prezes fundacja Bezpieczna Polska Dla Wszystkich.

W jego opinii, działania zarządu Żabki przekraczają dozwolone ramy reklamy piwa określone w prawie, w tym w ustawie wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

– Sieci handlowe od dawna przekraczały granicę prawa. Niestety nie spotykało się to z odpowiedzią polityków i służb – uważa Jan Śpiewak.

Żabka wprowadza promocje na piwo, która wywołała kontrowersje

Portal wiadomoscihandlowe.pl informował niedawno, że do sieci Żabka wróciła oferta, w ramach której klienci mogą od razu zapłacić za 24 piwa w obniżonej cenie, a następnie odbierać je w sklepach w ciągu 20 dni od daty zakupu.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 76% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.04.2025 / 16:02
StoryEditor
Żabka reaktywowała ofertę alkoholu przypominająca subskrypcję. Sieć broni się: "to nie abonament"!
Na zdj. sklep sieci Żabka (fot. Maciej Nowaczyk/mat. prasowe; zdjęcie ilustracyjne)

Do Żabki powróciła oferta, w ramach której klienci mogą od razu zapłacić za 24 piwa, a następnie odbierać je w sklepach w ciągu 20 dni od daty zakupu, np. po jednym piwie. Wywołało to oburzenie niektórych internautów, którzy zarzucają franczyzowej sieci przynajmniej przekroczenie niepisanej granicy w działaniach marketingowych. Sieć natychmiast ustosunkowała się do tych zarzutów.

Przypomnijmy, że już latem 2024 r. Żabka wprowadziła podobną ofertę, ochrzczoną w internecie mianem "piwonamentu", co nawiązywało do subskrypcji na kawę, nazywaną przez Ż...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 03:29