14.02.2024 / 11:44
StoryEditor

Producenci piwa chcą stworzyć operatora systemu kaucyjnego. Wymieniają całą listę wad obecnych przepisów. Powstaną „systemiki”

Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie (fot. mat. pras.)
Producenci piwa grzmią na temat przepisów wdrażających w Polsce system kaucyjny. Ich zdaniem jest on dysfunkcyjny i powoduje problemy w podstawowych sprawach, takich jak powołanie operatora. Na dodatek zmieniać trzeba coś, co do tej pory nieźle funkcjonowało.

– Po wielu miesiącach prac legislacyjnych z dużym żalem musimy stwierdzić, że treść ustawy przyjęta w końcówce prac parlamentu poprzedniej kadencji jest daleka od tego, co sobie wyobrażaliśmy i daleka od tego, jak funkcjonują efektywne systemy w innych krajach europejskich. To system dysfunkcjonalny, system wielu operatorów, który rodzi wiele potencjalnych zagrożeń i chaosu, bo ustawa jest mocno niedopracowana – mówił w odpowiedzi na nasze pytania Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie podczas konferencji organizowanej przez związek.

Dodał również, że najwięksi producenci piwa chcą stworzyć operatora systemu kaucyjnego, ponieważ, jak twierdzi Morzycki, wymaga tego od nich sama ustawa wprowadzająca system kaucyjny. Pojawiają się jednak istotne problemy, ale o tym za chwilę.

Jakie są najważniejsze postulaty branży piwowarskiej? Przede wszystkim przełożenie obowiązku zbiórki w systemie na 2026 rok.

– Termin 1 stycznia 2025 roku jest całkowicie nierealistyczny. Nie ma żadnej szansy na to, aby od początku tego roku był w Polsce powszechny system. Jeżeli powstaną jakiekolwiek „systemiki”, będą one miały charakter wybiórczy i fragmentaryczny, będą dotyczyć niektórych wprowadzających i produktów oraz wybranych punktów sprzedaży – mówi Morzycki.

Drugi zarzut to zdaniem Morzyckiego dyskryminacja podmiotów, które jego zdaniem są zobligowane do stworzenia systemu kaucyjnego, czyli producentów. Duże firmy muszą przejść długą procedurę antymonopolową. Biorąc pod uwagę to, że w wielu przypadkach to międzynarodowe firmy, zgodę musi wydać też Komisję Europejską, co wyklucza utworzenie takiego operatora do czerwca tego roku, a zatem na pół roku przed wejściem w życie nowego prawa. Łatwiej mają mniejsze podmioty, które nie muszą przechodzić całej procedury.

Morzycki mówił też o kwestii podążania kaucji za produktem, co jego zdaniem stanowi pole do nadużyć zwłaszcza w sektorze HoReCa, który nie zapłaci kaucji za produkty, a później będzie mógł je zwrócić do systemu, co obciąży operatora. Dodatkowo problemem jest kaucja od opakowań wielorazowego użytku.

– Mamy efektywne systemy kaucyjne od wielu lat. Browary są liderem w tym zakresie, mamy dobrze dopracowane łańcuchu i każdy producent działa w tym zakresie na dużą skalę. Setki tysięcy butelek są wielokrotnie napełniane, ale ustawodawca zignorował ten fakt i do jednego worka wrzucił butelki jednorazowe i wielorazowe, które muszą od początku budować system kaucyjny. To zupełnie niepotrzebne – powiedział Bartłomiej Morzycki.

Zarzucił też ustawodawcy to, że opłata produktowa wnoszona za każdy kilogram nieodebranych z rynku opakowań jest taka sama dla każdego rodzaju odpadów – 10 groszy zarówno za kilogram butelek PET, jak i dużo cięższych butelek szklanych.

– Apelujemy o to, aby ustawa była jak najszybciej znowelizowana. Mamy nadzieję, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz osoby nim kierujące, które zawsze wypowiadały się prośrodowiskowo, uwzględnią teraz te oczywiste okoliczności i przychylą się do postulatów zgłaszanych przez wprowadzających – podkreślił Morzycki.

24.04.2024 / 09:08
StoryEditor
Rośnie sprzedaż smartfonów, spada telewizorów i laptopów. Jakiej elektroniki szukają Polacy?
Rośnie sprzedaż smartfonów, spada telewizorów i laptopów (fot. mat. pras.)
W zeszłym roku rynek dóbr technologicznych i trwałego użytku minimalnie się skurczył, a jego wartość wyniosła 50,77 mld zł (vs 50,9 mld zł w 2022 r.). Przede wszystkim spadła sprzedaż telewizorów (-17,7 proc.), laptopów (-13,4 proc.) oraz suszarek do ubrań (-16 proc.) – wynika z danych firmy badawczej GfK - An NIQ Company.

Niekwestionowanymi liderami polskiego rynku elektroniki i AGD pozostają smartfony, ekspresy do kawy oraz odkurzacze pionowe i robotyczne. Jak wynika z danych GfK - An NIQ ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.04.2024 / 12:45
StoryEditor
Dino mocniej integruje się z drogerią eZebra. Sieć sklepów promuje kosmetyczną markę w swoich gazetkach i na stronie internetowej
Logo sieci handlowej Dino (Shutterstock)
Logo sieci handlowej Dino (Shutterstock)fot. Shutterstock
Logo sieci handlowej Dino (Shutterstock)
Gazetka sieci sklepów Dino z logo drogerii eZebra (Dino)fot. Dino
Logo sieci handlowej Dino (Shutterstock)
Gazetka sieci sklepów Dino z logo drogerii eZebra (Dino)fot. Dino
Logo sieci handlowej Dino (Shutterstock)
Strona internetowa sieci Dino z linkiem do drogerii eZebra (Dino)fot. Dino
Logo sieci handlowej Dino (Shutterstock)
Logo sieci handlowej Dino (Shutterstock)
Logo sieci handlowej Dino (Shutterstock)
Logo sieci handlowej Dino (Shutterstock)
Po zakupie udziałów w drogerii internetowej eZebra, sieć sklepów Dino postanowiła wykorzystać synergie płynące ze swojego zasięgu i promować nabytą spółkę z branży e-commerce. Logo drogerii pojawiło się w gazetkach Dino, a na stronie internetowej sieci sklepów dodatkowo zamieszczono przekierowanie do eZebry.

Na głównej stronie internetowej sieci handlowej Dino zaszły drobne, ale za to istotne zmiany. W górnej części strony internetowej, obok najważniejszych linków kierujących do pro...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25. kwiecień 2024 06:08