06.12.2017 / 11:24
StoryEditor

Otwieramy sklep spożywczy. O czym trzeba pamiętać? [PORADNIK]

Mimo postępującej konsolidacji w Polsce nadal działa aż około 100 000 sklepów ogólnospożywczych (fot. materiały prasowe)
Uruchomienie sklepu spożywczego to jedna z najczęstszych koncepcji, w sytuacji gdy ktoś chce spróbować swoich sił w biznesie. O przygodzie z handlem detalicznym można zacząć poważnie myśleć już wtedy, gdy dysponuje się kwotą 50 000 zł. Tyle w przybliżeniu kosztuje założenie niewielkiego osiedlowego sklepu lub przyłączenie się do sieci franczyzowej.

Według ekspertów mimo dynamicznej ekspansji supermarketów wciąż opłaca się otwierać osiedlowe sklepy. Ponad 15 proc. Polaków kupuje wyłącznie w małych sklepikach. Większość konsumentów robi codzienne zakupy w sklepach blisko domu, a raz w tygodniu wybieramy się na większe zakupy do super- lub hipermarketu.

Delikatesy czy dyskont?

Planując otwarcie sklepu, w pierwszej kolejności należy ustalić, jacy są potencjalni klienci. W miejscach, gdzie mieszkają osoby bogatsze, lepiej sprawdzają się delikatesy, w biedniejszych regionach – sklepy dyskontowe. Dodatkowo powinniśmy sprawdzić konkurencję w okolicy naszego działania. Klientami sklepu mogą być mieszkańcy okolic, ale również całej miejscowości – wszystko zależy od dobrej reklamy i jakości prowadzonej działalności.

Przekonać klientów

Celem firmy jest zdobycie jak najszerszego grona stałych klientów. Spełnienie takiego założenia nie jest łatwe, ale cel ten osiągniemy, gdy zapewnimy:

- szeroki asortyment dobrej jakości produktów
- przystępne ceny towarów, ustalone na podstawie badania regionalnego rynku
- obsługę na najwyższym poziomie świadczoną przez wykwalifikowany personel, który potrafi również stworzyć miłą atmosferę
- dobrą informację o ofercie naszego sklepu
- ciągły rozwój działalności.

Niezbędna podstawa

Osoby zamierzające założyć sklep spożywczy, powinny mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat sprzedaży – w tym obsługi kasy fiskalnej, a także kształtowania cen (aby móc ustalać odpowiednią marżę, przy zachowaniu korzystnych cen dla klienta), potrzeb klientów – oraz umiejętność zarządzania personelem (jeśli zamierzamy zatrudnić kogoś do pomocy).

Poznaj swoje produkty

Wiedza o własnych produktach też jest niezbędna, ponieważ wpływa na jakość sprzedaży, to jest, przede wszystkim na umiejętność odpowiedniego wyeksponowania, zaprezentowania oferty, a to oznacza dobrą reklamę, czyli w efekcie – zysk. Należy edukować klienta, informować go o asortymencie – personel powinien przechodzić specjalistyczne szkolenia z wiedzy o produktach, ich przeznaczeniu, odpowiednim wykorzystaniu.

Pozwolenie na alkohol

Poszerzenie oferty sklepu spożywczego o taką grupę towarów jak napoje alkoholowe może zwiększyć obrót nawet o 20 proc., ale wymaga uzyskania płatnego zezwolenia. Sam proces uzyskania zgody na sprzedaż napojów alkoholowych wymaga zwykle dłuższego czasu, zwłaszcza że liczba wydawanych zezwoleń w każdej miejscowości jest określona. Wydawane są trzy różne oddzielne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:

— do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo

— powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa)

— powyżej 18% zawartości alkoholu, zezwolenia są wydawane na czas oznaczony, w przypadku sprzedaży detalicznej, na okres nie krótszy niż 2 lata.

Działalność jednoosobowa

Wybór formy prawnej to decyzja właściciela. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza albo udział w spółce osobowej lub kapitałowej. Wybór uzależniony jest od ponoszenia ryzyka i skali działalności, na jaką decyduje się właściciel. Jednoosobowa działalność gospodarcza pozwala na samodzielne podejmowanie decyzji i jest odpowiednia dla małych i średnich sklepów. Przy czym założyciel odpowiada całym swoim majątkiem firmowym i osobistym za zobowiązania firmy.

A może spółka?

Spółki osobowe są zawiązywane przez osoby fizyczne, które kumulują własne wkłady pieniężne na rzecz spółki lub wnoszą wiedzę (know-how), przez co rozmiar spółek jest większy i mają szerszy zakres działania. Wspólnicy dzielą się zyskami, ale również i ryzykiem działalności, odpowiadają za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem osobistym. W przypadku spółek kapitałowych przepisy prawne regulują w ścisły sposób wielkości kapitałów założycielskich oraz zasady podejmowania kluczowych decyzji w spółce. Inny jest również sposób rejestracji spółki, gdzie wymagany jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, zaś dane finansowe spółki są jawne.

Artykuł powstał na bazie poradnika „ABC biznesu: Jak założyć sklep spożywczy”, wydanego przez Ośrodek Promowania Przedsiębiorczości w Sandomierzu.

23.04.2024 / 11:03
StoryEditor
Polacy kupują coraz więcej produktów marki własnej Biedronki, Lidla, Carrefoura czy Żabki. Marki sieciowe stale zwiększają udziały w koszykach zakupowych
Nowy sposób prezentowania marki własnej w sklepach sieci Lidl (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że wciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów.

Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym utrzymaniu satysfakcjonującej jakości. Takie dane płyną zraportu „Behaviour Change” opracowanego przez...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22.04.2024 / 14:53
StoryEditor
Biedronka zainteresowana przejęciem dużej zagranicznej sieci sklepów. Dyskonter może urosnąć o 1200 placówek
Według chorwackich mediów, Biedronka może przejąć sieć Studenac (Shutterstock)
Biedronka jest obecnie uważana za najbardziej prawdopodobnego nabywcę sieci Studenac – informuje chorwacki portal lidermedia.hr, który wcześniej doniósł, że wśród oferentów znalazły się również fundusze CVC Capital Partners (właściciel sieci Żabka) i Mid Europa Partners.

Właścicielem sieci Studenac jest fundusz Enterprise Investors, a szefem chorwackiej sieci handlowej Michał Seńczuk, polski manager. Jeśli informacje chorwackich dziennikarzy się...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05. maj 2024 17:55