18.03.2020 / 13:24
StoryEditor

Mastercard i Visa podnoszą limit dla transakcji zbliżeniowych bez PIN do 100 zł

(fot. Clay Banks, Unsplash)
Już 19 marca obowiązujący w Polsce limit dla transakcji zbliżeniowych Visa bez podawania PIN-u zostanie podniesiony do 100 zł. Dzień później podobne regulacje wprowadzi Mastercard. To odpowiedź na oczekiwania regulatora, handlowców i konsumentów, związane z epidemią koronawirusa w Polsce.

Użytkownicy kart mogą skontaktować się ze swoim bankiem, aby dowiedzieć się, kiedy będą mogli korzystać z podwyższonego limitu. Podniesienie limitu dla transakcji zbliżeniowych ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 64% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.10.2025 / 17:26
StoryEditor
Boimy się pestycydów i wysokich cen. Tak dziś kupują żywność Polacy [RAPORT PwC]

Polski konsument boi się pestycydów, konserwantów i coraz wyższych cen żywności. Ale ma też coraz większe wymagania wobec producentów – zwraca uwagę na dobry skład i wpływ żywności na zdrowie. Tak wynika z najnowszego raportu PwC o wyborach konsumenckich Polaków. Jak te dane mogą wykorzystać firmy spożywcze, by ich produkty częściej trafiały do koszyków klientów?

W artykule przeczytasz: 

  • Cena to nie wszystko. Co skłania Polaków do zakupu żywności?
  • Co docenia polski konsument?
  • Przemysł spożywczy i rolnictwo zrównoważone w cenie
  • Polska jest bardziej „eko” niż Europa Zachodnia
  • Zmiana koszyka zakupowego Polaków: produkty świeże rosną w siłę
  • Jak producenci żywności i handel mogą zyskać nowych klienta?
  • Eksperci PwC: Zdrowie i wygoda to nowe trendy konsumenckie w Polsce

Czym Polacy kierują się przy zakupie żywności? Dane na ten temat można znaleźć chociażby w najnowszym raporcie PwC „Smak, cena, świadomość: Mapa wyborów konsumenckich Polaków 2025”. Autorzy raportu podają także, jak polski konsument wypada na tle innych klientów w Europie Zachodniej i Środkowej.

Cena to nie wszystko, ale wciąż wiele. Co skłania Polaków do zakupu żywności?

Polski konsument jest dość specyficzny. Z jednej strony to wciąż cena jest dla wielu konsumentów kluczowa przy wyborze produktów, ale jednocześnie rośnie apetyt na produkty zdrowe, świeże i innowacyjne.

Jak to wygląda w liczbach? Otóż aż 59 proc. Polaków uważa cenę za najważniejsze kryterium zakupu. Jednakże niemal połowa konsumentów (49 proc.) deklaruje, że zmieni markę dla lepszego smaku produktu. Natomiast 45 proc. respondentów zmieni markę żywności, którą wkłada do koszyka zakupowego ze względu na lepszy stosunek jakości do ceny. Zarówno producenci, jak i handel powinni zwrócić uwagę także na kolejną liczbę – aż 43 proc. badanych może zmienić markę żywności ze względu na ofertę promocyjną.

– Polscy konsumenci są wciąż bardzo wrażliwi na ceny, oczekują wysokiej jakości, a także zdrowych i łatwo dostępnych produktów. Ta zmiana stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę dla producentów i detalistów – zauważają eksperci PwC.

image
Czynniki, które mogą przyciągnąć
konsumentów do innej marki. Dane z raportu PwC "Smak, cena, świadomość: Mapa wyborów konsumenckich Polaków 2025"
FOTO: fot. Pwc

Polski konsument docenia innowacyjne oferty oraz angażujące treści o produkcie

Polacy (27 proc.) zwracają uwagę także na korzyści zdrowotne z kupowanej żywności. Co ciekawe w tym aspekcie bliżej nam do konsumentów z Europy Zachodniej niż Środkowej. Polaków za to wyróżnia otwartość na nowości: 20 proc. konsumentów zmieni markę na tę, która ma reputację prekursora czy pioniera w nowych produktach lub ofertach. Jest to aż cztery razy więcej niż w Europie Zachodniej (5%).

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 71% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17.10.2025 / 10:49
StoryEditor
16% Zetek chce mieć własną firmę. Ile z nich postawiło na prowadzenie Żabki?
16% Zetek chce mieć własną firmę Ile z nich postawiło na prowadzenie Żabki ? (fot. Canva + Żabka Polska)

Z badań wynika, że 16% przedstawicieli pokolenia Z w Polsce chce prowadzić firmę na własny rachunek. Część z nich realizuje te plany, wybierając franczyzę sklepów Żabka. Co jest najważniejsze dla Zetek w pracy i biznesie?

W artykule przeczytasz:

  • Prof. Żukowska: pokolenie Zet chcące mieć wybór między stabilnością a niezależnością
  • Pokolenie Zet – ile osób chce prowadzić własną firmę?
  • Co jest najważniejsze w pracy dla pokolenia Zet?
  • Czy poczucie bezpieczeństwa i własną działalność można pogodzić?
  • Czy ubezpieczenie biznesu pomaga młodym w prowadzeniu własnej firmy?
  • Ile osób z pokolenia Zet prowadzi sklepy Żabki?

14 października 2025 r. został zainaugurowany cykl spotkań „Żabka Press Café”. W ramach tych spotkań będą odbywać się rozmowy o przedsiębiorczości, aktywizacji społecznej i przyszłości rynku pracy.

Prof. Żukowska: pokolenie Zet chcące mieć wybór między stabilnością a niezależnością

Pierwszym z tematów było pokolenie Z oraz to, jak młodzi ludzie podchodzą do prowadzenia biznesu, w tym także tych w formule franczyzy.

– Pokolenie Z wyrasta w kulturze start-upów i wolności zawodowej, ale oczekują też zabezpieczeń, które daje etat. Czy w związku z tym przedsiębiorczość jawi im się jako atrakcyjna droga rozwoju? Na pewno jest to pokolenie chcące mieć wybór między stabilnością a niezależnością – mówi dr hab. Joanna Żukowska, profesor Szkoły Głównej Handlowej.

Pokolenie Zet – ile osób chce prowadzić własną firmę?

Podstawą do dyskusji był raport Work War Z, zrealizowany przez Enpulse i specjalistów z SGH. Dokument pokazuje, że ponad 70% badanych wskazuje, że preferuje klasyczną umowę o pracę. Według nich, daje ona poczucie stabilności, przewidywalności oraz dostęp do świadczeń socjalnych.

Natomiast 16% przedstawicieli pokolenia Z w Polsce preferuje prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Chęć prowadzenia własnej firmy jest wyższa wśród studentów, bo aż 21 proc. z nich deklaruje chęć otwarcia własnego biznesu jeszcze przed rozpoczęciem kariery zawodowej. Wśród osób już pracujących, ale nie studiujących, odsetek ten wynosi 14%.

Natomiast niewielka część wskazała, że chciałaby pracować na 1/2 lub 3/4 etatu lub na umowę o dzieło – było to łącznie 9 proc. respondentów.

Co jest najważniejsze w pracy dla pokolenia Zet?

Z raportu można się również dowiedzieć jakie czynniki są najbardziej istotne dla młodego pokolenia w pracy. Wyniki pokazują, że dla 47% respondentów najważniejszym kryterium w pracy jest wysokość wynagrodzenia. Dla pokolenia Zet istotna jest też możliwości rozwoju (13%) oraz równowaga między pracą a życiem codziennym (12%).

Warto zwrócić uwagę na czynniki wpływające na zaangażowanie i satysfakcję z pracy wśród młodego pokolenia. Zetki najczęściej wskazywały na

  • wynagrodzenie (57% odpowiedzi),
  • dobra atmosfera (29%),
  • możliwości rozwoju (24%),
  • docenianie przez przełożonych (17%)
  • relacje z innymi pracownikami (16%).
  • benefity pozapłacowe (13%),
  • elastyczny czas pracy (11%)
  • wsparcie w miejscu pracy (11%).

Czy poczucie bezpieczeństwa i własną działalność można pogodzić?

Podczas dyskusji w ramach „Żabka Press Café” Przemysław Kijewski, Chief Operating Officer w Żabka Polska podkreślał kwestie poczucia bezpieczeństwa jaka jasno deklaruje pokolenie Zet. Według niego nie wyklucza to jednak prowadzenia własnej firmy.

– Młodzi chcą działać na własny rachunek, ale nie kosztem poczucia bezpieczeństwa. W Żabce dajemy im możliwość sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy ograniczając ryzyko – najpierw w ramach programu „Bezpieczny Start”, a następnie poprzez sprawdzony model franczyzowy. Dzięki temu pokolenie Zet może realizować ambicje przedsiębiorcze z solidnym zapleczem wsparcia i know-how – przekonuje Przemysław Kijewski.

Na czym polega program „Bezpieczny Start” w Żabce? Jego uczestnicy w ciągu od dwóch do czterech tygodni uczą się, jak wyglądają codzienne obowiązki franczyzobiorcy. W ten sposób mogą zdobyć praktyczne doświadczenie i przygotować się do prowadzenia własnego sklepu.

Czy ubezpieczenie biznesu pomaga młodym w prowadzeniu własnej firmy?

Po części ze względu na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, młodzi franczyzobiorcy mogą skorzystania z produktów ubezpieczeniowych, jak chociażby „Polisa na biznes”.

– Polisa na biznes, czyli zbiorowe ubezpieczenie dla franczyzobiorców to produkt przygotowany przez Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych z grupy PZU. Jest odpowiedzią na potrzeby m.in młodych przedsiębiorców prowadzących działalność w ramach systemu franczyzowego, zapewniając im ochronę w razie trudnych sytuacji biznesowych, ale także możliwość rozwoju – podkreślił Wojciech Kmiecicki, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Korporacyjnych TUW PZUW.

Ile osób z pokolenia Zet prowadzi sklepy Żabki?

Żabka Polska podaje, że od początku 2025 roku z programu „Bezpieczny Start” skorzystało ponad 200 osób. Spośród nich 119 już otworzyło swoje sklepy Żabka, a kolejne 80 jest w trakcie procesu rekrutacji. Co istotne, aż 86% uczestników programu to osoby z pokolenia Z.

Obecnie w całej Polsce działa ponad 11 800 sklepów Żabka, prowadzonych przez ponad 10 tys. franczyzobiorców. Wśród nich 2 844 osoby to przedstawiciele pokolenia Zet.

image

Żabka ujawnia przychody franczyzobiorców. Które sklepy generują po 33 000 zł?

23. październik 2025 00:20