26.02.2024 / 15:18
StoryEditor

Minister rolnictwa zapowiada, że problem z nadmiernym wzrostem importu z Ukrainy będzie dyskutowany na forum UE

Czesław Siekierski, minister rolnictwa i rozwoju wsi (fot. Łukasz Rawa, wiadomoscihandlowe.pl)
Planowane są dalsze rozmowy ze stroną ukraińską i KE w celu znalezienia rozwiązania zabezpieczającego rynek Polski przed nadmiernym importem towarów rolno-spożywczych z Ukrainy – podkreśla minister rolnictwa Czesław Siekierski w odpowiedzi na interpelację posłów Klubu Poselskiego Konfederacja w sprawie masowego importu artykułów rolno-spożywczych z Ukrainy.

 

Według danych Ministerstwa Finansów, od stycznia do listopada zeszłego roku z Ukrainy do Polski wwieziono 73,4 tys. ton rzepaku, 347 tys. ton pszenicy, 597 tys. ton kuk...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

 

Według danych Ministerstwa Finansów, od stycznia do listopada zeszłego roku z Ukrainy do Polski wwieziono 73,4 tys. ton rzepaku, 347 tys. ton pszenicy, 597 tys. ton kukurydzy, 9,3 tys. ton jaj w skorupkach (świeżych), 0,4 tys. ton malin świeżych i 23,9 tys. ton malin mrożonych.

Do naszego kraju trafiło też 35 tys. ton cukru, 15,6 tys. ton mięsa drobiowego, 8,6 tys. ton miodu, 5,6 tys. ton (ok. 6,86 mln litrów) alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu 80 proc. obj. lub większej oraz 14,5 tys. ton koncentratu soku jabłkowego.

Jednocześnie w zeszłym roku w Polsce wyprodukowano 3,7 mln ton rzepaku, 13,2 mln ton pszenicy, 9,2 mln ton kukurydzy (ziaren), 674 tys. ton jajek (dane za 2022 r.), 96 tys. ton malin, 2,1 mln ton cukru (dane za 2022 r.), 3,1 mln ton mięsa drobiowego (dane szacunkowe), 24 tys. ton miodu (dane szacunkowe), 105,2 mln litrów spirytusu rektyfikowanego (alkoholu etylowego) w przeliczeniu na 100% (dane za 2022 r.) i 200,5 tys. ton koncentratu soku jabłkowego.

Czy embargo na ukraińską żywność zostanie rozszerzone?

Posłowie Konfederacji zapytali w interpelacji m.in. o to, czy rząd Donalda Tuska wprowadzi rozszerzenie embarga o kolejne art. rolno-spożywcze z Ukrainy? Czesław Siekierski odpowiada:

"Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z 15 września 2023 r. w sprawie zakazu przywozu z Ukrainy produktów rolnych budzi zastrzeżenia zarówno Ukrainy, jak i Komisji Europejskiej. Zastrzeżenia dotyczą niezgodności z unijnymi traktatami, Układem o stowarzyszeniu UE-Ukraina, a także z zasadami Światowej Organizacji Handlu (WTO). Dlatego też Polsce grozi wdrożenie przez KE procedury naruszeniowej, możliwość postępowań sądowych, jak i zastosowania retaliacji ze strony Ukrainy w postaci objęcia importu z Polski restrykcjami".

Szef resortu rolnictwa zwraca uwagę, że "aby znaleźć rozwiązania, które nie budziłoby ww. zastrzeżeń, planowane są dalsze rozmowy ze stroną ukraińską i KE w celu znalezienia rozwiązania zabezpieczającego rynek Polski przed nadmiernym importem towarów rolno-spożywczych z Ukrainy. Do czasu wypracowania takiego rozwiązania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie opowiadać się za utrzymaniem w mocy ww. rozporządzenia z 15 września 2023 r."

Czy będzie wniosek o zastosowanie klauzuli ochronnej dla Polski?

Z odpowiedzi na interpelację w sprawie masowego importu artykułów rolno-spożywczych z Ukrainy, dowiadujemy się również, że "na mocy obecnie obowiązującego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) 2023/1077 z 31 maja 2023 r. w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu (ATM) wniosek o zastosowanie klauzuli ochronnej może być zaakceptowany przez KE, gdy nadmierny import towarów pochodzących z Ukrainy powoduje zakłócenia na obszarze całej UE. Dlatego też dotychczasowe wnioski Polski o zastosowanie klauzuli ochronnej w imporcie pszenicy, mąki pszennej, mięsa drobiowego i jaj zostały przez KE odrzucone".

Minister rolnictwa wskazuje jednak, że zgodnie z zapowiedziami KE w kolejnym projekcie przedłużenia ATM dla Ukrainy planowany jest mechanizm wprowadzenia środka ochronnego, gdy import z Ukrainy powoduje zakłócenia nie tylko na rynku całej UE, ale też na rynku jednego lub kilku państw członkowskich. Dlatego też po wejściu w życie nowego rozporządzenia będzie można powrócić do tematu złożenia wniosku o zastosowanie klauzuli ochronnej polegającej na wycofaniu tymczasowych preferencji.

"Podsumowując, administracja rządowa, w tym MRiRW, zgłaszają w kontaktach z KE i w dyskusjach na forum instytucji UE problemy z nadmiernym wzrostem importu z Ukrainy i jego negatywnymi skutkami we wrażliwych sektorach rynku rolnego. Sprawa będzie jeszcze przedmiotem dyskusji na forum UE. Liczymy na to, że uda się znaleźć rozwiązania, które spowodowują, że pomoc udzielana Ukrainie nie będzie odbywała się kosztem polskiego sektora rolnego" - zaznacza szef MRiRW.

19.07.2024 / 13:16
StoryEditor
Biedronka wskazuje kluczowe trendy na rynku lodów. Czego oczekują od nich klienci?
Mural lodów Marletto Fairy Tale powstał w Warszawie przy ul. Tamka 20
Sieć Biedronka przeanalizowała kluczowe trendy na rynku losów w naszym kraju. Z badań wynik, że Polacy w 2023 r. kupili o 13 proc. więcej lodów niż rok wcześniej, najchętniej wybierają te na patyku lub w rożkach, a ich ulubioną marką jest Marletto.

Z najnowszych analiz Copernicus Climate Change Service (C3S) wynika, że czerwiec 2024 r. był najcieplejszym czerwcem w historii dotychczasowych pomiarów. Lipiec, choć jeszcze si...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Z najnowszych analiz Copernicus Climate Change Service (C3S) wynika, że czerwiec 2024 r. był najcieplejszym czerwcem w historii dotychczasowych pomiarów. Lipiec, choć jeszcze się nie skończył, również bije rekordy. Nic dziwnego, że konsumenci szukają wszelkich sposobów na ochłodzenie. Jednym z nich są lody. A dane sprzedażowe Biedronki pokazują, że i tu padają rekordy.

Ile lodów zjadają Polacy?

Najnowsze dane dotyczące sprzedaży lodów w Biedronce wskazują na znaczący wzrost rynku w ostatnich latach, osiągając rekordowy poziom w 2023 roku. Łączna sprzedaż lodów w różnych kategoriach przekroczyła 1,1 miliarda sztuk i jest to wzrost o 13 proc. w porównaniu do 2022 roku.

Dominujące jest natomiast kupowanie lodów impulsowych, czyli takich, które możemy zjeść od razu po dokonaniu zakupu m.in. na patyku czy w rożkach. Ta kategoria pozostaje liderem rynku, stanowiąc ponad 70 proc. całkowitej sprzedaży w 2023 roku.

- Dane prognozowane w 2024 r. również napawają optymizmem, mimo tego, że sezon lodowy jest jeszcze w pełni. Wskazują również na znaczący wzrost popularności wielopaków. Ich sprzedaż na przestrzeni ostatnich lat wykazuje stały trend wzrostowy i osiągnęła w 2023 roku poziom kilkunastu milionów sztuk – mówi Rafał Aletański, kupiec w sieci Biedronka.

Konsumenci szukają w lodach doznań

Na rynku uwidacznia się również trend związany z poszukiwaniem nowych doznań smakowych w rosnącej popularności kuchni międzynarodowej, szczególnie azjatyckiej. Dlatego nie dziwi fakt, że bardzo popularnymi produktami są np. lody mochi, inspirowane Japonią. Te delikatne lodowe kulki otoczone ciastem ryżowym zyskują coraz większe grono fanów w Polsce. W Biedronce dostępne są w wielu smakach m.in. o smaku mango lub kokosa w cenie od 17,99 zł za opakowanie.

Warto zauważyć, że marka własna lodów z Biedronki – Marletto, zyskała grono wiernych sympatyków i jest najczęściej wybieraną marką, spośród wszystkich dostępnych w sieci marek. W samym czerwcu 2024 roku lodów Marletto kupiono w Biedronkach o 3 miliony sztuk więcej, niż lodów innych producentów. I nic dziwnego, bo Marletto to doskonałe smaki z najlepszych składników w atrakcyjnych cenach.

W przypadku lodów Biedronka stawia na nietypowe formy komunikacji marketingowej. Promuje w ten sposób swoje nowości – Marletto Fairy Tale. Sieć zachęca uczestników, aby zainspirowali się spotem reklamowym i grafikami lodów i sami nagrali video przedstawiające ich bajkę. Video powinno zostać opublikowane na TT lub IG.

W promocję tej marki włączyła się znana graficzka - Magdalena Kaczanowska, projektując niezwykły mural, który powstał w Warszawie przy ul. Tamka 20. Mural można oglądać do 25. sierpnia.

Jakie są promocje na lody w Biedronce?

Sieć Biedronka świętuje Dzień Lodów przygotowując promocje w tej kategorii produktowej. Do 20 lipca przy zakupie dwóch wielopaków, drugi tańszy, można nabyć 70 proc. taniej. W ofercie m.in. lody na patyku Marletto classic, a także bardziej orzeźwiające owocowe smaki w postaci arbuzowych, jabłkowych czy malinowych.

W Biedronce znajdziemy też m.in lody Marletto Fairy Tale z dodatkiem popcornu i karmelu w cenie 19,99 zł za opakowanie lub rożek lodowy Marletto o smaku orzechów włoskich z dodatkiem karmelizowanych orzechów w cenie 3,39 zł za sztukę.

Jak powstały lody na patyku i w rożku?

Patrząc na historię lodów, to niesamowite, że te, które sprzedają się dzisiaj najlepiej, powstały przez czysty przypadek. Lody na patyku wynalazł Frank Epperson w 1905 roku i to w wieku zaledwie 11 lat. Zostawił zimą, na zewnętrznym parapecie okna, szklankę oranżady z proszku z mieszadełkiem w środku i pobiegł bawić się z kolegami. Rano znalazł szklankę z zamarzniętą cieczą, pociągnął za mieszadełko i… powstały lody na patyku.

Podobnie było z lodami w rożku. W 1904 Ernest Hamwi sprzedawał na ulicach St. Louis coś, co swoim wyglądem przypominało wafle. Tuż obok niego lody sprzedawał Arnold Fornachou. Ze względu na duży popyt, sprzedawcy lodów zabrakło papierowych talerzyków. Hamwi pomógł koledze, zwijając jeden ze swoich wyrobów w rożek, który okazał się idealny do napełnienia lodami.

18.07.2024 / 11:32
StoryEditor
Dyskonty Action z mocnym wzrostem sprzedaży. Sieć zdradza plany ekspansji na drugą połowę roku
Sieć Action rośnie w Europie (fot. wiadomoscihandlowe.pl/Konrad Kaszuba)
W pierwszym półroczu 2024 r. sprzedaż netto sieci Action wyniosła 6,2 mld euro. Oznacza to, że wzrosła o 20,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Sprzedaż porównywalna (LfL) podskoczyła natomiast o 9 proc.

Sieć Action poinformowała, że w omawianym okresie wzrost wolumeny sprzedaży był jeszcze wyższy niż w przypadku wzrostu wartości sprzedaży. Jednak dyskonter nie podał konkretne...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Sieć Action poinformowała, że w omawianym okresie wzrost wolumeny sprzedaży był jeszcze wyższy niż w przypadku wzrostu wartości sprzedaży. Jednak dyskonter nie podał konkretnej liczby. Wskazał jedynie, że obniżył ceny ponad 1,3 tys. produktów, co miało przyczynić się do tak dużych wzrostów wolumenowych.

Action rośnie jak na drożdżach

Action chwali się, że w pierwszym półroczu obsługiwało 17,3 mln klientów tygodniowo (łącznie we wszystkich krajach, w których sieć jest obecna). W ciągu sześciu miesięcy firmie udało się otworzyć 119 nowych sklepów. Dzięki temu placówek Action w całej Europie (a konkretniej w 12 krajach) jest już 2685.

Action deklaruje, że do końca 2024 roku planuje otworzyć 330 sklepów. Pozwoliłoby to na przekroczenie symbolicznej granicy 3 tys. placówek handlowych.

Co z ekspansją w Polsce?

Sieć nie podała wyników za pierwsze półrocze 2024 r. na polskim rynku. W ubiegłym tygodniu na portalu wiadomoscihandlowe.pl przeanalizowaliśmy wyniki dyskontera w naszym kraju za 2023 r. oraz opisaliśmy plany na br.

W kontekście ekspansji międzynarodowej, Action zwraca uwagę, że 6 maja dostawy do sklepów sieci rozpoczęło pierwsze centrum dystrybucyjne we Włoszech (w Altedo). Firma ma w tym kraju 87 dyskontów.

Sieć Action zatrudnia dziś w Europie 72 222 pracowników 159 narodowości. Tylko od początku obecnego roku firma zatrudniła niemal 3,2 tys. nowych osób.

 

 

27. lipiec 2024 11:52