05.07.2021 / 15:09
StoryEditor

Napoje kawowe rozpychają się na półkach

Napoje kawowe na gorące dni (Fot. Shutterstock)
Nadeszły upały, a wraz z nimi zwiekszył sie popyt na kawy na zimno, które mogą być alternatywą dla orzeźwiającego napoju czy lodów i często trafiają do koszyków z zakupami pod wpływem impulsu.

Gotowe napoje kawowe są stosunkowo młodą, ale zarazem dosyć dynamicznie rosnącą kategorią. Według Romana Jawczaka, regional commercial managera w firmie Arla Foods, która produkuje kawy na zimno pod marką Starbucks, produkty tego typu zaliczają się do najszybciej rozwijających się segmentów napojowego rynku. – Od 2018 roku, gdy marka Starbucks pojawiła się w tym segmencie, wzrosty rok do roku są dwucyfrowe. W porównaniu do roku 2017 kategoria praktycznie podwoiła swoją wartość – mówi.

Ekspozycyjne dylematy czyli jak zakwalifikować kawy na zimno?

Skoro padło słowo kategoria, to trzeba przyznać, że detaliści niekiedy mają problem z tym, w jaki sposób zakwalifikować i gdzie postawić kawę na zimno. Produkt ten doskonale znają bywalcy stacji paliw czy sklepów convenience, gdzie eksponowany jest on w lodówkach z wyselekcjonowaną ofertą, obok soków czy na dedykowanych wyspach. Napoje kawowe po prostu widać wśród ograniczonej liczby artykułów. 

Dla sprzedaży kawy mrożonej najistotniejszym kanałem sprzedaży są punkty detaliczne o powierzchni do 300 mkw., do których zaliczają się sklepy convenience oraz stacje paliw – podkreśla przedstawiciel Arla Foods.

Roman Jawczak dodaje przy tym, że stacje paliw nie do końca wykorzystują perspektywy biznesowe związane z tą kategorią ponieważ w ich ofercie na chwilę obecną nie ma produktów lidera rynkowego, czyli marki Starbucks. Spory potencjał sprzedażowy drzemie również w supermarketach, szczególnie tych nastawionych na wygodne zakupy.

Inaczej wygląda ekspozycja kaw mrożonych w dużych sklepach spożywczych, w których klienci mogą wybierać z ponad kilku tysięcy SKU. W tym przypadku amatorzy ice coffee mogą nie znaleźć jej wśród wyrobów typu food to go, ponieważ czasem jej tam po prostu nie ma. Większość detalistów lokuje napoje kawowe wyłącznie obok jogurtów pitnych, co nie jest błędem, ale kawa na zimno to produkt impulsowy. Można więc spodziewać się, że klienci sięgną po nią również przy okazji zakupu przekąsek.

Jaki jest więc optymalny przepis na ekspozycję kaw na zimno? – Rekomendujemy detalistom umieszczenie produktów w dwóch miejscach. Bazowa lokalizacja to lodówka nabiałowa, a dodatkowa to chłodziarka w strefie przykasowej, półka z produktami on the go lub lodówka z napojami energetyzującymi. Ponieważ kawa mrożona jest często współkupowana z ciastkami, warto rozważyć również ekspozycję w strefie ze słodkimi wypiekami – podpowiada Roman Jawczak.

Sezon rozpoczęty. Na popyt na kawy wpływa pogoda

Z badań firmy ARC Rynek i Opinia wynika, że w 2019 roku 51% Polaków z dużych miast piło kawę poza domem. Rok później pijących kawę „na mieście” było o 9 p.proc. mniej, na co wpłynęła pandemia i towarzyszący jej lockdown. Badania dowodzą, że w ubiegłym roku konsumenci częściej sięgali po kawę „przy okazji” zakupów czy tankowania niż spotkań z przyjaciółmi, chociaż powoli wracali do dawnych przyzwyczajeń.

Tegoroczny sezon dla gotowych napojów kawowych już się rozpoczął. W przypadku tej kategorii półroczny okres od maja do października odpowiada za 70% wartości sprzedaży, chociaż powoli ta krzywa ulega wypłaszczeniu. Póki co, zdecydowanie największe obroty przypadają na lato i miesiące wakacyjne począwszy od czerwca do września. Specjaliści radzą, aby właściciele sklepów zaopatrzyli się w kawy mrożone z pewnym wyprzedzeniem, ponieważ na popyt w tej kategorii istotny wpływ ma pogoda. Dodatkowo uspokajająca się sytuacja epidemiologiczna pozwala zakładać, że tegoroczny sezon letni będzie lepszy od ubiegłorocznego.

Co słychać u sąsiada? Jakie kawy pije się latem w kawiarni?

Detaliści nie powinni obawiać się wprowadzenia kaw mrożonych do oferty, nawet jeśli sklep sąsiaduje z kawiarnią. Z perspektywy konsumenta napoje sprzedawane w tych miejscach nie są dla siebie konkurencją. Produkty dostępne w sklepach są spożywane w innych okolicznościach i odmiennych porach dnia, przez co nie kanibalizują oferty kawiarnianej.

A właściciele kawiarni, dla których zeszłoroczny sezon nie był najlepszy, właśnie tego lata liczą na poprawę nastrojów wśród klientów. Sieć kawiarni Starbucks patrzy z optymizmem na nadchodzące miesiące. Według jej przedstawicieli, już poprzedni rok pokazał, że w pandemicznym sezonie letnim kwitnie tzw. turystyka lokalna i można liczyć na wielu gości szczególnie w kawiarniach zlokalizowanych w popularnych kurortach.

Latem zmieniają się także upodobania dotyczące zakupów kaw ziarnistych – klienci wybierają opcje, które lepiej smakują na zimno. W Starbucksie króluje Kenya – kawa, która dzięki swoim cytrusowym nutom idealna jest do picia na zimno z dodatkiem kostek lodu i plasterkami pomarańczy. Takie połączenie wzmacnia wyjątkowe nuty smakowe tych afrykańskich ziaren.

W okresie letnim kawy przygotowywane na zimno cieszą się wzięciem również w kawiarniach Green Caffe Nero.

Jeżeli chodzi o popularność tego typu napojów, to na podstawie naszej sieci kawiarni mogę stwierdzić że tendencja jest raczej stała, a proporcja w sprzedaży kaw serwowanych na zimno do tych podawanych na ciepło wynosi w lecie jeden do jednego. Dużym zainteresowaniem cieszą się zarówno klasyczne kawy mrożone, jak i te z różnego typu dodatkami – mówi Izabela Sakowska, szefowa działu jakości kawy i napojów w sieci kawiarni Green Caffe Nero.

22.04.2025 / 15:32
StoryEditor
Narasta napięcie pomiędzy hurtownikami a sklepami spożywczymi. Kiedyś to były żniwa, teraz to coraz większe ryzyko dla detalistów i hurtowni

Okres Wielkanocy w sektorze handlu tradycyjnie postrzegany jest jako czas wzmożonego popytu i wyższych przychodów, dziś coraz częściej staje się jednak dla przedsiębiorców z tej branży wyzwaniem. Wzrost presji na racjonalizację wydatków oraz utrzymująca się niepewność konsumentów sprawiają, że decyzje o zwiększonym zatowarowaniu i produkcji na okres świąteczny obarczone są wyższym ryzykiem inwestycyjnym i nie dają gwarancji zysku.

Handel detaliczny nadal zmaga się z rosnącym zaległym zadłużeniem – według danych BIG InfoMonitor i BIK, zaległości firm z sektora przekroczyły na koniec lutego br. 3,3 mld zł, ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

29.04.2025 / 09:29
StoryEditor
Znana sieć sklepów padła ofiarą cyberataku. Zakupy online zablokowane
Cyberatak na sieć sklepów Marks & Spencer. Zakupy online zablokowane (fot. Canva + Mark & Spancer)

Znana sieć sklepów została zaatakowana przez hakerów. Kliencie nie mogą zamówić produktów ani przez stronę internetową, ani przez aplikację. Jak sprzedawca radzi sobie z cyberatakiem?

Z artykułu dowiesz się:

  • Cyberatak na sklep Marks & Spencer
  • Przez cyberatak została zablokowana możliwość zakupów online
  • Ofiarą cyberataku padły także Auchan, New Balance i Ochnik
  • GK Specjał nie dała się hakerom

Cyberatak na sklep Marks & Spencer

Duża sieć sklepów – Marks & Spencer (M&S) – padła ofiarą ataku cybernetycznego. M&S to globalna sieć detaliczna z Wielkiej Brytanii, która sprzedaje produkty spożywcze, odzież i artykuły gospodarstwa domowego. Klienci sieci handlowej mieli zacząć zgłaszać problemy ze składaniem zamówień już w weekend Wielkanocny. Natomiast 23 kwietnia Mark & Spancer potwierdził, że doszło do cyberataku.

– Obecnie nie przetwarzamy płatności zbliżeniowych, wstrzymaliśmy odbiór zamówień Click & Collect w sklepach,

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 82% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 07:47