09.03.2023 / 17:24
StoryEditor

Łukasz Betliński, Linde Gaz: Straty produktu są największe w przetwórstwie owoców i warzyw. Sektory mięsny i rybny też mają problem

Łukasz Betliński z Linde Gaz Polska (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Jak podaje Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), udział europejskiej branży przetwórstwa spożywczego w ogólnym marnotrawstwie żywności na naszym kontynencie wynosi aż 19 proc. W Polsce udział ten jest nieco niższy, kształtuje się na poziomie 13 proc. Oznacza to jednak ok. 1,4 mln ton żywności marnowanej w samym przetwórstwie – zaznaczył Łukasz Betliński, szef Produktu Żywność w firmie Linde Gaz Polska, w trakcie wystąpienia na Kongresie Mięsnym & Roślinne Alternatywy 2023.

W poszczególnych segmentach branży spożywczej wielkość strat znacząco się różni. Jak wskazał Łukasz Betliński podczas prezentacji „Problem strat produktu w procesach chłodzenia i mrożenia”, najmniej marnuje przemysł mleczarski a najwięcej sektor przetwórstwa owocowo-warzywnego. – Bardzo wysokie wskaźniki strat mają też sektory rybny i mięsny – podkreślił ekspert.

Dlaczego jedni marnują więcej a drudzy mniej?

Przedstawiciel Linde Gaz Polska tłumaczył, że różnorodność, jeśli chodzi o wielkość strat żywności w różnych segmentach rynku spożywczego, jest spowodowana charakterystyką surowca oraz produktu końcowego.

– W latach 2017-2018 Instytut Ochrony Środowiska. Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) w ramach projektu PROM przeprowadził w Polsce badania udziału strat w masie produktu końcowego i masie surowca. Niestety, te tendencje w zestawieniu rok do roku okazały się wzrostowe – zauważył Betliński.

– W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania wielkości straty w obszarze produktu, jakim jest mięso drobiowe pieczone a następnie krojone. Okazało się, że całkowite straty są znów bardzo zróżnicowane, tym razem m.in. ze względu na wielkość produkcji, i wahają się między 7,5 a 24 proc. – dodał.

Ekspert zwrócił uwagę, że procesy schładzania i mrożenia odpowiadają za 1 do 9 proc. strat. – To pokazuje, jak bardzo na ich wielkość wpływa zastosowana w zakładzie przetwarzającym żywność technologia – podkreślił szef Produktu Żywność w firmie Linde Gaz Polska.

23.04.2025 / 11:36
StoryEditor
Handel rusza na wakacje. Dino szuka pracowników do sklepów w kurortach. Zapewnia nawet zakwaterowanie
Sklep sieci Dino Polska (Shutterstock)

Sklepy w miejscowościach turystycznych już niebawem zaczną przeżywać najazd wczasowiczów. Szykują się już teraz i szukają pracowników. Tak robi np. Dino, które zapewnia im nawet darmowe zakwaterowanie.

Na stronie Dino można znaleźć całą masę wakacyjnych ofert pracy w marketach sieci w całej Polsce. Ciekawą pozycją są oferty sezonowe z miejscowości nadmorskich. 

Di...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.04.2025 / 17:28
StoryEditor
Specjał odbiera zadłużone sklepy SPAR franczyzobiorcom. Grupa: Próbujemy polubownych rozwiązań, ale jeśli to niemożliwe...
(fot. materiały prasowe)

SPAR Polska pod nowym właścicielem i nowym zarządem realizuje strategię budowania wysokiej jakości serwisu sklepów SPAR w Polsce. Operator deklaruje, że "odzyskuje wiarygodność, podnosi standardy towarowe i jakościowe" sieci SPAR. Spółka - jak twierdzi - przywraca w ten sposób "rentowność i zaufanie do globalnej marki".

Jak czytamy w komunikacie prasowym sieci SPAR, operator franczyzy odzyskuje swoje lokalizacje, zapewniając standardy SPAR w każdym punkcie partnerskim.

"Z każdym z Pa...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 13:27