21.04.2024 / 15:03
StoryEditor

Producentów i dystrybutorów soków oraz dżemów czeka duża zmiana. Teraz nie będą mogli już nic ukryć przed konsumentami

napoje, soki, produkcja
Parlament Europejski przyjął nowe przepisy dotyczące miodu, soków i dżemów. Do tej pory mieszanki miodowe musiały zawierać na etykietach jedynie informację, czy miód pochodzi z UE. To się wkrótce zmieni. Ta zmiana dotknie także producentów soków i dżemów.

W przyszłości producenci i dystrybutorzy będą musieli informować na etykiecie, jaką część miodu każdy kraj stanowi w mieszance. Kraje UE mogą jednak zdecydować, że należy zgłosić tylko cztery kraje o największym udziale. Wyjątek stanowią opakowania o wadze mniejszej niż 30 gramów. W takich przypadkach nazwy krajów pochodzenia mogą być podawane za pomocą kodów.

W przyszłości nowe przepisy będą miały zastosowanie również do soków i dżemów. W związku z tym soki mogą być w przyszłości oznaczane jako "o obniżonej zawartości cukru" tylko wtedy, gdy co najmniej 30 procent naturalnej zawartości cukru zostanie usunięte bez dodawania substancji słodzących. Na każdy kilogram dżemu musiałoby przypadać co najmniej 450 gramów owoców.

Przedstawiciele państw członkowskich UE i Parlamentu Europejskiego już pod koniec stycznia porozumieli się w sprawie nowych przepisów. Po zatwierdzeniu przez Parlament państwa członkowskie UE muszą go teraz oficjalnie zatwierdzić. Jest to ogólnie uważane za formalność. Gdy tylko państwa członkowskie UE zatwierdzą przepisy, zostaną one opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Następnie wprowadzony zostanie okres przejściowy trwający około dwóch lat, zanim nowe wymogi wejdą w życie.

12.11.2025 / 16:07
StoryEditor
Shrinkflacja Prince Polo XXL! Producent wafelków zmniejszył gramaturę, ale nie cenę
Shrinkflacja Prince Polo XXL! Firma Mondelez producent wafelków oskarżony o zmniejszenie gramatury produktu

Stowarzyszenie Rzemieślnik złożyło zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), wnosząc o wszczęcie postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przez firmę Mondelez Polska. Chodzi o wafelki Prince Polo.

Podstawą zawiadomienia jest zjawisko downsizingu (shrinkflacji), czyli redukcja gramatury wafelka Prince Polo XXL z 50 g do 45 g. Jak podaje Mirosław Kurek, prezes Sto...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18.11.2025 / 12:51
StoryEditor
Handel rzeczami z drugiej ręki coraz popularniejszy. Kto może na tym zyskać?
Logo eBay (fot. Mike Knell/Flickr)

Rosnące zainteresowanie produktami używanymi staje się zauważalnym zjawiskiem na globalnym rynku handlowym. Najnowszy Raport Recommerce 2025, który opublikował eBay, wskazuje, że konsumenci chętnie utrzymują lub zwiększają wydatki na dobra z drugiej ręki, a zakupy używanych produktów przestają być niszową praktyką. Trend ten jest szczególnie widoczny wśród młodszych pokoleń, które nadają mu nowy wymiar.

Zgodnie z raportem recommerce przestało być postrzegane jako alternatywa dla tradycyjnych zakupów. Dla wielu kupujących staje się wyborem wynikającym z osobistych przekonań, poc...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. listopad 2025 21:11