15.01.2020 / 11:54
StoryEditor

Brak polskich przepisów może szkodzić eksporterom mięsa

(Unsplash.com/Iñigo De la Maza)
Pomimo obowiązującego od miesiąca nowego rozporządzenia unijnego o kontroli żywności, w Polsce nadal nie wydano wdrażających je przepisów. Może to zagrozić naszemu eksportowi – podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.

W Polsce nie wydano wciąż przepisów wdrażających unijne rozporządzenie o kontroli żywności, choć ministerstwo rolnictwa miało na to prawie trzy lata. Unijne rozporządzenie, któr...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.06.2025 / 08:58
StoryEditor
Współpraca Poczty Polskiej i Temu budzi obawy. „Musiało się to odbyć poza wiedzą rządu”
Współpraca Poczty Polskiej i Temu budzi obawy (Fot. Poczta Polska)

Izba Gospodarki Elektronicznej apeluje do rządu o zablokowanie porozumienia Poczty Polskiej z chińską platformą Temu. Dlaczego organizacja zrzeszająca polski e-commerce jest tak zaniepokojona tym partnerstwem?

W artykule przeczytasz:

  • Poczta Polska i Temu zacieśniają współpracę
  • Patrycja Sass-Staniszewska:  współpraca Poczty Polskiej i Temu poza wiedzą rządu?
  • Dlaczego e-izba tak obawia się współpracy Poczty Polskiej i Temu?
  • Poczta Polska broni decyzji o zacieśnianiu współpracy z Temu

Poczta Polska i Temu zacieśniają współpracę

Na początku czerwca Poczta Polska poinformowała, że zacieśnia współpracę z Temu, globalną platformą handlu elektronicznego typu "direct-from-factory". Taka współpraca ma na celu poprawę jakości usług, zwiększenie niezawodności procesu logistycznego i zapewnienie zasięgu dostaw w całym kraju. To natomiast ma przełożyć się na szybsze dostawy paczek z Temu dla klientów w całej Polsce.

– Poczta Polska jest naturalnym partnerem dla firm z rynku e-commerce. Współpraca z tak dużym, globalnym graczem, jak TEMU, dodatkowo umacnia naszą silną pozycję. Polacy bardzo chętnie korzystają z platform zakupowych, więc zadaniem Poczty Polskiej jest usprawnienie procesu, skracanie czasu dostaw i zapewnienie konkurencyjnych cen – deklaruje Piotr Szajczyk, wiceprezes Poczty Polskiej.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: „Poczta Polska coraz bliżej z Temu. Skorzystają na tym Żabka i sklepy z Grupy Eurocash”.

Patrycja Sass-Staniszewska:  współpraca Poczty Polskiej i Temu poza wiedzą rządu?

Jednak taka współpraca Poczty Polskiej i Temu budzi obawy Izby Gospodarki Elektronicznej. Niemal natychmiast po ogłoszeniu porozumienia między operatorem pocztowym i chińską platformą, swój apel w tej sprawie wystosowała Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. W jej opinii, taki ruch rodzi obawy o sytuację polskich małych i średnich firm działających w e-commerce.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 69% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.06.2025 / 16:38
StoryEditor
Promocja piwa będzie zakazana. Koniec z ofertami 12+12 i abonamentem
Promocja piwa 12 plus 12 i abonament będą zakazane (fot. Canva)

Już wkrótce promocja piwa typu 12+12 lub "abonament piwny" będą zakazane. Rząd pracuje nad zmianą prawa i zaostrzeniem przepisów o promocji alkoholu, w tym piwa. Co się zmieni? Kiedy nowe prawo wejdzie w życie?

W artykule przeczytasz: 

  • Sklepy prześcigają się w promocji piwa, aby przyciągnąć klientów
  • Rząd pracuje nad zmianą prawa w zakresie promocji piwa
  • Zakaz reklamowania alkoholu będzie rozszerzony także na promocję piwa
  • Wyższe kary za nielegalną promocję piwa
  • Organizacje handlowe mają zastrzeżenia do zaostrzenia zakazu promocji alkoholu
  • Kiedy zakaz promocji piwa i abonamentów piwnych wejdzie w życie?

Sklepy prześcigają się w promocji piwa, aby przyciągnąć klientów

Gdy tylko rozpoczyna się sezon na grilla, w sklepach ruszają promocję na piwo. Sieci handlowe jak Biedronka, Lidl czy Dino prześcigają się w ofertach typu „12+12”, czyli za 12 kupionych butelek lub puszek piwa otrzymasz kolejne 12 gratis. Zmienia się tylko liczba i marka piwa, ale zasada jest dokładnie taka sama.

Na nieco inną formę promocji trunków zdecydowała się Żabka Polska. Zarówno w tym, jak i w poprzednim roku oferowała klientom możliwość zakupu 24 piwa w obniżonej cenie, a następnie możliwość odebrania ich w sklepach w ciągu 20 dni od daty zakupu. Odbiór możliwy jest raz dziennie, ale można odebrać wszystkie 24 piwa nawet w jeden dzień.

Co prawa Żabka Polska przekonywała, że te oferta 24 to nie jest „abonamentem piwny” czy „subskrypcja na piwo”, ale wiele osób było oburzonych tą formą promocji. Nawet zostało złożone doniesienie do prokuratury na zarząd Żabki w tej sprawie.  

Rząd pracuje nad zmianą prawa w zakresie reklamy alkoholu, w tym piwa

Jednak te formy promocji trunków mają zostać ukrócone. Ministerstwo Zdrowia pracuje nad zmianami w prawie określającymi zasady promocji napojów alkoholowych oraz zaostrzenie sankcji karnej za prowadzenie nielegalnej promocji i reklamy napojów alkoholowych. Projekt ustawy już trafił do konsultacji społecznych.

Najważniejsza z proponowanych zmian dotyczyłaby ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Rząd chce w niej doprecyzować jaki rodzaj promocji alkoholu byłby nielegalny. Poza obecnie obowiązującymi zakazami, doszedłby także zakaz sprzedaży napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych.

– Uszczegółowienie definicji działalności będącej promocją napojów alkoholowych ma na celu wykluczenie wątpliwości interpretacyjnych w tym zakresie oraz wyeliminowanie negatywnych oddziaływań, w których konsekwencji spożycie alkoholu może się zwiększać – wyjaśnia Wojciech Konieczny.

Zakaz reklamowania alkoholu będzie rozszerzony także na promocję piwa

Rząd chce także ujednolić przepisy o zakazie promocji wszystkich napojów alkoholowych poprzez rozszerzenie go również na zakaz promocji piwa.

– W strukturze spożycia napojów alkoholowych w kraju piwo, rok do roku, odpowiada za ponad 50 proc. spożytego alkoholu. Według najnowszych danych za 2023 r. 53,8 proc. alkoholu społeczeństwo polskie spożyło pijąc piwo – podaje resort zdrowia.

Wyższe kary za nielegalną promocję piwa

Rząd proponuje także zaostrzenie kar za złamanie zakazu promocji alkoholu. Obecnie przestępstwo to zagrożone jest grzywną w wysokości od 10 000 do 500 000 złotych. W projekcie ustawy zaproponowano podniesienie minimalnej oraz maksymalnej wysokości kary grzywny odpowiednio na od 20 000 do 750 000 zł oraz uzupełnienie katalogu kar o ograniczenie wolności, z możliwością zastosowania obu kar łącznie.

Organizacje handlowe mają zastrzeżenia dot. zaostrzenia zakazu promocji alkoholu

W ramach konsultacji społecznych do projektu ustawy, część organizacji już zgłosiła swoje wątpliwości dotyczące propozycji Ministerstwa Zdrowia. Duże kontrowersje budzą zaproponowane przez rząd przepisy o uniemożliwieniu stosowania rabatów i opustów na sprzedaż piwa.

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHID) podkreśla, że w pełni zgadza się, że "nieuczciwe praktyki rynkowe należy zwalczać. Jednak natomiast ewentualne zmiany prawne powinny być sformułowane w sposób precyzyjny, zapewniający skuteczne egzekwowanie przepisów".

– Wprowadzenie projektowanego zakazu w takich warunkach jest niezasadne; w sytuacji, w której prawo nie reguluje cen produktów, nie jest możliwe wprowadzenie generalnego zakazu upustów i rabatów – wskazuje z kolei Konfederacja Lewiatan.

Organizacja uważa, że projektowane zmiany nie określają jasno czy odnosiłby się jedynie do konsumentów czy również do profesjonalnych transakcji między producentami i dystrybutorami napojów alkoholowych.

– Praktyki handlowe stosowane np. na poziomie profesjonalnego obrotu hurtowego, obejmujące stosowanie „upustów, rabatów, bonifikat i programów lojalnościowych” są normalnym zjawiskiem występującym w gospodarce wolnorynkowej, przyczyniają się do zwiększania konkurencyjności i wzrostu gospodarczego. Wejście w życie Projektu w obecnym brzmieniu będzie skutkować poważnymi zakłóceniami na rynku profesjonalnej dystrybucji napojów alkoholowych – zastrzega Konfederacja Lewiatan.

Na podobne problemy z interpretacją tych przepisów zwraca także POHID oraz Polska Izba Handlu.

Kiedy zakaz promocji piwa i abonamentów piwnych wejdzie w życie?

Ministerstwo Zdrowia chce, aby nowe zakazy dotyczące promocji alkoholu zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Pod warunkiem, że parlament i prezydent poprą takie zmiany.

image

TOP5 najbardziej drożejących produktów w maju. Nowy król drożyzny [RANKING]

01. lipiec 2025 00:12