Czym Polacy kierują się przy zakupie żywności? Dane na ten temat można znaleźć chociażby w najnowszym raporcie PwC „Smak, cena, świadomość: Mapa wyborów konsumenckich Polaków 2025”. Autorzy raportu podają także, jak polski konsument wypada na tle innych klientów w Europie Zachodniej i Środkowej.
Cena to nie wszystko, ale wciąż wiele. Co skłania Polaków do zakupu żywności?
Polski konsument jest dość specyficzny. Z jednej strony to wciąż cena jest dla wielu konsumentów kluczowa przy wyborze produktów, ale jednocześnie rośnie apetyt na produkty zdrowe, świeże i innowacyjne.
Jak to wygląda w liczbach? Otóż aż 59 proc. Polaków uważa cenę za najważniejsze kryterium zakupu. Jednakże niemal połowa konsumentów (49 proc.) deklaruje, że zmieni markę dla lepszego smaku produktu. Natomiast 45 proc. respondentów zmieni markę żywności, którą wkłada do koszyka zakupowego ze względu na lepszy stosunek jakości do ceny. Zarówno producenci, jak i handel powinni zwrócić uwagę także na kolejną liczbę – aż 43 proc. badanych może zmienić markę żywności ze względu na ofertę promocyjną.
– Polscy konsumenci są wciąż bardzo wrażliwi na ceny, oczekują wysokiej jakości, a także zdrowych i łatwo dostępnych produktów. Ta zmiana stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę dla producentów i detalistów – zauważają eksperci PwC.
Polski konsument docenia innowacyjne oferty oraz angażujące treści o produkcie
Polacy (27 proc.) zwracają uwagę także na korzyści zdrowotne z kupowanej żywności. Co ciekawe w tym aspekcie bliżej nam do konsumentów z Europy Zachodniej niż Środkowej. Polaków za to wyróżnia otwartość na nowości: 20 proc. konsumentów zmieni markę na tę, która ma reputację prekursora czy pioniera w nowych produktach lub ofertach. Jest to aż cztery razy więcej niż w Europie Zachodniej (5%).