18.10.2024 / 10:38
StoryEditor

Czy „łamanie zasad” ma przyszłość w branży FMCG? Moda na ‘rule rebellion‘ - przyciągnie konsumentów do nowych trendów w żywności

Okładka albumu ‘80-85‘ punk rockowego zespołu Bad Religion, fot. Bad Religion

Współcześni konsumenci coraz częściej odchodzą od utartych norm, zarówno w życiu, jak i w kwestii odżywiania. Trend „rule rebellion” odzwierciedla te zmiany, podkreślając pragnienie konsumentów, aby „łamać zasady” w swoich wyborach dotyczących jedzenia i picia. Jak wynika z raportu Mintel, konsumenci są gotowi akceptować i celebrować swoje niedoskonałości, oczekując od marek żywności i napojów, że wyjdą naprzeciw ich nieregularnym i niekonwencjonalnym preferencjom.

Trend „rule rebellion” rozwija się od lat, a jego początki sięgają 2017 roku, kiedy to, jak twierdzą eksperci Mintel, zaczęto obserwować większe zainteresowanie konsumentów  „ni...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Jakub Sadowski
17.12.2025 / 17:42
StoryEditor
KSeF i AI to rewolucja w księgowości firm. „Szybciej wyłapią próbę oszustwa”
KSeF i AI to rewolucja w księgowości firm. Szybciej wyłapią próbę oszustwa (fot. Canva)

Obowiązkowy KSeF zintegrowany ze sztuczną inteligencją i systemami ERP da firmom zupełnie nowe możliwości. Eksperci uważają, że dzięki zestawieniu e-faktur z AI, będzie można natychmiast wychwycić wszelkie anomalie. Pozwoli to szybko zidentyfikować nieoczekiwane podwyżki cen od dostawców, a także przewidzieć zatory płatnicze. Dodatkowo KSeF i AI mogą stać się także potężnym narzędziem kontroli w rękach skarbówki.

W artykule przeczytasz:

  • Co to jest KSeF? Terminy wdrożenia i obowiązki przedsiębiorców
  • KSeF i AI to punkt zwrotny w pracy działów księgowych i finansowych
  • Format XML e-faktur to ideał dla narzędzi AI
  • KSeF i AI w firmie – kluczowe korzyści
  • Automatyczna weryfikacja i księgowanie faktur dzięki AI
  • Wyłapywanie nieoczekiwanych podwyżek cen i prób oszustw
  • Księgowość skupi się na doradztwie biznesowym
  • KSeF w połączeniu z AI to potężna broń w rękach skarbówki
  • Ryzyka i zagrożenia przy wdrożeniu KSeF
  • KSeF i AI to partnerzy w cyfrowej księgowości

Co to jest KSeF? Terminy wdrożenia i obowiązki przedsiębiorców

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to platforma, która służy do wystawiania, przesyłania, odbierania, udostępniania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych. Jest to też jednocześnie system, który wprowadza centralny rejestr faktur w obrocie gospodarczym – zarówno tych wystawionych, jak i otrzymanych.

KSeF w Polsce będzie wdrażany w dwóch etapach z dodatkowym odroczeniem dla najmniejszych przedsiębiorców:

  • od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie duże firmy, czyli podatników, których wartość sprzedaży za 2024 r. przekroczyła 200 mln zł wraz z podatkiem,
  • od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, w tym większości MŚP i jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG), jak np. część franczyzobiorców.

Natomiast podatnicy o najniższych przychodach muszą przystąpić do KSeF najpóźniej 1 stycznia 2027 r. Dotyczy to podmiotów, których transakcje obejmują kwoty do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie.

Dodatkowo należy pamiętać, że każdy przedsiębiorca będzie miał obowiązek odbierania faktur z KSeF już od 1 lutego 2026 roku.

Pełne ABC e-faktur może poznać w tym artykule: KSeF w handlu i FMCG: terminy, obowiązki, koszty [Przewodnik cz. 1]

KSeF i AI to punkt zwrotny w pracy działów księgowych i finansowych

Jednak zdaniem ekspertów wprowadzenie obowiązkowego KSeF to także punkt zwrotny w cyfryzacji całej księgowości oraz administracji skarbowej. Jak tłumaczą, system e-faktur obejmie wszystkich przedsiębiorców, którzy będą wystawiać ustrukturyzowane faktury elektroniczne. Będą one miały jednolity, szczegółowy format, a to daje zupełnie nowe możliwości automatyzacji procesów finansowych, które nie były możliwe przy dotychczasowym obiegu dokumentów.

– W połączeniu z możliwościami, jakie oferuje sztuczna inteligencja staje się naturalnym narzędziem, które może wykorzystać potencjał ujednoliconych danych do radykalnego usprawnienia pracy działów księgowych i finansowych – zauważa Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos.

Format XML e-faktur to ideał dla narzędzi AI

Ekspert z Exorigo-Upos przy tym zaznacza, że uczenie maszynowe jest tak dobre, jak dane, na których operuje. Dzięki wdrożeniu KSeF z jednolitym formatem XML dla wszystkich faktur, w miejsce papierowych i nieustrukturyzowanych faktur PDF, AI będzie mogła znacznie łatwiej i szybciej działać na danych finansowych. Każda faktura w Krajowym Systemie e-Faktu zawiera te same elementy zapisane w identyczny sposób:

  • dane kontrahenta,
  • pozycje towarowe,
  • kwoty,
  • stawki VAT,
  • terminy płatności. 
    Dziękujemy, że nas czytasz!
    Pozostało jeszcze 69% tekstu

    Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

    Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

    DOSTĘP 30 DNI
    34,99 zł - 30 dni
    PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
    399,99 zł - 365 dni

    W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

    • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
    • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
    • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

    W ramach Prenumeraty WH Plus także:

    • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
    • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
    • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
    • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
    • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18.12.2025 / 17:59
StoryEditor
Empik wprowadza agenta AI, który rozwiąże problemy klientów z wyborem prezentów
Empik wdraża agenta AI do wyboru prezentów (fot. Shutterstock)

Empik robi rewolucję w zakupach online i jako pierwszy w Polsce wdraża głosowego agenta AI do wyboru prezentów. Kto stworzył to rozwiązanie, na jakiej zasadzie ono działa i czy prezenty, które podpowiada, mają szansę być trafione?

Świąteczne zakupy są dla wielu Polaków źródłem stresu wynikającego z paraliżu decyzyjnego. Według badań aż 75 proc. kupujących odczuwa niepokój związany z podjęciem niewłaściwej decyzji prezentowej (źródło: Accenture, 2025), a 40 proc. konsumentów wprost przyznaje, że wchodząc do sklepu online – „nie wie, co kupić” (źródło: SurveyMonkey, 2025).

Innowacyjny doradca zamiast tradycyjnych filtrów

Odpowiedzią Empiku na stres związany z wyborem upominków jest technologia, a dokładniej głosowy doradca prezentowy w formie agenta AI. Jego użycie zastępuje tradycyjne przeklikiwanie się przez filtry na stronie. Zamiast tego klienci mogą prowadzić naturalną rozmowę z wirtualnym asystentem, który rozumie kontekst, relacje i intencje kupującego. Na tej podstawie tworzy rekomendacje prezentów dopasowane do konkretnej osoby.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 76% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. grudzień 2025 14:55