10.06.2021 / 08:38
StoryEditor

Pandemia zmieniła nawyki żywieniowe osób aktywnych zawodowo [BADANIE ABR SESTA]

37 proc. aktywnych zawodowo Polaków stosuje jakąś dietę, najczęściej lekkostrawną (fot. Obi Onyeador/Unsplash)
Z badania ABR SESTA i Fitness Catering wynika, że w trakcie pandemii aktywni zawodowo Polacy zaczęli jeść zdrowiej niż wcześniej. Dotyczy to zwłaszcza kobiet (54 proc.) oraz osób w wieku 25-34 lata (57 proc.). Zdecydowana większość badanych przynajmniej w jakimś stopniu przygotowuje posiłki samodzielnie.

Okazuje się, że 37 proc. aktywnych zawodowo Polaków stosuje jakąś dietę, najczęściej lekkostrawną. Aż 62 proc. badanych dba o odpowiednie nawodnienie organizmu, a połowa interes...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.10.2025 / 17:26
StoryEditor
Boimy się pestycydów i wysokich cen. Tak dziś kupują żywność Polacy [RAPORT PwC]

Polski konsument boi się pestycydów, konserwantów i coraz wyższych cen żywności. Ale ma też coraz większe wymagania wobec producentów – zwraca uwagę na dobry skład i wpływ żywności na zdrowie. Tak wynika z najnowszego raportu PwC o wyborach konsumenckich Polaków. Jak te dane mogą wykorzystać firmy spożywcze, by ich produkty częściej trafiały do koszyków klientów?

W artykule przeczytasz: 

  • Cena to nie wszystko. Co skłania Polaków do zakupu żywności?
  • Co docenia polski konsument?
  • Przemysł spożywczy i rolnictwo zrównoważone w cenie
  • Polska jest bardziej „eko” niż Europa Zachodnia
  • Zmiana koszyka zakupowego Polaków: produkty świeże rosną w siłę
  • Jak producenci żywności i handel mogą zyskać nowych klienta?
  • Eksperci PwC: Zdrowie i wygoda to nowe trendy konsumenckie w Polsce

Czym Polacy kierują się przy zakupie żywności? Dane na ten temat można znaleźć chociażby w najnowszym raporcie PwC „Smak, cena, świadomość: Mapa wyborów konsumenckich Polaków 2025”. Autorzy raportu podają także, jak polski konsument wypada na tle innych klientów w Europie Zachodniej i Środkowej.

Cena to nie wszystko, ale wciąż wiele. Co skłania Polaków do zakupu żywności?

Polski konsument jest dość specyficzny. Z jednej strony to wciąż cena jest dla wielu konsumentów kluczowa przy wyborze produktów, ale jednocześnie rośnie apetyt na produkty zdrowe, świeże i innowacyjne.

Jak to wygląda w liczbach? Otóż aż 59 proc. Polaków uważa cenę za najważniejsze kryterium zakupu. Jednakże niemal połowa konsumentów (49 proc.) deklaruje, że zmieni markę dla lepszego smaku produktu. Natomiast 45 proc. respondentów zmieni markę żywności, którą wkłada do koszyka zakupowego ze względu na lepszy stosunek jakości do ceny. Zarówno producenci, jak i handel powinni zwrócić uwagę także na kolejną liczbę – aż 43 proc. badanych może zmienić markę żywności ze względu na ofertę promocyjną.

– Polscy konsumenci są wciąż bardzo wrażliwi na ceny, oczekują wysokiej jakości, a także zdrowych i łatwo dostępnych produktów. Ta zmiana stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę dla producentów i detalistów – zauważają eksperci PwC.

image
Czynniki, które mogą przyciągnąć
konsumentów do innej marki. Dane z raportu PwC "Smak, cena, świadomość: Mapa wyborów konsumenckich Polaków 2025"
FOTO: fot. Pwc

Polski konsument docenia innowacyjne oferty oraz angażujące treści o produkcie

Polacy (27 proc.) zwracają uwagę także na korzyści zdrowotne z kupowanej żywności. Co ciekawe w tym aspekcie bliżej nam do konsumentów z Europy Zachodniej niż Środkowej. Polaków za to wyróżnia otwartość na nowości: 20 proc. konsumentów zmieni markę na tę, która ma reputację prekursora czy pioniera w nowych produktach lub ofertach. Jest to aż cztery razy więcej niż w Europie Zachodniej (5%).

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 71% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.10.2025 / 13:03
StoryEditor
Czego naprawdę franczyzobiorcy chcą od sieci? RAPORT
Czego oczekują franczyzobiorcy od sieci? Raport Dolci Sapori (fot. Dolci Sapori)

Franczyzobiorcy w 2025 roku oczekują nie tylko stabilnych modeli biznesowych, ale też nowoczesnych narzędzi, szkoleń i większej autonomii. Tak wynika z najnowszego raportu Dolci Sapori.

W artykule przeczytasz:

  • Czego oczekują franczyzobiorcy od sieci? Raport Dolci Sapori
  • Franczyzobiorcy otwarci na innowacje
  • Prezes Dolci Sapori: Wnioski z ankiety przekładamy na plany konkretnych działań
  • Segment street food będzie rósł w tempie do 10 proc. rocznie
  • Co liczy się dla młodych franczyzobiorców?

Czego oczekują franczyzobiorcy od sieci? Raport Dolci Sapori

Spółka Dolci Sapori, właściciel marek AM AM Kebab, Mniami Ice Cream i Mistrz Piekarz, zaprezentowała wyniki badania wśród swoich franczyzobiorców. Z raportu wynika, że polscy przedsiębiorcy w 2025 roku oczekują nie tylko stabilności i rozpoznawalnej marki, ale przede wszystkim nowoczesnych narzędzi, elastyczności i realnego wpływu na rozwój biznesu.

– Chcemy zrozumieć, z jakimi konkretnie wyzwaniami mierzą się nasi partnerzy, co ich motywuje i czego potrzebują – mówi Michał Kłusek, prezes Dolci Sapori. – Dla nas franczyza to nie tylko model biznesowy, ale platforma przedsiębiorczości oparta na zaufaniu, wiedzy i wspólnym sukcesie. Zależy nam na tworzeniu wartościowych i długoterminowych relacji z partnerami. Nasze badanie ma pomóc w tym, by branża rozwijała się w sposób bardziej zrównoważony i świadomy – dodaje Michał Kłusek.

Franczyzobiorcy otwarci na innowacje

W badaniu ankietowym wzięło udział około 160 franczyzobiorców sieci Dolci Sapori z całej Polski. Reprezentują oni różny staż działalności i liczbę prowadzonych punktów sprzedaży. Wyniki ankiety wskazują, że franczyzobiorcy oczekują nowoczesnych, elastycznych form współpracy i narzędzi rozwojowych.

Wśród potrzeb i oczekiwań, franczyzobiorcy wskazywali:

  • szkolenia z nowych technologii w gastronomii – 44 proc.;
  • możliwość wymiany doświadczeń między franczyzobiorcami – 48 proc.;
  • szkolenia z marketingu lokalnego – 52 proc.;
  • dostęp do nowych kanałów promocji ułatwiających dotarcie do klienta – 68 proc.

Na dodatek, aż 84 proc. badanych franczyzobiorców sieci Dolci Sapori deklaruje otwartość na testowanie innowacyjnych rozwiązań, które mogą usprawnić codzienną działalność.

Prezes Dolci Sapori: Wnioski z ankiety przekładamy na plany konkretnych działań

Dodatkowo niemal 2/3 badanych rozważa otwarcie kolejnego lokalu w sieci Dolci Sapori. Natomiast ponad 3/4 franczyzobiorców ceni sobie autonomię w podejmowaniu decyzji dotyczących działalności operacyjnej (np. zatrudnienia, promocji, wyboru dostawców). Z kolei 72 proc. franczyzobiorców dobrze lub bardzo dobrze ocenia wsparcie ze strony sieci przy otwieraniu punktu sprzedaży.

– To badanie było dla nas niezwykle cennym doświadczeniem. Pokazało, że nasi partnerzy chcą być nie tylko częścią systemu, ale też aktywnymi uczestnikami jego rozwoju. Wnioski z ankiety już dziś przekładamy na plany konkretnych działań, gdyż otwartość i stały rozwój są zapisane w naszym DNA – dodaje prezes Dolci Sapori.

Segment street food będzie rósł w tempie do 10 proc. rocznie

Badanie przeprowadzone przez Dolci Sapori ma posłużyć do realizacji jednego z celów biznesowych – uruchomienia w tym roku 200 nowych punktów sprzedaży. A to oznaczałoby niemal dwukrotny wzrost liczby lokali w porównaniu z rokiem 2024.

Więcej na ten temat w artykule: Dolci Sapori chce mieć 200 nowych przyczep Am Am Kebab. Grosicki w tym pomaga.

Spółka uważa, że sieć AM AM Kebab będzie bardzo szybko się rozwijać, co wynika z potencjału samego rynku. Już obecnie rynek kebaba w Polsce wart jest już ponad 2,5 mld zł, a segment street food utrzymuje tempo wzrostu na poziomie 5–10 proc. rocznie. Z tego powodu oraz dość niskiego progu wejścia, franczyza gastronomiczna może być atrakcyjną opcją, zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców.

Co liczy się dla młodych franczyzobiorców?

Jak tłumaczy Magdalena Parfianowicz, doradczyni ds. franczyzy i trenerka biznesowa, dla młodych przedsiębiorców kluczowy jest dziś czas i niezależność finansowa.

– Dla nich najcenniejszą walutą jest czas, który pozwala na utrzymanie równowagi między pracą a życiem prywatnym, work-life balance. Chętnie podejmują biznesowe wyzwania, ale zamiast długich lat testowania modeli, wolą korzystać z gotowych, sprawdzonych rozwiązań – wyjaśnia trenerka biznesu.

– Chcą mieć większą kontrolę nad ścieżką kariery. Od samego początku poszukują niezależności finansowej i wyższych zarobków. Wiedzą, że czas to ich najcenniejszy zasób, dlatego unikają ślepych uliczek i nietrafionych inwestycji – dodaje Magdalena Parfianowicz.

image

Słowa w Sejmie: franczyza to patologia. Ekspertka odpowiada i wskazuje bieżące potrzeby

20. październik 2025 21:48