23.09.2025 / 17:15
StoryEditor

AI odbierze sklepom aż 70 proc. ruchu. Kluczowe będą reputacja i prawdziwe opinie

Wiarygodność opinii jest kluczowa w erze AI w przypadku sklepów internetowych (fot. Shutterstock)

Niebawem to nie Google może być miejscem, w którym toczą się bitwy na opinie o sklepach czy produktach. Konsumenci coraz częściej pytają sztuczną inteligencję o to, jaki produkt wybrać i gdzie go kupić. Detaliści mogą mieć problem z tym, jak sprawić, aby dany model podpowiadał zakupy w ich sklepie.

Takie wnioski płyną z najnowszego raportu analitycznego TrustMate.io „Widoczności e-commerce w erze AI IX 2025”. Podkreśla on, że kończy się era polegania na wynikach z wyszukiwarek, a nowe modele AI  stają się głównymi dostawcami informacji o markach, firmach, produktach, itp. W tej rzeczywistości, jak dowodzi raport, jedyną skuteczną strategią w nowej syntetycznej rzeczywistości napędzanej AI jest GEO (Generative Engine Optimization), która oparta jest na budowaniu wiarygodności w modelu E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness - Doświadczenie, Wiedza ekspercka, Autoratytywność, Wiarygodność). Kluczowym sygnałem dla sztucznej inteligencji i nową walutą zaufania stają się autentyczne, zweryfikowane opinie klientów, stanowiące dowód realnego „doświadczenia zakupowego”.

– Przez ostatnie dwie dekady marketing opierał się na paradygmacie pozyskiwania kliknięć z wyszukiwarki. Ten model gwałtownie traci na znaczeniu. Już teraz blisko 60 proc. wyszukiwań w Unii Europejskiej kończy się bez przejścia na jakąkolwiek stronę. Firmy, które ignorują tę transformację, ryzykują utratę widoczności. Obserwujemy fundamentalną zmianę, w której celem nie jest już pozycja w rankingu, ale wpływ na treść generowaną przez sztuczną inteligencję – mówi Jerzy Krawczyk, CEO TrustMate.io.

AI, czyli silnik reputacji

Raport TrustMate.io wskazuje, że spadek ruchu organicznego jest już faktem. Wydawcy, których treści zostały wykorzystane do generowania odpowiedzi AI, notują spadki sięgające od 25 do nawet 70 proc. - wynika z badań the Guardian “Existential crisis’: how Google’s shift to AI has upended the online news model”. Badanie Pew Research Center potwierdza, że użytkownicy, którym wyświetlono Przegląd AI, są niemal o połowę mniej skłonni do kliknięcia w link zewnętrzny.

Kluczowe staje się zrozumienie, że modele sztucznej inteligencji nie są wyszukiwarkami, lecz „silnikami odpowiedzi” lub – co bardziej trafne – „silnikami reputacji”. One nie szukają linków, syntetyzują informacje z całego cyfrowego śladu marki, aby sformułować ostateczny, skondensowany osąd.

– Musimy przestać myśleć o AI jak o prostej wyszukiwarce. To zaawansowany silnik analityczny, który czyta absolutnie wszystko o firmie – każdy artykuł, post i,co najważniejsze, każdą opinię klienta. Na tej podstawie tworzy skondensowaną informację – osąd, który prezentuje użytkownikowi jako ostateczną odpowiedź. Sztuczna inteligencja stała się w ten sposób potężnym silnikiem reputacji. Nie można go zmanipulować słowami kluczowymi; można go jedynie przekonać autentycznymi danymi i dowodami zaufania – mówi Krawczyk. 

Autentyczność jest wszystkim

Jak podkreśla raport, “dieta informacyjna” AI jest wszechstronna, ale jeden składnik ma kluczowe znaczenie dla e-commerce: treści generowane przez użytkowników (UGC), a w szczególności opinie produktowe. To właśnie zagregowany sentyment i autentyczność recenzji z całej sieci stają się dla AI najcenniejszym źródłem do sformułowania odpowiedzi na pytanie, czy dany sklep jest godny zaufania.

Problem leży jednak w tym, że internet zalewa epidemia fałszywych recenzji, których liczba gwałtownie rośnie z powodu łatwości ich generowania przez AI. W odpowiedzi, platformy takie jak Google wdrażają zaawansowane systemy do wykrywania fałszywek, co prowadzi do technologicznego rozwoju narzędzi weryfikacji.

Autorzy raportu przekonują, że nowa rzeczywistość wymaga jeszcze większego zaangażowania w tworzenie treści zgodnie z… dobrze znaną metodą Google’a. Choć E-E-A-T to zestaw kryteriów do oceny jakości stron opracowany już dawno, to Google kształtowało sieć, na której dziś trenują wszystkie modele AI. W rezultacie nauczyły się one, że treści zgodne z E-E-A-T są wiarygodne. Co więcej, wszyscy twórcy AI potrzebują sprawdzonych sygnałów zaufania, by walczyć z dezinformacją. Dlatego, jak podkreśla raport, optymalizacja pod kątem E-E-A-T nie jest strategią dla jednego silnika, ale fundamentem widoczności w całym nowym ekosystemie sztucznej inteligencji.

We współczesnym chaosie informacyjnym, algorytmy muszą więc priorytetyzować twarde, niepodważalne sygnały prawdy. 

– Tym sygnałem jest weryfikacja – dowód, że za opinią stoi prawdziwy człowiek i rzeczywista transakcji. Wartość niezweryfikowanej treści będzie systematycznie spadać, ponieważ ryzyko oparcia się na fałszywej informacji jest dla modeli AI zbyt wysokie – mówi Krawczyk. 

Jak budować sklep pod AI?

Co więc należy zrobić? Raport TrustMate.io podpowiada praktyczny plan działania dla firm i e-sklepów, który oparty jest na trzech filarach. Po pierwsze chodzi tworzenie treści pod AI: Strukturyzowanie treści wokół odpowiedzi na konkretne pytania klientów i systematyczne demonstrowanie sygnałów E-E-A-T (np. poprzez publikowanie oryginalnych badań, studiów przypadku i szczegółowych recenzji wideo); Zarządzanie ekosystemem opinii: Wdrożenie proaktywnej strategii pozyskiwania zweryfikowanych opinii od każdego klienta po zakupie oraz angażowanie się we wszystkie recenzje, zarówno pozytywne, jak i negatywne; Optymalizacja techniczna: Priorytetowe wdrożenie danych strukturalnych, które podają AI kluczowe informacje w ustrukturyzowanym, łatwym do przetworzenia formacie.

Istotne jest też zwiększanie długości i szczegółowości opinii: Standardowe recenzje w polskim e-commerce są często lakoniczne. Do tego dochodzi też analiza sentymentu i kluczowych tematów: Modele AI nie bazują tylko i wyłącznie na gwiazdkach, lecz biorą pod uwagę także treść i emocje. Ponadto wzbogacanie opinii multimediami: Algorytmy coraz lepiej analizują treści wizualne. Należy też tłumaczyć treści, aby dać im globalny zasięg.

wiadomoscihandlowe.pl
22.12.2025 / 16:07
StoryEditor
Koniec polskich sklepów. Zakaz handlu i czynsze dobiły sieć handlową?
Sklep sieci Vissavi (fot. Facebook/vissavi)

Sieć sklepów odzieżowych Vissavi na początku przyszłego roku zamknie ostatnie sklepy w galeriach handlowych. To efekt braku rentowności. Jak tłumaczy założycielka firmy, wszystko zaczęło się od niehandlowych niedziel.

O sprawie pisze portal businessinsider.com.pl. Vissavi działa na rynku od ćwierć wieku. W szczycie swojej popularności, czyli w latach 2017-2018 miała 17 sklepów w galeriach han...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14.12.2025 / 16:03
StoryEditor
Biedronka pod presją! Związkowcy dokręcają przed świętami śrubę handlowemu gigantowi
Bedronka (fot. Shutterstock)

W grudniu br. po raz pierwszy dzień wigilii Bożego Narodzenia będzie wolnym dniem od pracy w handlu spożywczym. Po wygranej walce o wolną Wigilię związkowcy z Biedronki nie składają broni. „Solidarność” protestuje przeciwko wydłużonym godzinom pracy sklepów 22 i 23 grudnia i zapowiada skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Pracownicy alarmują, że wyjdą z pracy grubo po północy, a grafiki zostały zmienione w ostatniej chwili.

Sklepy do 1 w nocy i od 5 rano. Związkowcy mówią: to uderza w pracowników

Decyzja o wydłużeniu godzin pracy sklepów Biedronka w dniach 22 i 23 grudnia wywołała sprzeciw zwi...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24. grudzień 2025 13:18