26.09.2025 / 13:48
StoryEditor

Jakie są rodzaje Retail Mediów?

Jakie są rodzaje Retail Mediów? (fot. materiały partnera)

IAB Europe definiuje Retail Media jako "przestrzeń reklamową, zasoby danych handlowych i możliwości w sklepie, które detalista lub rynek posiada, a które są następnie udostępniane markom w celu realizacji kampanii reklamowych".

Cele kampanii obejmują (ale nie ograniczają się do) budowanie świadomość marki, zwiększenie sprzedaży i pokazywanie nowych produktów.

Retail Media obejmuje coraz szerszy zakres możliwości reklamowych, które można podzielić na środowiska w witrynie, poza witryną i w sklepie. Retail Media obejmuje również elementy targetowania, optymalizacji i pomiaru kampanii.

Możliwości Retail Media można kontrolować w celu targetowania konkretnych grup konsumentów lub odbiorców, na przykład tych, którzy kupili produkt X i ogranicza ich budżet „Y”.

Różne rodzaje Retail Media

image
Wizualizacja Retail Media IAB EU wyjaśnia różne typy mediów i sposób ich zakupu.
FOTO: materiał partnera

Cyfrowe Retail Media w witrynie

Retail Media w witrynie online odnosi się do reklam, które działają w cyfrowym systemie detalisty. Obejmuje to strony internetowe i aplikacje należące do detalistów (np. Eurospar), a także rynki internetowe (np. Amazon lub Allegro). Kampanie mogą być targetowane, optymalizowane i mierzone pod kątem określonych miejsc.

Formaty różnią się znacznie: od reklam w wyszukiwarce wywoływanych zapytaniami kupujących, po banery displayowe, rekomendacje przy kasie, a nawet cyfrowe aktywacje w sklepach. Najbardziej rozpowszechnionym formatem są produkty sponsorowane – nazywane również promowanymi ofertami lub płatnymi wynikami wyszukiwania – pojawiające się na górze stron wyników.

Formaty kreacji są zazwyczaj projektowane tak, aby pasowały do środowiska marki detalisty. Wykorzystują natywną stylistykę, tekst i obrazy, często z dynamicznymi elementami, takimi jak aktualizacje cen na żywo automatycznie pobierane z kanałów produktowych. Wyszukiwarka i produkty sponsorowane są zazwyczaj kupowane w modelu kosztu za kliknięcie (CPC), podczas gdy reklamy displayowe i wideo są zazwyczaj sprzedawane w modelu kosztu za tysiąc wyświetleń (CPM).

Retail Media poza internetem

Retail Media poza witryną wykorzystuje dane własne detalisty dotyczące kupujących do targetowania reklam za pomocą zasobów detalisty innych niż strona internetowa czy aplikacja, czyli m.in. w sklepach czy social mediach. Może to obejmować display, wideo, media społecznościowe, telewizory podłączone do Internetu (CTV) lub cyfrowe nośniki reklamy zewnętrznej (DOOH). Kampanie są często współbrandowane, a kreacje linkują bezpośrednio do produktu na stronie detalisty.

Retail Media w sklepie

Detaliści coraz częściej monetyzują również cyfrowe punkty styku w sklepie, oferując agencjom i markom dostęp do zasobów, takich jak ekrany cyfrowe, radio w sklepie, sieci telewizyjne, bankomaty czy skanery ręczne. Większość tych narzędzi jest oferowana bezpośrednio przez detalistę na zasadzie usługi zarządzania, ale czasem oferowany jest dostęp programowy.

Oprócz cyfrowych aktywacji, tradycyjne miejsca w sklepie pozostają ważne – takie jak reklamy na wózkach, wobblery reklamowe i możliwości próbkowania.

Jak można kupić kampanie Retail Media?

Kampanie Retail Media można kupić na trzy główne sposoby: poprzez zarządzaną usługę, za pośrednictwem platform samoobsługowych lub poprzez automatyczny model zakupu za pośrednictwem DSP.

  • Managed Service - kampanie są konfigurowane i prowadzone bezpośrednio przez detalistę lub przez wyspecjalizowanych pośredników, którzy koordynują działania w wielu sieciach detalicznych. W tym modelu reklamodawcy przekazują wytyczne detaliście lub agregatorowi, którzy następnie zajmują się realizacją kampanii, wykorzystując swoje dane dotyczące kupujących. To samo podejście dotyczy również działań poza witryną, gdzie reklamy pojawiają się na kanałach zewnętrznych, takich jak display, wideo, media społecznościowe lub telewizja podłączona do Internetu.
  • Self-Service - reklamodawcy samodzielnie planują u uruchamiają kampanię zarówno na stronie i poza nią, korzystając z platformy detalisty. Reklamodawca bierze odpowiedzialność za wybór zasobów, ustawienie targetowania i zarządzanie dostarczaniem. Opcje samoobsługowe mogą być również rozszerzone poprzez integracje z platformami po stronie popytu, często za pomocą interfejsów API, które łączą się bezpośrednio z systemami detalisty.
  • Model Programmatic - zakup kampanii Retail Media poprzez DSP zamiast portali specyficznych dla detalistów lub rozwiązań API. Obecnie podejście to koncentruje się głównie na kanałach poza witryną – wykorzystując dane detalistów do targetowania odbiorców wideo, display, mediów społecznościowych i zaawansowanych/podłączonych telewizorów.

Autor: Colin Lewis

25.09.2025 / 17:01
StoryEditor
IKEA jeździ małym fiatem! Szwedzka sieć otwiera pierwszy kompaktowy sklep w Polsce
IKEA otwiera pierwszy kompaktowy sklep w Polsce. Promuje go żółty Fiat 126p (fot. Dawid Nawrocki/IKEA)

IKEA planuje otworzyć pierwszy kompaktowy sklep w Polsce. Będzie mieć powierzchnię 1 500 mkw. Nowy format IKEA postanowiła promować żółtym Fiatem 126p. Czym się ma wyróżniać sklep i dlaczego koncern zdecydował się na taką formę promocji?

W artykule przeczytasz:

  • Dlaczego IKEA otwiera kompaktowy sklep w Polsce?
  • Żółty Fiat 126p promuje nowy sklep IKEA w Bielsku-Białej
  • Czym się będzie wyróżniać kompaktowy sklep IKEA w Bielsku-Białej?
  • Czy będzie więcej kompaktowych sklepów IKEA w Polsce?

Dlaczego IKEA otwiera kompaktowy sklep w Polsce?

Na początku października IKEA otworzy kolejną placówkę handlową w Polsce. Będzie to już dwunasty punkt szwedzkiej sieci w naszym kraju. Jednak tym razem będzie to pierwszy kompaktowy sklep IKEA w Polsce. Nowy punkt handlowy będzie znajdować się w Centrum Handlowym Gemini Park w Bielsku-Białej.

– Nasz nowy koncept sklepu to kompaktowa, ale w pełni funkcjonalna przestrzeń, integrująca świat online i offline. To miejsce, które nadal inspiruje, dostarcza pomysłów i praktycznych rozwiązań, jednocześnie odpowiadając na współczesne oczekiwania klientek i klientów – mówi Małgorzata Bochenek, Country Business Development and Digital Manager IKEA Retail w Polsce.  

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 77% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.09.2025 / 14:36
StoryEditor
Suempol płynie pod prąd! Gigant łososiowy pokazuje nową strategię
Nowe opakowania produktów firmy Suempol

Firma Suempol, polski gigant w branży łososia, odświeża wizerunek i ogłasza start nowej strategii komunikacyjnej. Zmiany obejmują kompleksową identyfikację wizualną oraz nową kampanię marketingową, która ma zachęcić konsumentów do odkrywania ryb na nowo.

Suempol – od pioniera do globalnego łososiowego lidera

Suempol to jedna z największych rodzinnych firm w Polsce i światowy lider w przetwórstwie łososia. To właśnie ta firma...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26. wrzesień 2025 13:49