08.06.2024 / 11:00
StoryEditor

Rewolucja AI. Unilever ma już ponad 400 zastosowań sztucznej inteligencji w różnych obszarach operacyjnych

Unilever ma już ponad 400 zastosowań sztucznej inteligencji (fot. Shutterstock)
Blisko 8,3 miliarda dolarów – tyle do 2027 roku może być warty globalny rynek analizy danych za pomocą AI w sektorze FMCG według raportu Grand View Research. Sztuczna inteligencja jest szansą na zwiększenie innowacyjności, udziału w rynku i uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Nie zaskakuje więc, że globalni liderzy biorą udział w wyścigu o zastosowanie przełomowych technologii - jednym z nich jest Unilever.

Dane z unijnego raportu State of the Digital Decade mówią, że w ciągu najbliższych 6 lat aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie korzystało z usług przetwarzania w chmurze, BIG Data i AI. Innowacyjne technologie rewolucjonizują dzisiejszy biznes w wielu wymiarach, również w obszarze wsparcia i rozwoju sprzedaży w FMCG. Odpowiednio wykorzystane nowoczesne rozwiązania bezpośrednio przekładają się na silniejszą pozycję, przewagę konkurencyjną, większe zyski i lepsze możliwości rozwoju przedsiębiorstw.

AI bezcenne dla biznesu

W 2024 roku firmy stoją przed nowymi wyzwaniami związanymi z rosnącymi wymaganiami ludzi dotyczącymi wysokiej jakości doświadczeń zakupowych, a także ich zainteresowaniem innowacjami cyfrowymi. A biznes będzie musi dostosowywać się do zmian. Dzięki AI firmy analizują dane klientów, aby lepiej zrozumieć ich preferencje, zachowania i potrzeby. Zapewnia to precyzyjne dopasowanie kampanii marketingowych czy modyfikację produktów zgodnie z wymaganiami klientów. Integracja AI w różnych funkcjach biznesowych pomaga firmom FMCG osiągać większą efektywność, zwiększać satysfakcję klientów i optymalizować procesy operacyjne.

400 zastosowań AI

Unilever ma obecnie ponad 400 zastosowań sztucznej inteligencji w różnych dyscyplinach, w tym w marketingu, łańcuchu dostaw oraz badaniach i rozwoju. We własnym laboratorium w Toronto prowadzone są badania obejmujące 3 zakresy o największym potencjale wpływu: prognozowanie, modelowanie relacji pomiędzy danymi z pomocą technologii grafowej oraz śledzenie trendów, wzorców i prognoz. Docelowo takich obszarów będzie 15.

Każdego dnia z produktów marek należących do Unilever korzysta 3,4 mld ludzi na całym świecie. Ponieważ zmieniają się potrzeby, oczekiwania konsumentów ewaluują, konieczne jest wypracowanie rozwiązań, które sprostają wymaganiom - zarówno w kontekście łańcucha dostaw, inflacji, kosztów, nasilającego się kryzysu klimatycznego, ale także potrzeb konsumenckich.

Dove, podobnie jak inne marki Unilevera m.in. TRESemmé, czerpie z dokonań sztucznej inteligencji. Wyspecjalizowane roboty wspierają powstawanie nowych technologii produkcji i prowadzą badania nad nowym asortymentem, odpowiadają za testy i tworzenie receptur. W Liverpoolu park maszynowy (AI) we współpracy z zespołem 250 ekspertów ds. badań i rozwoju tworzy rozwiązania, których wyłącznie manualne opracowanie zajęłoby całe dziesięciolecia. Inteligentne maszyny m.in. symulują czynności, którym codziennie poddawane są włosy – myją, rozczesują, suszą, dzięki czemu naukowcy analizując różne formuły produktów do pielęgnacji włosów, mogą mieć pewność, że próbki do porównania zostały potraktowane dokładnie w ten sam sposób. Inne badają wydajność produktów, produkują próbki, które następnie są poddawane analizie.

Zupełnie innym obszarem, w którym sztuczna inteligencja jest już niezastąpiona w Unileverze jest komunikacja. AI zajmuje się zarówno tworzeniem contentu, jak i wchodzeniem w interakcje z klientami, by maksymalnie usprawnić procesy komunikacyjne. Wykorzystuje się ją także w wewnętrznych procesach – w obszarze finansów czy usług prawnych. Jednak, co warto podkreślić, jej działanie odbywa się pod okiem ekspertów.

AI dla konsumentów

Rozwiązania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji pozwalają firmom lepiej rozumieć potrzeby konsumentów i bardzo sprawnie na nie reagować, a nawet wyprzedzać trendy. AI agregując i przetwarzając dane, stwarza idealne środowisko do tworzenia innowacji, które sprawiają, że nasze życie staje się bardziej komfortowe, niż kiedykolwiek wcześniej.

Bardzo istotne jest, by działania takiego lidera rynku jak Unilever wywierały pozytywny wpływ na konsumentów. Dlatego też firma proponuje różne rozwiązania, które podnoszą jakość życia czy zwiększają świadomość w określonych obszarach.

– Jako Hellmann’s powołaliśmy do życia aplikację Meal Reveal. Dzięki niej użytkownik jedynie robiąc zdjęcie lub nagrywając filmik produktów w swojej lodówce, może otrzymać przepisy na dania, które będzie w stanie wykonać wyłącznie z produktów, które ma. Sztuczna inteligencja identyfikuje produkty z dostarczonych multimediów i konstruuje przepisy. Takie działania mają za zadanie też przeciwdziałać marnowaniu żywności. Takie rozwiązania bez wykorzystania AI nie byłoby możliwe – mówi Maciej Lasoń, Communications and Corporate Affairs Director CEE Unilever.

26.04.2025 / 00:29
StoryEditor
Koniec z rosyjskimi dyskontami w Polsce! Rząd uderzył we właścicieli sieci i wpisał ich na listę sankcyjną. To efekt naszych artykułów
Na zdj. sklep rosyjskiej sieci Myprice działający w Siedlcach (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Cztery miesiące po tym, jak napisaliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl jako pierwsi, że rosyjskie dyskonty Mere powróciły do Polski i otwierają się pod nowym szyldem Myprice, będąca operatorem tych sklepów spółka Torgservis PL, a także jej udziałowcy - oligarchowie Siergiej Szneider i Andriej Szneider - zostali wpisani na polską listę sankcyjną! "Powrót rosyjskich dyskontów na polski rynek udaremniony" - chwali się Krajowa Administracja Skarbowa. Co konkretnie to oznacza?

W grudniu 2024 r., pierwsze sklepy Myprice ruszyły w Polsce w Siedlcach oraz w miejscowości Oleszewo-Borki - ujawniliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl. Ich działalność wywoł...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

29.04.2025 / 09:29
StoryEditor
Znana sieć sklepów padła ofiarą cyberataku. Zakupy online zablokowane
Cyberatak na sieć sklepów Marks & Spencer. Zakupy online zablokowane (fot. Canva + Mark & Spancer)

Znana sieć sklepów została zaatakowana przez hakerów. Kliencie nie mogą zamówić produktów ani przez stronę internetową, ani przez aplikację. Jak sprzedawca radzi sobie z cyberatakiem?

Z artykułu dowiesz się:

  • Cyberatak na sklep Marks & Spencer
  • Przez cyberatak została zablokowana możliwość zakupów online
  • Ofiarą cyberataku padły także Auchan, New Balance i Ochnik
  • GK Specjał nie dała się hakerom

Cyberatak na sklep Marks & Spencer

Duża sieć sklepów – Marks & Spencer (M&S) – padła ofiarą ataku cybernetycznego. M&S to globalna sieć detaliczna z Wielkiej Brytanii, która sprzedaje produkty spożywcze, odzież i artykuły gospodarstwa domowego. Klienci sieci handlowej mieli zacząć zgłaszać problemy ze składaniem zamówień już w weekend Wielkanocny. Natomiast 23 kwietnia Mark & Spancer potwierdził, że doszło do cyberataku.

– Obecnie nie przetwarzamy płatności zbliżeniowych, wstrzymaliśmy odbiór zamówień Click & Collect w sklepach,

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 82% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 02:53