22.05.2024 / 11:19
StoryEditor

Kasjerki i kasjerzy z Biedronki, Dino i Lidla skarżą się na coraz większe chamstwo ze strony klientów. Co razi ich najbardziej?

Między kasjerkami Biedronki i innych dużych sieci krąży manifest skierowany do klientów, w którym proszą ich one o większą kulturę i szacunek (fot. Jeronimo Martins Polska)
Lista nagannych zachowań ze strony klientów, które muszą znosić osoby pracujące za kasami w sklepach, głównie wielkopowierzchniowych, jest bardzo długa. Żeby się przed nimi bronić, kasjerki i kasjerzy stworzyli manifest, skierowany do kupujących, który krąży między pracownikami różnych sieci. W ocenie psychologa jest to wyraz frustracji tego środowiska.

Każdy, kto pracuje w sklepie, musi się liczyć z tym, że części klientów brakuje kultury, a zdarzają się i tacy, którzy zachowują się grubiańsko czy po prostu po chamsku. Traktowanie, jakiego ze strony kupujących doświadczają kasjerki (bo to głównie kobiety pełnią te stanowiska), w sklepach takich sieci jak Biedronka, Lidl czy Dino stało się już jednak na tyle nieznośne, a problem urósł do takiej skali, że postanowiły coś z tym zrobić i stworzyły manifest skierowany do klientów.  

Nie rzucaj mi pieniędzy i nie przywołuj ręką jak psa

Nie mówienie "dzień dobry", "dziękuję" i "do widzenia", prowadzenie rozmów telefonicznych w trakcie obsługi, przywoływanie ręką, rzucenie pieniędzmi, żądanie rabatów czy wreszcie szantaże w stylu „bo pójdę do konkurencji” - to kilka z zachowań, na które kasjerzy i kasjerki chcą uwrażliwić klientów w swoim manifeście.

Pełna treść tego manifestu, przytoczona przez portal wyborcza.pl, brzmi następująco:

„Drogi kliencie"

  • Szanuj sprzedawcę, zakupy to transakcja obustronna.
  • Mając do wydania 20 zł lub 200 zł nie jesteś królem życia i nie traktuj innych, jak szmatę.
  • Poczekaj na swoją kolej, trzem osobom jednocześnie pomóc się nie da.
  • „Ile to kosztuje i dlaczego tak drogo" dawno nikogo nie śmieszy.
  • Przywołać ręką to możesz psa.
  • Rozmawiasz ze mną, nie odbieraj telefonu. Jak zaczniesz rozmawiać - nie będę czekał. Zajmę się czymś innym.
  • „Ale musi być rabat" - nie musi.
  • „Bo pójdę do konkurencji" - taki szantaż nie działa.
  • Nie rzucaj mi pieniędzy.
  • Dziękuję i do widzenia - to nie zajmuje dużo czasu.
  • Problem z kasą - nigdy nie zawiesił Ci się komputer?
  • Chrząkanie nie sprawi, że kolejka się zmniejszy.
  • Sklep to nie śmietnik, budka telefoniczna, poczekalnia.

„Szanujmy się... Tylko czy aż tyle..."

Problem dużych sklepów czy całego narodu?

Czesław Michalczyk, psycholog i terapeuta, a także biegły sądowy z Łodzi, którego portal wyborcza.pl poprosiła o komentarz w tej sprawie, stwierdził, że manifest ów jest dla niego wyrazem frustracji, do której kasjerki mają prawo, a także swoistym apelem, bo osoby pracujące w sklepach nie chcą być jak worek treningowy dla klientów, którzy np. pokłócili się z żoną.

Tłumacząc poniekąd zachowania klientów, ekspert podkreślił, ze kasjerka to dla nich pracownicy firmy, z którymi kontaktują się jako pierwsi i to na nich wylewają żale pod adresem sklepu. Na dodatek rano kasjerka to często pierwsze osoby z zewnątrz, z którą mają kontakt, jeśli np. robią zakupy przed wyjściem do pracy. Popołudniami lub pod wieczór jest ona z kolei ostatnią osobą, na której mogą wylać frustrację i wyżyć się za niepowodzenia doznane w ciągu dnia.

Czesław Michalczyk zaznaczył, że takie zachowania występują głównie w sklepach wielkopowierzchniowych, natomiast w małych osiedlowych sklepikach atmosfera jest znacznie przyjemniejsza.

Ekspert zaznacza jednak, że jest niejako problem "narodowy", ponieważ w Polkach na co dzień jest mało uprzejmości. Nie umieją uśmiechnąć się do obcych ludzi na ulicy czy w sklepie, nie mówią "dzień dobry" sąsiadom, wykonujemy mało otwartych i przyjaznych gestów.

 

28.11.2025 / 10:04
StoryEditor
Energetyki i napoje znacznie zdrożeją? Senat „za”, ruch po stronie prezydenta
Napoje i energetyki zdrożeją? Senat ”za” opłatą cukrową (fot. Tomasz Ozdoba/Kancelaria Senatu + Canva)

Senat opowiedział się za wprowadzeniem nowych stawek opłaty cukrowej. A to oznacza wzrost cen napojów, w tym energetyków. O ile mogą zdrożeć napoje? Czy prezydent Karol Nawrocki podpisze czy zawetuje ustawę?

W artykule przeczytasz: 

  • Senat przegłosował wyższą opłatę cukrową
  • Jakie są proponowane stawki nowej opłaty cukrowej i od kiedy?
  • O ile zdrożeją napoje w sklepach przez nowy podatek cukrowy?
  • Rząd tłumaczy nowy podatek cukrowy celami prozdrowotnymi
  • Czy opłata cukrowa ma realny wpływ na zdrowie publiczne?
  • Jakie wpływy może przynieść nowa opłata cukrowa?
  • Jak branża napojów podchodzi do zmian?
  • Czy prezydent zawetuje opłatę cukrową?

Senat przegłosował wyższą opłatę cukrową

Senat 27 listopada 2025 roku przyjął bez poprawek projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym. Oznacza to, że jest coraz bliżej wdrożenia wyższej opłaty cukrowej. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 62 senatorów, a 28 było przeciw.

Rząd tłumaczy zmianę prawa i wprowadzenie wyższej opłaty cukrowej względami prozdrowotnymi, ale też zapewni wyższe wpływy do budżetu państwa.

Jakie są proponowane stawki nowej opłaty cukrowej i od kiedy?

Przyjęta przez Senat ustawa wprowadza podwyżki opłat stałej i zmiennej za zawartość cukrów lub słodzików w napojach.

W przeliczeniu na 1 litr napoju nowe stawki będą wynosić:

  • opłata stała za zawartość cukrów w ilości do 5 g w 100 ml napoju lub za zawartość substancji słodzącej (tzw. słodzików): z 0,50 zł do 0,70 zł,
  • opłata zmienna za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju: z 0,05 zł do 0,10 zł,
  • opłata za zawartość kofeiny lub tauryny: z 0,10 zł do 1,00 zł,
  • opłaty maksymalnej: z 1,20 zł do 1,80 zł.

Ministerstwo Finansów argumentuje, że obowiązująca wysokość opłaty jest już niewystarczająca, by wpływać na zachowania konsumentów, ponieważ znacząco odbiega od aktualnych cen napojów.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 76% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26.11.2025 / 15:44
StoryEditor
Dino wypada słabiej od Biedronki i Żabki. Co się zacięło w maszynce z Krotoszyna?
Na zdj. Dino w Siedlcach (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Analitycy Noble Securities negatywnie oceniają zaraportowane przez Dino Polska dane finansowe za trzeci kwartał. Wyniki okazały się bowiem niższe od prognoz tego domu maklerskiego oraz od rynkowego konsensusu. "Szczególnie mocno negatywnie zaskakuje sprzedaż, przede wszystkim w odniesieniu do konkurencji" - czytamy.

"Znając opublikowane wyniki Żabki i Biedronki od Dino należało oczekiwać dynamik sprzedaży na poziomie 20-21 proc. i LfL około 7 proc. Tymczasem Lfl na poziomie 4,4 proc. jest...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04. grudzień 2025 10:03