01.09.2020 / 13:46
StoryEditor

Biedronka „rozwiązała” problem złych oznaczeń owoców i warzyw: kliencie, podnieś skrzynkę i sprawdź sobie sam!

Komunikaty, które doradzają klientom, w jaki sposób sprawdzić kraj pochodzenia warzyw i owoców (wiadomoscihandlowe.pl)
Od maja UOKiK przygląda się sieci Biedronka i oznaczeniom warzyw i owoców, które sieć sprzedaje. W związku z licznymi skargami klientów prezes UOKiK zdecydował się wszcząć w tej sprawie postępowanie. Teraz jednak operator znalazł sprytny sposób na „czepialskich” klientów: informuje ich, że mogą znaleźć dane o produktach na skrzynkach. „Etykieta z krajem pochodzenia umiejscowiona jest na krótszym boku opakowania lub bezpośrednio na produkcie” – pouczają wywieszone nad stoiskiem owocowo-warzywnym komunikaty. 

W jednym z warszawskich sklepów sieci zobaczyłam niedawno komunikaty, które wprawiły mnie w osłupienie. Sieć prosi klientów, żeby zwrócili uwagę na kraj pochodzenia produktów i ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

W jednym z warszawskich sklepów sieci zobaczyłam niedawno komunikaty, które wprawiły mnie w osłupienie. Sieć prosi klientów, żeby zwrócili uwagę na kraj pochodzenia produktów i wskazuje, że wszystkie informacje dostępne są z boku skrzynek, wystarczy je więc jedynie wyjąć z ekspozycji i przeczytać umieszczone tam etykiety.  Ciekawe, czy operator naprawdę wierzy w to, że jest to odpowiedni sposób informowania klientów o tym, co tak naprawdę kupują i że każdy klient przychodząc na zakupy chce przestawiać w sklepie skrzynki z produktami. Tym bardziej, że na ekspozycji skrzynki ustawione są w taki sposób, że widoczne są ich szersze fronty, a oszczędność miejsca powoduje, że przestrzeń między nimi nie bardzo pozwala na oglądanie ich z boku.

Stoisko owocowo-warzywne w jednej z krakowskich Biedronek (mat. prasowe)

UOKiK nałożył ostatnio na sieć Biedronka karę za niewłaściwe oznaczanie cen produktów, ale to nie jedyne postępowanie, które wszczął wobec sieci prezes urzędu. W maju Tomasz Chróstny poinformował, że konsumenci skarżyli się, że wywieszki w sklepach sieci Biedronka wprowadzają w błąd co do kraju pochodzenia sprzedawanych tam owoców i warzyw. Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły nieprawidłowości w tym zakresie. Dlatego prezes UOKiK wszczął postępowanie, w którym postawił właścicielowi sieci zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

- Postawiłem spółce Jeronimo Martins Polska zarzut stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów poprzez wprowadzanie ich w błąd co do kraju pochodzenia owoców i warzyw. Dla wielu osób to kluczowa informacja, która mogła przesądzić o zakupie danego produktu. Konsumenci coraz częściej kierują się w swoich wyborach patriotyzmem gospodarczym i chętnie sięgają po produkty krajowe. Nieprawdziwe informacje w sklepach Biedronka mogły zniekształcić ich decyzje zakupowe – tłumaczył swoją decyzję Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Jeżeli ten zarzut się potwierdzi, to spółce Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. Prezes UOKiK prowadzi wobec JMP jeszcze jedno postępowanie – dotyczące nieuczciwych praktyk wobec dostawców produktów spożywczych.

Tuż po wszczęciu postępowania, w sprawie głos zabrała Biedronka. Co ciekawe, sieć tłumaczyła, że… podczas kontroli Inspekcji Handlowej inne sieci wypadły gorzej. Firma tłumaczy, że zdaje sobie sprawę ze „sporadycznych i przejściowych błędów”. – Mogą się zdarzać, i to w obie strony - wskazując polski produkt jako zagraniczny i odwrotnie – ze względu na dużą rotację owoców i warzyw w naszych sklepach, wielokrotne dostawy w ciągu jednego dnia oraz skalę naszej działalności – tak niewłaściwe oznaczenia tłumaczyła Biedronka wskazując jednocześnie podmioty, które podczas kontroli wypadły jej zdaniem gorzej. 
 

24.07.2024 / 19:00
StoryEditor
Przychody sieci Intersport w Polsce idą w górę. Co je napędza?

Sieć Intersport Polska według wstępnych szacunków osiągnęła łączne przychody ze sprzedaży w okresie od 1 kwietnia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. w wysokości ponad 45,2 mln zł, czyli o 5,2 proc. wyższe w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, gdy wyniosły ponad 43 mln zł.

Spółka Intersport Polska osiągnęła także wzrost sprzedaży w kanale internetowym, w I kwartale roku obrotowego 2024/2025 sprzedaż wyniosła ponad 8,5 mln zł, co oznacza wzrost na ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 82% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Spółka Intersport Polska osiągnęła także wzrost sprzedaży w kanale internetowym, w I kwartale roku obrotowego 2024/2025 sprzedaż wyniosła ponad 8,5 mln zł, co oznacza wzrost na poziomie 11,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, gdy było to 7,6 mln zł.

Sieć Intersport zarządza w Polsce siecią 31 salonów, które oferują odzież i akcesoria dla osób aktywnych.

Warto przypomnieć, że w dniu 19 kwietnia 2023 r. spółka Intersport Polska zawarła z EpicentrK Llc z Ukrainy oraz partnerem biznesowym inwestora - cypryjską firmą Paravita Holding Limited, umowę dotyczącą wspólnej inwestycji w spółkę. Inwestor działa w tej samej branży co spółka i prowadzi w Ukrainie działalność pod marką Intersport.

Umowa przewidywała łączną inwestycję w polską spółkę o wartości 10 mln euro. Kwota ta miała zostać  przeznaczona głównie na rozwój sieci sklepów oraz modernizację już istniejących lokalizacji.

25.07.2024 / 20:00
StoryEditor
Czy Dino popłynie jak Biedronka? Jak wygląda prognoza wyników dla sieci supermarketów z Krotoszyna?
Supermarket sieci Dino Polska (wiadomoscihandlowe.pl)

Ogłoszone właśnie wyniki sieci Biedronka zaskoczyły i mocno rozczarowały inwestorów. W II kw. br. dyskonter zanotował minimalny wzrost sprzedaży (0,1 proc.), i spadek sprzedaży porównywalnej o 4,6 proc. Czy rosnące koszty, deflacja w koszyku, wojna cenowa uderzą w wyniki supermarketów Dino, podobnie jak w Biedronkę?

Analitycy oczekują, że na wyniki Dino za II kw. 2024 r. negatywny wpływ będą miały efekty kalendarzowe, agresywna polityka cenowa dwóch głównych konkurentów – Biedronki i Lidla,...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Analitycy oczekują, że na wyniki Dino za II kw. 2024 r. negatywny wpływ będą miały efekty kalendarzowe, agresywna polityka cenowa dwóch głównych konkurentów – Biedronki i Lidla, a także wzrost kosztów w związku z podwyżką płacy minimalnej. Wszystko to - zdaniem ekspertów BM MBanku - prawdopodobnie przełoży się na spadek EBITDA o 7 proc. r/r w tym kwartale.

Dino jak Biedronka?

Zdaniem analityków BM MBanku sprzedaż Dino w II kw. br. będzie prawdopodobnie kształtować się podobnie jak u konkurencyjnej Biedronki. Wielkość przeciętnego koszyka zakupowego będzie odzwierciedlać deflację cen żywności w związku ze spadkiem inflacji cen żywności w Polsce w ciągu kwartału (do rocznego tempa ok. 2 proc. z 2,6 proc. w poprzednim kwartale), co powinno znaleźć odzwierciedlenie w tempie wzrostu cen żywności.

Jak podkreślają eksperci należy również pamiętać, że podatek VAT, który został częściowo przerzucony na konsumentów, znajduje odzwierciedlenie w inflacji żywności w kraju, nie jest jednak uwzględniany w inflacji koszykowej Dino.

Analitycy szacują wzrost sprzedaży Dino w ujęciu like-for-like w II kw. 2024 na 4,5 proc. (w porównaniu do 11,9 proc. w I kw. 2024 r.), spodziewają się, że efekty kalendarzowe (głównie Świąt Wielkanocnych) będą miały negatywny wpływ w okolicach 3 pp (6 pp w stosunku do LFL za I kw. br.).

Na powierzchni sprzedażowej 10 proc. większej niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku, łączne przychody w II kwartale 2024 roku mogą wynieść 7,4 mld zł, co oznacza wzrost o 12 proc. r/r).

Marże Dino pod presją

Analitycy BM MBanku wskazują, że marże brutto w sklepach Dino będą pod dużą presją. Oczekują oni, że presja ze strony bardzo agresywnej polityki cenowej Biedronki i Lidla przeważy nad pozytywnym wpływem poprawy trendów na rynku surowcowym, w związku z czym marża brutto spadnie o około 75 pb r/r po spadku o 100 pb w I kw. br.

Głównym czynnikiem kwartalnego wzrostu kosztów będzie wzrost kosztów pracy w związku z podwyżką płacy minimalnej w II kwartale 2024 r.  jednocześnie spadek cen energii elektrycznej i wieprzowiny złagodzi część presji na koszty sprzedaży, koszty ogólne i administracyjne, które – jak proc. sprzedaży, wzrośnie o około 70 pb r/r.

W rezultacie spodziewamy się, że EBITDA w II kw. 2024 r. wyniesie 530 mln zł (-7 proc. r/r), a marża EBITDA spadnie o 150 pb r/r. Analitycy szacują, że zysk netto w II kw. 2024 r. wyniesie 327 mln zł co oznacza spadek o 10 proc. r/r.

Na koniec czerwca 2024 r. sieć Dino liczyła 2504 sklepy. W okresie od stycznia do czerwca sieci z Krotoszyna udało się uruchomić dokładnie 98 nowych sklepów. Według szacunków w całym roku Dino powinno otworzyć około 250 marketów. Oznacza to, że sieć nie zrealizowała jeszcze połowy planu i w drugiej połowie roku będzie musiała podkręcić tempo ekspansję.

27. lipiec 2024 12:02