27.08.2020 / 13:33
StoryEditor

Powraca temat podatku handlowego: rozprawa przed TSUE już 1 września! Rząd liczy na 1,5 mld zł wpływów

Podatek od handlu najbardziej dotknie największe sieci detaliczne (wiadomoscihandlowe.pl/MG)
1 września odbędzie się rozprawa przed TSUE dotycząca podatku handlowego. Jeśli Trybunał uzna, że jest on zgodny z prawe UE, podatek handlowy wejdzie w życie w niezmienionej formie od 1 stycznia 2021 roku. W budżecie na 2021 r. rząd założył, że danina przyniesie budżetowi 1,5 mld zł.

Podatek od sprzedaży detalicznej miał wejść w życie od września 2016 roku, ale Komisja Europejska wszczęła wtedy postępowanie o naruszenie prawa unijnego przez Polskę. Nasze wła...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.10.2025 / 17:26
StoryEditor
Boimy się pestycydów i wysokich cen. Tak dziś kupują żywność Polacy [RAPORT PwC]

Polski konsument boi się pestycydów, konserwantów i coraz wyższych cen żywności. Ale ma też coraz większe wymagania wobec producentów – zwraca uwagę na dobry skład i wpływ żywności na zdrowie. Tak wynika z najnowszego raportu PwC o wyborach konsumenckich Polaków. Jak te dane mogą wykorzystać firmy spożywcze, by ich produkty częściej trafiały do koszyków klientów?

W artykule przeczytasz: 

  • Cena to nie wszystko. Co skłania Polaków do zakupu żywności?
  • Co docenia polski konsument?
  • Przemysł spożywczy i rolnictwo zrównoważone w cenie
  • Polska jest bardziej „eko” niż Europa Zachodnia
  • Zmiana koszyka zakupowego Polaków: produkty świeże rosną w siłę
  • Jak producenci żywności i handel mogą zyskać nowych klienta?
  • Eksperci PwC: Zdrowie i wygoda to nowe trendy konsumenckie w Polsce

Czym Polacy kierują się przy zakupie żywności? Dane na ten temat można znaleźć chociażby w najnowszym raporcie PwC „Smak, cena, świadomość: Mapa wyborów konsumenckich Polaków 2025”. Autorzy raportu podają także, jak polski konsument wypada na tle innych klientów w Europie Zachodniej i Środkowej.

Cena to nie wszystko, ale wciąż wiele. Co skłania Polaków do zakupu żywności?

Polski konsument jest dość specyficzny. Z jednej strony to wciąż cena jest dla wielu konsumentów kluczowa przy wyborze produktów, ale jednocześnie rośnie apetyt na produkty zdrowe, świeże i innowacyjne.

Jak to wygląda w liczbach? Otóż aż 59 proc. Polaków uważa cenę za najważniejsze kryterium zakupu. Jednakże niemal połowa konsumentów (49 proc.) deklaruje, że zmieni markę dla lepszego smaku produktu. Natomiast 45 proc. respondentów zmieni markę żywności, którą wkłada do koszyka zakupowego ze względu na lepszy stosunek jakości do ceny. Zarówno producenci, jak i handel powinni zwrócić uwagę także na kolejną liczbę – aż 43 proc. badanych może zmienić markę żywności ze względu na ofertę promocyjną.

– Polscy konsumenci są wciąż bardzo wrażliwi na ceny, oczekują wysokiej jakości, a także zdrowych i łatwo dostępnych produktów. Ta zmiana stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę dla producentów i detalistów – zauważają eksperci PwC.

image
Czynniki, które mogą przyciągnąć
konsumentów do innej marki. Dane z raportu PwC "Smak, cena, świadomość: Mapa wyborów konsumenckich Polaków 2025"
FOTO: fot. Pwc

Polski konsument docenia innowacyjne oferty oraz angażujące treści o produkcie

Polacy (27 proc.) zwracają uwagę także na korzyści zdrowotne z kupowanej żywności. Co ciekawe w tym aspekcie bliżej nam do konsumentów z Europy Zachodniej niż Środkowej. Polaków za to wyróżnia otwartość na nowości: 20 proc. konsumentów zmieni markę na tę, która ma reputację prekursora czy pioniera w nowych produktach lub ofertach. Jest to aż cztery razy więcej niż w Europie Zachodniej (5%).

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 71% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.10.2025 / 16:22
StoryEditor
Kobiety napędzają Żabkę – 65% franczyzobiorców to przedsiębiorcze Polki
Marta Dawicka, 10-tysięczna franczyzobiorczyni sieci Żabka w swoim sklepie w Gliwicach

Obecnie w całym kraju jest już niemal 12 000 sklepów sieci Żabka, które prowadzi ponad 10 000 franczyzobiorców. Sprawdziliśmy ilu spośród przedsiębiorców prowadzących sklepy Żabki to kobiety i ile jest biznesów „rodzinnych” w tej sieci handlowej.

W artykule przeczytasz:

  • Niemal 2/3 franczyzobiorców Żabki to kobiety
  • Jedna rodzina, a kilka sklepów Żabki 
  • Jakie wykształcenie ma większość franczyzobiorców Żabki?
  • Jak wygląda proces rekrutacji i szkolenie franczyzobiorców Żabki?

Niemal 2/3 franczyzobiorców Żabki to kobiety

Jaki procent wśród franczyzobiorców to kobiety, a jaki to mężczyźni? Z danych przekazanych portalowi franczyzawhandlu.pl przez sieć Żabka wynika, że to właśnie płeć piękna napędza rozwój sieci handlowej.

Kobiety stanowią około 65% franczyzobiorców Żabki. Takie dane pokazują, że model biznesowy Żabki szczególnie odpowiada kobietom. Dla porównania „tylko” 35% jednoosobowych działalności gospodarczych, w skali całego kraju, prowadzonych jest przez kobiety.

Jedna rodzina, a kilka sklepów Żabki 

Wśród franczyzobiorców Żabki zdarzają się również małżeństwa, rodzeństwa czy rodzice z dorosłymi dziećmi, którzy prowadzą różne, niezależne od siebie sklepy pod zielonym szyldem.

– Często decyzja o dołączeniu do sieci jest inspirowana sukcesem kogoś bliskiego, często członka rodziny, kto wcześniej rozpoczął współpracę z Żabką – informują przedstawiciele sieci.

Jakie wykształcenie ma większość franczyzobiorców Żabki?

Według danych przedstawionych przez sieć, zdecydowana większość franczyzobiorców Żabki ma wykształcenie średnie (62%). Natomiast kolejne 23% franczyzobiorców ma wykształcenie wyższe.

Co prawda sieć nie ma informacji jakie doświadczenie zawodowe mają jej franczyzobiorcy, ale podkreśla, że doświadczenie w handlu ani w prowadzeniu działalności gospodarczej nie jest wymagane.

– Kluczowe są zaangażowanie, otwartość na naukę i gotowość do prowadzenia sklepu zgodnie ze standardami sieci. Dzięki rozbudowanemu systemowi szkoleń każdy przedsiębiorca może zdobyć praktyczną wiedzę niezbędną do skutecznego zarządzania biznesem – podają przedstawiciele biura prasowego Żabki.

Jak wygląda proces rekrutacji i szkolenie franczyzobiorców Żabki?

Żeby zostać franczyzobiorcą sklepu Żabki należy najpierw przejść etap rekrutacji. A ta rozpoczyna się od rozmowy z Partnerem ds. Rekrutacji, który pomaga kandydatowi zrozumieć model biznesowy i ocenić jego predyspozycje.

To na pewno Cię zainteresuje: Franczyza od kuchni. Poszłam na rozmowę kwalifikacyjną do Żabki [REPORTAŻ]

Jeśli przyszły franczyzobiorca przejdzie pozytywnie rekrutację i formalności, rozpoczyna kompleksowe szkolenie, które trwa 15 dni.

Program obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną i obejmuje następujące zagadnienia:

  • zarządzanie sklepem,
  • zarządzanie personelem,
  • logistyka,
  • obsługa systemów informatycznych,
  • analiza finansowa firmy,
  • marketing lokalny,
  • budowanie relacji z klientami.

Żabka Polska podaje, że szkolenia prowadzone są przez doświadczonych trenerów, a po ich ukończeniu franczyzobiorca otrzymuje gotowy, w pełni wyposażony i zatowarowany sklep.

– Po otwarciu sklepu franczyzobiorca nie zostaje sam. W codziennym prowadzeniu biznesu wspiera go dedykowany Partner ds. Sprzedaży. Natomiast sieć zapewnia stały dostęp do szkoleń, materiałów i programów edukacyjnych, takich jak Akademia Przedsiębiorczości i portal Studium Przedsiębiorczości – zapewniają przedstawiciele Żabki.

image

Żabka ujawnia przychody franczyzobiorców. Które sklepy generują po 33 000 zł?

23. październik 2025 00:36