15.10.2019 / 16:45
StoryEditor

Zajrzeć do głowy konsumenta

(Adobe Stock)
Fakt, że oczekiwania konsumentów nieustannie ewoluują, powoduje, że handel musi za nimi nadążać, używając do tego coraz bardziej nowoczesnych metod. Jedną z nich jest neuromarketing.

Eksperci spierają się, czy w handlu mamy obecnie do czynienia z ewolucją, czy rewolucją, jednak wszyscy są zgodni co do kierunku zachodzących zmian. – Widać presje na takie form...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07.11.2025 / 11:03
StoryEditor
Rafał Brzoska pęka z dumy. InPost rośnie w Wielkiej Brytanii o 300%. A co z Polską?
Rafał Brzoska pęka z dumy. InPost rośnie w Wielkiej Brytanii o 300%. A co z Polską? (fot. InPost)

Grupa InPost osiągnęła rekordowe wyniki finansowe w III kwartale 2025 roku. Przychody wzrosły do poziomu 3,8 mld zł, a wolumen przesyłek zwiększył się o 34 proc. Na dodatek spółka Rafała Brzoski dosłownie w kosmicznym tempie rozwija się w Wielkiej Brytanii, gdzie przychody wzrosły o ponad 300 proc.! Jak InPost radzi sobie w Polsce i Europie? Jaki będzie ostatni kwartał firmy?

W artykule przeczytasz:

  • Jakie są wyniki finansowe Grupy InPost w III kwartale?
  • Rafał Brzoska: InPost rośnie powyżej rynku w każdym kraju
  • Jak InPost radzi sobie na poszczególnych rinkach?
  • Wzrost przychodów w Wielkiej Brytanii o ponad 300 proc.
  • Wolumen przesyłek w Europie wyższy o 24%
  • Poprawa rentowności InPostu w Polsce
  • Jaki będzie IV kwartał 2025 r. dla InPostu?

Jakie są wyniki finansowe Grupy InPost w III kwartale?

Grupa InPost, europejski lider rozwiązań logistycznych dla e-commerce, właśnie podała do wiadomości wyniki finansowe za III kwartał 2025 roku. Spółka może się pochwalić rekordowym wzrostem przychodów, które wyniosły 3,8 mld zł. A to oznacza potężny wzrost o 49 proc. rok do roku.

InPost odnotował również znaczny wzrost wolumenu dostarczonych przesyłek. W trzecim kwartale było to aż 351,5 mln przesyłek, a to oznacza wzrost o 34 proc. rok do roku.

To przełożyło się także na pozostałe wyniki. Skorygowana EBITDA wynosi 1,1 mld zł (+24 proc. r/r). Natomiast skorygowana marża EBITDA to poziom 28 proc.

Nakłady inwestycyjne (Capex) w III kwartale 2025 wyniosły 356 mln zł. Inwestycje te Grupa przeznaczała głównie na rozwój infrastruktury oraz rozbudowę sieci.

image

InPost tworzy konkurencję dla Allegro. "Rafał Brzoska może wygrać wojnę o polski e-commerce”

Rafał Brzoska: InPost rośnie powyżej rynku w każdym kraju

– Jestem dumny z wyników kolejnego, rekordowego kwartału, które potwierdzają dobrą kondycję Grupy oraz potencjał rozwoju usług dostaw poza domem, oferowanych przez InPost w Europie – podkreśla Rafał Brzoska, założyciel i CEO Grupy InPost.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 73% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30.10.2025 / 21:43
StoryEditor
Franczyza w Żabce – sprawdzamy koszty sklepu na start i co miesiąc
Franczyza w Żabce – sprawdzamy koszty na start oraz prowadzenia sklepu co miesiąc (fot. Żabka Polska)

Sprawdź, ile trzeba zainwestować na start wchodząc we franczyzę Żabki? Jakie są koszty miesięczne już po uruchomieniu sklepu? Zobacz na co pieniądze wykłada franczyzobiorca, a za co płaci sieć.

W artykule przeczytasz:

  • Jakie koszty na start ponosi franczyzobiorca Żabki?
  • Czy franczyzobiorca płaci za przystosowanie lokalu do sklepu Żabki?
  • Jakie są miesięczne koszty prowadzenia Żabki dla franczyzobiorcy?
  • Co z kosztami marketingu?
  • Czy przychody wystarczą na pokrycie kosztów?

Żabka przekroczyła już granicę 12 tys. sklepów, które prowadzi ponad 10 tys. franczyzobiorców. Na dodatek Sieć planuje przyspieszyć ekspansję i pozyskać kolejnych franczyzobiorców. Dla osób zastanawiających się, czy franczyza w Żabce to dobry wybór, przygotowaliśmy zestawienie kosztów początkowych i miesięcznych.

Franczyza Żabki – jakie są koszty na start po stronie franczyzobiorcy?

Franczyza w sieci Żabka wiąże się z koniecznością wniesienia wkładu własnego. Podobne opłaty wstępne, nazywane także opłatą franczyzową lub licencyjną, należy ponieść wchodząc w jakikolwiek system franczyzowy.

Natomiast w przypadku Żabki próg wejścia jest stosunkowo niski. Potencjalny franczyzobiorca Żabki musi „na start” wyłożyć 5000 zł. Ta kwota jest przeznaczona na dwie rzeczy niezbędne do prowadzenia sklepu Żabki. Pierwszą z nich jest sfinansowanie zakupu kasy fiskalnej, która jest niezbędna do prowadzenia działalności handlowej. Drugą jest pokrycie kosztów związanych z uzyskaniem koncesji na sprzedaż alkoholu.

Czy franczyzobiorca płaci za przystosowanie lokalu do prowadzenia w nim sklepu Żabki?

Przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność w ramach franczyzy w Żabce, otrzymuje od sieci pomoc w wyborze najlepszej lokalizacji na sklep. Sieć bierze na siebie również koszty adaptacji i wyposażenia przyszłego sklepu. W praktyce oznacza to, że franczyzobiorca nie musi martwić się o koszt zakupu i instalacji sprzętu, mebli czy systemów. Sieć przekazuje franczyzobiorcy sklep wyposażony m.in. w regały i półki, lodówki, piece czy sprzęt komputerowy.

Przed rozpoczęciem sprzedaży franczyzobiorca przechodzi również szkolenie niezbędne do prawidłowego zarządzania sklepem oraz personelem, a także w zakresie obsługi systemu. Szkolenie to jest bezpłatne dla franczyzobiorcy i trwa 15 dni. Dzięki temu nawet osoby bez wcześniejszego doświadczenia w handlu mają szansę poradzić sobie w prowadzeniu działalności.

Jakie są miesięczne koszty prowadzenia Żabki dla franczyzobiorcy?

Natomiast trzeba pamiętać, że koszty nie znikają wraz z otwarciem sklepu, a wręcz przeciwnie. Franczyzobiorca ponosi bieżące koszty związane z prowadzeniem działalności. Możemy podzielić je na dwie główne kategorie: opłaty na rzecz franczyzodawcy oraz standardowe koszty operacyjne.

Przedsiębiorca musi regularnie płacić opłaty licencyjne, potocznie nazywane royalty. Są to cykliczne płatności na rzecz sieci, które stanowią wynagrodzenie za ciągłe używanie marki oraz korzystanie z systemu operacyjnego Żabki. Wartość tych opłat jest zmienna, ponieważ jest ona uzależniona od obrotu sklepu i stanowi procent miesięcznej sprzedaży.

Drugą składową miesięcznych opłat są koszty operacyjne po stronie franczyzobiorcy. Wynagrodzenie dla pracowników wraz ze wszystkimi składkami ZUS za nich i za samego franczyzobiorcę są zazwyczaj największą częścią kosztów operacyjnych. Nawet przy wynagrodzeniu na poziomie najniższej krajowej, koszt jednego pracownika na etacie dla pracodawcy to ponad 5600 zł miesięcznie. A w jednym sklepie przeważnie jest zatrudnionych od dwóch do czterech pracowników.

Do tego dochodzą koszty związane z zakupem środków czystości, opłaty za wywóz śmieci, podatki czy wydatki na paliwo.

Co z kosztami marketingu?

Natomiast franczyzobiorca nie ponosi już dodatkowych kosztów działań marketingowych. Sieć dostarcza wszelkie materiały promocyjne, budując rozpoznawalność marki i generując ruch.

Żabka zapewnia również stały dostęp do systemu logistycznego oraz stałe doradztwo operacyjne.

Czy przychody wystarczą na pokrycie kosztów?

Żabka podaje, że w pierwszym półroczu 2025 roku niemal 84 proc. franczyzobiorców prowadzących sklepy Żabki osiągnęło przychód co najmniej 30 tys. zł miesięcznie. Warto zwrócić uwagę, że mowa o przychodzie, a nie czystym zysku. W praktyce oznacza to, że od tej kwoty trzeba odjąć wszystkie koszty, o których była mowa.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że franczyza Żabki, podobnie jak każda działalność gospodarcza, wiąże się z ryzykiem. Skoro 84 proc. franczyzobiorców osiąga 30 tys. zł przychodu bądź więcej, to jednak 16 proc. przedsiębiorców uzyskuje niższy przychód. W skali całej sieci jest to dużo więcej niż 1600 franczyzobiorców.

Dlatego przed wejściem w jakikolwiek biznes, także we franczyzę Żabki, warto wszystko dobrze przekalkulować.  

image

Żabka bije rekord i ma już 12 000 sklepów. Nowa placówka z unikatowym wyposażeniem

12. listopad 2025 12:30