27.05.2024 / 13:27
StoryEditor

Biedronka inwestuje w zieloną energię. Fotowoltaika zasila już ponad tysiąc sklepów. Teraz czas na centra dystrybucyjne

Biedronka inwestuje w zieloną energię (fot. Biedronka)
Biedronka ogłosiła przekroczenie tysiąca sklepów zasilanych zieloną energią oraz podpisanie umowy z EDP Energia Polska, na mocy której instalacje fotowoltaiczne zostaną zainstalowane w kolejnych dziewięciu centrach dystrybucyjnych sieci.

Już ponad tysiąc sklepów Biedronka w Polsce jest zasilanych częściowo zieloną energią, co stanowi blisko jedną trzecią wszystkich placówek sieci. Celem Biedronki jest zwiększenie udziału zasilania zieloną energią wszystkich sklepów i centrów dystrybucyjnych sieci w Polsce.

To nie tylko ambitne założenie, lecz plan, który sieć od wielu lat konsekwentnie wdraża w życie – już dzisiaj większość nowo powstałych i zmodernizowanych sklepów wolno​stojących Biedronka wyposażana jest w instalacje fotowoltaiczne.

Instalacje fotowoltaiczne w centrach dystrybucyjnych Biedronki

Sieć zapowiedziała, że energia z instalacji fotowoltaicznych zasili także kolejne 9 z 17 centrów dystrybucyjnych sieci na podstawie 15-letniej umowy zawartej przez Biedronkę z EDP Energia Polska.

Dziś, zieloną energią z instalacji fotowoltaicznej o mocy 700 kWp zasilane jest jedno centrum dystrybucyjne sieci Biedronka, zlokalizowane w Stawigudzie. W najbliższych latach instalacje fotowoltaiczne zainstalowane będą w centrach dystrybucyjnych w Gdańsku, Sosnowcu, Rudzie Śląskiej, Gorzowie Wielkopolskim, Grudziądzu, Sieradzu, Skarbimierzu, Parzniewie i Wojniczu.

Każde z wymienionych centrów dystrybucyjnych obsługuje średnio 209 sklepów sieci Biedronka.

Biedronka stawia na zieloną transformację

– Cieszymy się, że możemy ogłosić kolejny krok związany z zieloną transformacją energetyczną sklepów Biedronka i centrów dystrybucyjnych. Przekroczenie liczby tysiąca placówek z instalacjami fotowoltaicznymi i objęcie zieloną energią ponad połowy naszych centrów dystrybucyjnych najlepiej pokazuje, że strategia zrównoważonego rozwoju sieci Biedronka to konsekwentne działania realizowane tu i teraz, a nie tylko deklaracje – mówi Natalia Rompska-Żuk, menedżer ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.

Dzięki wspomnianym instalacjom fotowoltaicznym, blisko 16 proc. zapotrzebowania centrów dystrybucyjnych na energię elektryczną będzie uzupełnione zeroemisyjnym i wyprodukowanym na miejscu prądem, który zostanie wykorzystany wyłącznie na potrzeby własne sieci Biedronka.

Każda z instalacji fotowoltaicznych zapewni od 600 do 1000 kWp mocy, dostarczając w sumie ponad 7 MWp. Nowe źródła w skali roku wyprodukują do 7,5 GWh zielonej energii, co odpowiada zapotrzebowaniu na prąd ponad 3000 gospodarstw domowych.

Nowe źródła zielonej energii w centrach dystrybucyjnych przyczynią się do zmniejszenia emisji CO2 o ponad 5 100 ton rocznie. Aby środowisko naturalne mogło pochłonąć taką ilość dwutlenku węgla w ciągu roku, potrzebne jest prawie 900 tysięcy dorosłych drzew.

Biedronka coraz bardziej neutralna dla klimatu

Poza działaniami w kierunku neutralności energetycznej, sieć Biedronka podejmuje szereg inicjatyw, w tym z zakresu przeciwdziałaniu zmianom klimatu czy ochrony bioróżnorodności. W kwietniu 2024 r. sieć Biedronka ogłosiła współpracę z PTOP "Salamandra" w ramach projektu "Ochrona bioróżnorodności – zapylacze".

Jego celem jest ocena stanu zagrożenia zapylaczy w Polsce, wsparcie ochrony dzikich zapylaczy w prywatnych i społecznych ostojach przyrody oraz promowanie w społeczeństwie ich ochrony w zgodzie z najlepszą wiedzą przyrodniczą. W ramach projektu wspierane będą m.in. różnorodne działania na rzecz dzikich zapylaczy na obszarach prywatnych i społecznych ostoi przyrody, a środki na ten cel będą przekazywane zarządzającym takimi obszarami w formie minigrantów.

Codzienne działania sieci Biedronka to też inicjatywy, z którymi klienci sieci stykają się każdego dnia podczas zakupów w sklepach. Ich przykładem mogą być testowane w wybranych placówkach elektroniczne etykiety cenowe albo kosze i wózki Oceanis, do produkcji których wykorzystywane są liny z wyłowionych z mórz pozostałości sieci rybackich.

16.10.2025 / 18:49
StoryEditor
Sieć Komfort wzmacnia zarząd człowiekiem z Amazona i przyspiesza transformację omnichannel
Sławomir Baniak, CFO Sklepów Komfort: Sieć ma przed sobą ogromne szanse wynikające z rozwoju modelu omnichannel

Sieć Sklepy Komfort kontynuuje strategiczną rozbudowę zespołu zarządzającego, ogłaszając nominację Sławomira Baniaka na stanowisko Członka Zarządu i Dyrektora Finansowego (CFO). Dołącza on do firmy z dniem 13 października 2025 roku, wnosząc szerokie doświadczenie w zakresie finansów, zarządzania i rozwoju biznesu, zdobyte w Polsce i na rynkach międzynarodowych.

Doświadczenie z Amazon i zarządzanie strategiczne

Sławomir Baniak to absolwent UCLA Anderson School of Management. W swojej karierze współpracował m.in. z takimi globalnymi p...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.10.2025 / 18:15
StoryEditor
Nestle zwolni 16 000 pracowników w ciągu dwóch lat. Prezes wyjaśnia, dlaczego to zrobi
Philipp Navratil Chief Executive Officer Nestlé S.A.

Nestlé, największa na świecie firma spożywcza, właściciel marek takich jak KitKat i Nesquik, ogłosiła plan redukcji około 16 000 miejsc pracy na całym świecie w ciągu najbliższych dwóch lat.

Cięcia w Nestle, stanowiące niemal 6% globalnej siły roboczej firmy, są wynikiem dążenia do obniżenia kosztów i osiągnięcia "efektywności operacyjnej", w tym poprzez automatyza...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. październik 2025 05:46