10.10.2019/15:14

Anna Grabowska, Żabka: Kształtujemy asortyment na podstawie analizy miliardów paragonów

Analiza danych o zachowaniach klientów zmienia nasze podejście do asortymentu. Myślimy w kategoriach misji konsumenta – śniadanie, obiad, przekąska, kolacja. Na tej bazie budujemy ofertę asortymentową, dostosowaną do poszczególnych lokalizacji – wyjaśnia Anna Grabowska, wiceprezes zarządu Żabka Polska.

Od kilku lat sieć Żabka inwestuje znaczne środki w technologie pozwalające gromadzić i analizować dane o zachowaniach konsumentów. Codziennie do bazy danych spływają informacje o 2,2 mln klientów. Sieć zastosowała sztuczną inteligencję do analizy historii zakupów z ostatnich trzech lat – to łącznie ponad 2 mld paragonów – i na tej podstawie zmieniła podejście do metod budowania oferty asortymentowej.

– Mamy bezcenne dane, dzięki którym dzisiaj rozumiemy klienta inaczej, myślimy w kategoriach jego misji – dlaczego on przyszedł do sklepu, z czego skorzystał, czy kupił produkty na śniadanie, na kolację, czy tylko przekąskę. A może robi zakupy na imprezę? Mamy tę wiedzę o kliencie. Obecnie dzięki aplikacji mobilnej poznajemy też prawdziwe zachowania klientów, wiemy co kupują i o której porze dane produkty są kupowane – wyjaśnia Anna Grabowska.

Niemal w każdym tygodniu sieć wprowadza do oferty trzy innowacyjne produkty, z reguły dostępne wyłącznie w Żabce, względnie takie, które dopiero wejdą do innych sieci. Asortyment budowany jest pod kątem misji konsumenckich.

– Przykładowo, mamy w Żabce dużo zdrowych przekąsek – banany, chrupiące warzywa, soki, batony, orzeszki. Zastanawialiśmy się gdzie jest obszar, w który możemy wejść z nowym, innowacyjnym produktem. Wprowadziliśmy Foodini, płynną przekąskę, adresowaną głównie do kobiet żyjących zdrowo. Można ją wypić po drodze, skomponowana jest wyłącznie z warzyw i owoców, bez cukru, produkowana w technologii High Pressure Processing, która pozwala utrzymać świeżość produktu, z zachowaniem witamin i wszystkich wartości odżywczych. Wprowadziliśmy 10 nowych smaków, czasem zaskakujących. Odnieśliśmy fantastyczny sukces – opowiada menedżerka.

Analiza zachowań konsumentów wskazuje, że w sklepach convenience nie planują oni zakupów, kupują pod wpływem impulsu. Zmiana perspektywy – odejście od myślenia tradycyjnymi kategoriami produktowymi w kierunku misji zakupowe – pozwala lepiej dobrać ofertę pod potrzeby konsumentów. Analizy wielkich zbiorów danych pozwalają także dostosować asortyment do poszczególnych lokalizacji.

– Jesteśmy w stanie stworzyć setki czy tysiące kombinacji planogramów, tak by jak najlepiej dobrać asortyment do poszczególnych sklepów. Mamy inny asortyment w sklepie w małym mieście, w sklepie specjalistycznym czy w sklepie gdzieś na przedmieściach, a zupełnie inny asortyment w biurowcu, przy plaży czy w innych miejscach, gdzie dominują przechodnie, nie mieszkańcy – wyjaśnia Anna Grabowska.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Pracownik żabki 11.10.2019

    To niech pierw zbadaja wysokość obrotów sepu do wypłat pracownika, bo w nie jednej zabce pracownik tyra a dostaje minimalna a obroty dziennie średnio 6-10 tysięcy na dzień. Pracownik jest niedosc że niedoceniany to jeszcze robiony w barana na kasę szczególnie za niedzielę nie handlowe. Nie mówiąc już o grafikach gdzie ledwie od 2 do 3 dni wolnego w miesiącu ma.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.