08.05.2017/11:55

Amazon Fresh jest już w Niemczech. Jak bardzo zaszkodzi handlowi stacjonarnemu?

Od dawna wyczekiwany serwis dostaw świeżej żywności Amazon Fresh zaczął działać na rynku niemieckim. Obecnie jest dostępny tylko w Berlinie i pobliskim Poczdamie, ale są doniesienia, że wkrótce ruszy centrum dystrybucyjne pod Monachium. Czy ten serwis jest w stanie wstrząsnąć tradycyjnym handlem detalicznym żywnością? – zastanawiają się analitycy Planet Retail.

Zdaniem Planet Retail konkurencja nie powinna lekceważyć przewag, jakie wiążą się z faktem bycia największym operatorem online w zakresie sprzedaży towarów non-food. Służąca temu infrastruktura logistyczna pozwoli bowiem amerykańskiemu gigantowi na włączenie dostaw żywności do istniejącego systemu dostaw w celu znacznego zmniejszenia kosztów. Ciekawe będzie przyglądanie się, jak szybko firmie uda się rozszerzyć usługę Fresh na całe Niemcy i jak to wpłynie na zachowania konsumentów.

Do tej pory udział e-grocery w całym niemieckim rynku żywności był mniejszy niż 1%, zatem detaliści musieli sobie odpowiadać na pytanie, czy już inwestować w obszar, który w przewidywalnej przyszłości pozostanie niedochodowy. Firma Rewe odpowiedziała na to pytanie pozytywnie i wyszła na tym dobrze, korzystając z przywilejów pierwszeństwa dzięki usłudze dostaw żywności, świadczonej w ponad 75 miastach Niemiec. Chęć szybkiego rozwijania tego kanału pozostawała w związku z bezpośrednim zagrożeniem ze strony Amazona, co potwierdził szef Rewe Caparros, stwierdzając że “pewien poziom zdrowej paranoi nikomu jeszcze nie zaszkodził”.

Z drugiej strony niemiecka Edeka waha się w tej kwestii do tego stopnia, że jej oferty online próżno szukać nawet na ich stronie internetowej. Tym niemniej, przypomina Planet Retail, firma zakupiła ostatnio największą niemiecką platformę e-grocery Bringmeister.de i może na jej doświadczeniu i potencjale budować swój kanał online. Także Kaufland zadebiutował niedawno w sieci i zamierza rozszerzyć zasięg usługi z Berlina na kolejne miasta.

Pytanie, na jakie musi dziś odpowiedzieć Amazon, to jak skłonić konsumentów do kupowania żywności online. Berlin jest dobrym miejscem startu, bo działa już tam kilka startupów handlujących żywnością online, np. HelloFresh. Jednak Berlin to nie całe Niemcy. Tak czy inaczej, wejście Amazona w handel świeżą żywnością skłoniło niemieckie sieci spożywcze do rozważenia swoich planów e-grocery. Choć większość niemieckich konsumentów wciąż nie wyobraża sobie kupowania produktów bez ich obejrzenia i dotknięcia, a niektórzy mogą się też krzywić na dodatkowe opłaty za dostawę, e-handel żywnością będzie w Niemczech rosnąć. Przyszłość pokaże, czy Amazonowi uda się zdominować ten obszar.

źródło: Planet Retail

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.