Amazon odpowiada na zarzuty prezesa UOKiK. Twierdzi, że przestrzega polskiego prawa
Amazon lakonicznie odniósł się do poważnych zarzutów, jakie postawił mu prezes UOKiK. Firma zapewnia jedynie, że przestrzega "wszystkich wymogów prawnych" w krajach, w których prowadzi działalność - ale do żadnych konkretów się nie odnosi.
Amazon usłyszał od prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, dotyczące wprowadzania konsumentów w błąd, co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów. To efekt prowadzonego od września 2021 r. postępowania wyjaśniającego UOKiK.
Jedną z praktyk, do której uwagi ma UOKiK jest to, że złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży, stanowi jedynie ofertę nabycia produktu ze strony konsumenta. Według UOKiK, również informacje prezentowane w serwisie w zakresie dostępności i dat dostaw produktów oferowanych przez Amazon EU SARL mogą nie być prawdziwe. Konsumenci składając zamówienie są przekonani, że zakupili produkt i że sprzedawca jest w jego posiadaniu. Tymczasem produktów oznaczonych jako dostępne, bądź takich, przy których podano nawet określoną liczbę sztuk, może w rzeczywistości nie być w magazynie lub ich wysyłka może być niemożliwa do zrealizowania.
To nie koniec uwag. Kliknij tutaj, aby przeczytać więcej o zakwestionowanych przez UOKiK praktykach Amazona.
Portal wiadomoscihandlowe.pl poprosił amerykańskiego giganta e-commerce, aby ustosunkował się do zarzutów postawionych przez prezesa UOKiK. Chcieliśmy się dowiedzieć m.in., jakie wyjaśnienia firma przedstawiła prezesowi UOKiK w trakcie postępowania wyjaśniającego. Odpowiedź, jaką dostaliśmy w środę, nie zawiera jednak żadnych konkretnych informacji.
- Przestrzegamy wszystkich wymogów prawnych w krajach, w których prowadzimy działalność. Od momentu uruchomienia Amazon.pl w 2021 roku nieprzerwanie pracujemy nad tym by, oferować naszym klientom w Polsce szeroki wybór produktów, atrakcyjne ceny i wygodne zakupy online - przekazała Aleksandra Zarychta-Kuzalska, head of corporate communications w polskim oddziale Amazona.
I dodała: - Tysiące polskich małych i średnich przedsiębiorców sprzedających na Amazon.pl stworzyło już ponad 12 tys. miejsc pracy, by zapewniać klientom dostęp do swoich produktów. Nieustannie szukamy sposobów na dalszą poprawę doświadczeń zakupowych naszych klientów, przy jednoczesnej współpracy z UOKiK.
Jeśli zarzuty postawione przez prezesa UOKiK Amazonowi się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.
2