24.02.2020/17:14

Amazon wchodzi do Polski: co czeka nasz e-handel? [ANALIZA]

Amazon wchodzi do Polski – taka wiadomość zelektryzowała branżę handlową w ubiegłym tygodniu. Jak zmieni to polski rynek e-commerce? Do jakiego stopnia Amazon zagraża firmom działającym w Polsce?

Aby zobaczyć, co może nastąpić w najbliższej przyszłości, warto przyjrzeć się... Australii, gdzie Amazon wystartował pod koniec 2017 r. Marka Amazon monitorowana jest w australijskiej edycji badania YouGov BrandIndex, co umożliwiło śledzenie rozwoju firmy.

Mimo że oferta Amazon na rynek australijski była znacznie bardziej rozbudowana, niż przy wejściu na jakikolwiek rynek wcześniej, w początkowych 2 latach Amazon nie odnotował spektakularnego wzrostu. Konsumenci potrzebowali czasu, by nabrać zaufania do marki, a dodatkowo w mediach pojawiły się liczne artykuły krytykujące Amazona za znaczące zróżnicowanie cen pomiędzy Australią a USA (np. 1049 $ w przeliczeniu na dolary amerykańskie w porównaniu z 604 $ za iRobot Roomba 890). Dopiero ubiegłoroczny sezon zakupów świątecznych przyniósł radykalny przyrost liczby klientów, co ilustruje załączony wykres.

Przez cały 2018 i 2019 r. odsetek Australijczyków kupujących w Amazon rósł bardzo powoli, osiągając poziom ok. 13 proc. w listopadzie 2019 r. Jednak ubiegłoroczny okres świątecznych zakupów wiele zmienił - odsetek klientów kupujących w Amazon wzrósł w ciągu kilku tygodni do poziomu 17-19 proc., a w przeciwieństwie do poprzedniego roku, wysoki poziom utrzymał się przez cały styczeń. To w grudniu Amazon umożliwił australijskim klientom zakupy z USA poprzez australijską witrynę, co niewątpliwie wpłynęło na atrakcyjność oferty.

W Polsce Amazon startuje ze stosunkowo dobrej pozycji, ponieważ od dłuższego czasu dostępna jest polska wersja niemieckiej strony, co ułatwiło zakupy klientom z naszego kraju jeszcze przed oficjalnym wejściem na nasz rynek. W badaniu "Zakupy internetowe Polaków " zrealizowanym przez Inquiry w listopadzie 2019 r. odsetek osób, które kupiły coś w Amazon w ciągu ostatniego roku wynosił już ponad 10 proc. W ślad za wejściem do Polski należy oczekiwać wprowadzenie usług Amazon Prime, Amazon Echo, Alexa i innych ofert, które zrewolucjonizowały rynek e-commerce w innych krajach.

Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry dodaje: Najważniejsze marki na polskim rynku e-commerce to Allegro i OLX, na trzecim miejscu jest Aliexpress. Walka z tak silną konkurencją nie będzie łatwa, a klienci w Polsce kładą duży nacisk nie tylko na ceny, ale i koszty dodatkowe (takie jak koszty wysyłki). Tak jak w Australii, badanie YouGov BrandIndex pozwoli nam monitorować sytuację na naszym rynku.

Dodaj komentarz

6 komentarzy

  • vayha 26.11.2020

    Pytanie czy amazon rozwali ecommerce tak jak już to powoli robi allegro przez swoje własne sklepy czy empik. Na końcu nie zostanie żadne ecommerce dla zwykłego Kowalskiego. W USA w google w zakładce zakupy po prostu wyszukuje się produktu i płaci do googla. Duzi zjedzą cały rynek... także wielki reset to będzie komunizm 2.0 jak zapowiada IMF i Davos... inaczej nikogo nie będzie stać na nic jak wszystkie łańcuchy dostaw będą kolejno przejmowane przez grubasów.

  • vayha 26.11.2020

    co za bzdety. Pytanie czy amazon rozwali ecommerce tak jak już to powoli robi allegro przez swoje własne sklepy czy empik. Na końcu nie zostanie żadne ecommerce dla zwykłego Kowalskiego. W USA w google w zakładce zakupy po prostu wyszukuje się produktu i płaci do googla. Duzi zjedzą cały rynek... także wielki reset to będzie komunizm 2.0 jak zapowiada IMF i Davos... inaczej nikogo nie będzie stać na nic jak wszystkie łańcuchy dostaw będą kolejno przejmowane przez grubasów.

  • Adam 25.10.2020

    Prime już działa w Polsce.

  • Agnieszka Górnicka 28.02.2020

    @kattim, taką pogłębioną analizę przygotowujemy, Ale po przygotowujemy wymaga to czasu, a po drugie wykracza poza ramy krótkiego artykułu. Zapraszam do śledzenia publikacji firmy Inquiry, szczególnie w Wiadomościach Handlowych. Na razie sygnalizujemy, że wejście Amazona to nie apokalipsa.

  • kattim 25.02.2020

    Amazon wchodzi do Polski: co czeka nasz e-handel? [ANALIZA]
    Po tytule spodziewałem sie odpowiedzi na pytanie: co czeka nasz e-handel? odpowiedź na to pytanie miała być poparta analizą. Czego się dowiedziałem? że do Australii Amazon wszedł i notował powolny wzrost udziałów. Taka odpowiedź i analiza na której podstawie odpowiedź została udzielona. Mógłbym takich artykułów pisać codziennie 50, na dowolny temat

  • Joe 24.02.2020

    Świetna wiadomość

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.