18.05.2018/12:24

Analityk BZ WBK: Ceny detaliczne produktów mleczarskich będą spadać

W tym roku ceny detaliczne produktów mleczarskich będą znajdować się pod wpływem spadających cen mleka i jego przetworów w Europie oraz na świecie. Spadki są notowane od początku czwartego kwartału ubiegłego roku – mówi serwisowi wiadomoscihandlowe.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK.

Średnia cena sprzedaży sera edamskiego w krajowych zakładach w marcu była o 10 proc. niższa w porównaniu do grudnia 2017 roku oraz o tyle samo w relacji rocznej. Podobne spadki były notowane w przypadku pozostałych serów. - Wolniej taniało mleko spożywcze, jogurty i śmietana. Te trzy kategorie pozostawały w marcu droższe w relacji rocznej. Podobnie jak masło, którego cena w marcu obniżyła się aż o 11 proc. w porównaniu do grudnia, kształtując się jednak znacznie powyżej, o 10 proc., analogicznego miesiąca 2017 roku – komentuje Grzegorz Rykaczewski.

W ślad za obniżką cen w zakładach, notowany jest spadek cen detalicznych. - Jednak warto tutaj wspomnieć, że na poziom cen w handlu detalicznym wpływ mają również takie czynniki jak koszty pracy oraz energii – zaznacza ekspert Banku Zachodniego WBK. - Od początku bieżącego roku ceny detaliczne mleka spożywczego, jogurtów śmietany oraz kefiru spadają, ale dalej pozostają powyżej poziomu ubiegłorocznego. Wyżej niż rok temu kształtują się też ceny masła. Masło w marcu było przeciętnie o 20,8 proc. droższe niż w tym samym miesiącu 2017 roku – dodaje.

- W kolejnej części roku oczekujemy, że ceny detaliczne produktów mleczarskich będą spadać, pod wpływem rosnącej produkcji w Unii Europejskiej oraz w krajach będących największymi eksporterami produktów mleczarskich. W drugiej połowie roku średnie ceny powinny się kształtować już poniżej poziomu ubiegłorocznego – prognozuje Rykaczewski.

Analityk zwraca uwagę, że produkty mleczarskie w strukturze wydatków polskich gospodarstw domowych na żywnością mają dość duży udział. W 2016 roku stanowiły one 11 proc. wydatków na żywność oraz prawie 3 proc. łącznych wydatków gospodarstw domowych. W przypadku masła, które jest rejestrowane oddzielnie, udział w wydatkach żywnościowych ukształtował się na poziomie 1,8 proc., natomiast w łącznych wydatkach 0,5 proc.

Jednym z najważniejszych czynników determinujących wybory zakupowe polskich gospodarstw domowych jest cena. - Powoli jednak coraz większą wagę uzyskują inne czynniki. W przypadku produktów przetwórstwa mleka cechą, która mocno wyróżnia ten asortyment jest przywiązanie konsumentów do produktów lokalnych, produkowanych przez krajowe firmy – zauważa Rykaczewski. I dodaje: - Równolegle obserwowane są również ogólne trendy, dotyczące żywności. Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na skład produktów, ich szeroko pojętą naturalność.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.