21.04.2020/10:54

Auchan znowu najtańszy. Ceny w e-grocery zbliżają się do średniej [KOSZYK ZAKUPOWY]

W marcu 2020 r. wzrost cen produktów wyniósł 1,4 proc. w stosunku do lutego. W skali kwartalnej najdroższe były zakupy online, szczególnie w rekordowo drogim styczniu 2020 r. Większość produktów FMCG podrożała w stosunku do marca 2019 r. Zmniejsza się dystans koszyka e-grocery do średniej cen – koszyk zakupowy ASM Sales Force Agency.

Eksperci ASM Sales Force Agency po raz trzeci w 2020 r. zmierzyli ceny przykładowego koszyka zakupowego, złożonego z podstawowych produktów FMCG. Najnowsze badanie zbiegło się z początkiem wprowadzania ograniczeń w handlu w związku z zagrożeniem pandemią COVID-19.

Marzec przyniósł wzrost cen o 1,4 proc. względem lutego 2020 r. Średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła w zeszłym miesiącu 233,94 zł (o ponad 3 zł więcej niż w lutym, i o 2 zł więcej niż w rekordowym dotychczas styczniu 2020 r.).

Najdrożej, jak niemal co miesiąc, kupowaliśmy online, ale koszyk złożony z produktów e-grocery był z wartością 252,1 zł nieznacznie tańszy niż przed miesiącem. Natomiast wyraźnie zmniejszył się dystans koszyka e-grocery do wartości średniej – w marcu wyniósł pierwszy raz od pół roku mniej niż 20 zł. Mniej zapłaciliśmy również za zakupy w najdroższym sklepie stacjonarnym – tak jak w lutym była nim hurtownia Selgros (w marcu o ok. 6 zł tańsza). We wszystkich pozostałych sieciach cena koszyka zakupowego ASM SFA w marcu była wyższa.

W skali kwartału najtańsza pozostaje sieć Auchan, choć z miesiąca na miesiąc zakupy tutaj drożały średnio o złotówkę. Pod względem wysokich cen na podium znalazły się te same sieci, co w poszczególnych miesiącach: najdroższe z dużym dystansem do pozostałych e-grocery, następnie Selgros oraz E.Leclerc (z 241,1 zł).

Tylko cztery z jedenastu badanych podmiotów potaniały w marcu br. względem analogicznego okresu przed rokiem (Tesco, Intermarche, Carrefour i Makro); wszystkie pozostałe badane sieci i kanały sprzedaży zdrożały. Najmniej Biedronka, Lidl i Selgros, najwięcej e-grocery oraz Auchan (o ok. 3 proc. – co nie przeszkadza sieci Auchan pozostawać najtańszą pośród badanych). Rekordowe wzrosty cen odnotowano w sieci E.Leclerc – o ponad 4,5 proc. r/r.

Zestawienie r/r cen poszczególnych kategorii produktowych pokazuje, że większość towarów FMCG podrożała (z wyjątkiem chemii domowej i kosmetyków). Ceny produktów sypkich i napojów pozostały najbardziej stabilne. Słodycze zdrożały średnio o ok. 3 proc. względem marca 2019, używki, alkohol, tłuszcze i dodatki o 5,7-6,7 proc. Mięso zdrożało o 7 procent r/r, natomiast największy skok cen odnotowano w kategorii mrożonek – aż o 9 procent.

Spośród mierzonych produktów FMCG zdrożały szczególnie te najdroższe – hipotetyczny koszyk złożony wyłącznie z najdroższych artykułów przewyższałby analogiczny zestaw z 2019 r. o 12,5 zł. (3,5-proc.) Koszyk złożony z produktów najtańszych z kolei kosztowałby w marcu 2020 r. nieznacznie mniej niż przed rokiem – o ok. 1 zł (czyli 0,73 proc). Oznacza to, że rok do roku wzrósł rozdźwięk cenowy między koszykiem produktów najdroższych i najtańszych, i to aż o 7,5 proc. (13,65 zł).

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • jamci 30.04.2020

    dodajcie info ze to artykul reklamowy (sponsorem Auchan) i bedzie spoko.

  • xxxx 22.04.2020

    Przecież ten koszyk, to jedna wielka ściema i zaniżanie cen produktów, które w nim są! Odpuśćcie te koszyki, bo tylko wprowadzają ludzi w błąd.

  • ABC 21.04.2020

    Auchan celowo obniża cenę produktów badanych w średnim koszyku bo później reklama idzie w świat, dodatkowo zapewnia ich tylko niewielką ilość. Wszystkie pozostałe produkty są droższe niż u konkurencji. To jest drogi sklep, trzeba być naiwnym żeby wierzyć takim danym

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.