02.09.2020/16:03

Rosja ciągnie wyniki sprzedaży Auchan w Europie Centralnej i Wschodniej w dół. Mocny wzrost na Węgrzech, dobre wyniki w Polsce i Ukrainie

Auchan Holding opublikował wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2020 r. Pomimo pandemii koronawirusa i gorszych wyników sprzedaży spółka odnotowała poprawę rentowności. Zysk Ebitda wypracowany przez Auchan Retail wzrósł o 15 proc., stawka marży Ebitda kształtowała się na poziomie 5,6 proc.

Firma tłumaczy poprawę zysku strategia obraną do 2022 r., która zakłada transformację sklepów i rozwój cyfrowy detalisty.

Przychody Auchan Retail ze sprzedaży wyniosły pierwszym półroczu 2020 r. 22,253 mld euro, co oznacza spadek o 1,8 proc. Wynik ten uwzględnia niższą sprzedaż benzyny w ciągu półrocza (573 mln euro) oraz spadek czynszów za centra handlowe w Azji (62 mln euro - działalność zintegrowana
w krajach, w których prowadzona jest działalność detaliczna), bezpośrednie konsekwencje pandemii, a także niekorzystny kurs wymiany walut, wyceniany przez Auchan na 185 mln euro.

Auchan podaje, że gdyby w wynikach nie uwzględniono handlu paliwami, sprzedaż wzrosłaby o 0,8 proc.

Silny wpływ pandemii koronawirusa na rynek nieruchomości handlowych odbił się również na spółce Ceetrus odpowiedzialnej za najem nieruchomości, której Ebitda spadła o 42,6 proc. 

Po początkowym wzroście sprzedaży na początku 2020 r., wybuch pandemii koronawirusa spowodował spadek ruchu w hipermarketach, co zostało częściowo zniwelowane przez wzrost przeciętnego koszyka zakupowego i sporą poprawę w handlu internetowym. W pierwszej połowie 2020 r. udział e-grocery w obrotach Auchan wyniósł 11 proc., co oznacza wzrost o 3,7 p.p. w ciągu jednego roku. Rozwój e-commerce został odnotowany we wszystkich krajach, niezależnie od rozwoju w nich rynku internetowego handlu żywnością. 

W Europie Środkowo-Wschodniej Auchan odnotował 3,9-procentowy spadek obrotów. Dochody gwałtownie spadły w Rosji, gdzie działalność ucierpiała z powodu zamknięcia granic. Dwucyfrowy wzrost odnotowano na Węgrzech, lepsze wyniki wypracowały również Polska i Ukraina.

Na początku 2020 r. spółka Auchan Retail kontynuowała prace rozpoczęte nad ofertą produktową, w tym rozwój marek własnych produkowanych lokalnie. Wśród państw, w których wzrosła sprzedaż tych marek wymieniono Francję, Hiszpanię, Ukrainę, Rosję i Polskę. We Francji sprzedaż produktów własnej marki ekologicznej wzrosła o 18 proc. w ciągu roku.

Auchan deklaruje, że będzie nadal pracować nad poprawą rentowności. Pomimo trudnej sytuacji w ostatnich kilku miesiącach, poszczególne oddziały firmy zostały zmobilizowane do kontynuowania obranej strategii i osiągnięcia wyznaczonych celów. W Polsce, na Tajwanie czy w Hiszpanii uzyskano znaczne oszczędności w wyniku renegocjacji czynszów. W Polsce do poprawy marży handlowej w pierwszej połowie roku przyczyniły się cięcia w zakresie promocji.  
 

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • adam 06.09.2020

    Brawo Auchan

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także