28.05.2020/10:13

Biedronka odmieni dział z owocami i warzywami. Na półki trafi więcej rodzimych produktów [WYWIAD]

Ścisła współpraca z dostawcami, poszukiwanie nowych odmian i więcej rodzimych produktów na półkach – o strategii lidera polskiego rynku detalicznego w obszarze warzyw i owoców opowiada Marek Walencik, dyrektor kategorii owoców i warzyw w sieci Biedronka.

Jakie plany na rozwój kategorii warzyw i owoców ma Biedronka?

Wspieranie polskich producentów owoców i warzyw jest naszą fundamentalną strategią od lat. Podążamy nią konsekwentnie i nie planujemy jej zmieniać w znaczący sposób, ponieważ nie ma takiej potrzeby. Korygujemy jedynie pewne szczegóły wskutek czego strategia wsparcia kierowana do polskich producentów owoców i warzyw jest stale doskonalona. Wprowadzamy kolejne rozwiązania, które mają na celu wsparcie polskich producentów warzyw i owoców. Ważnym elementem tej strategii jest skrócenie terminu płatności do 21 dni dla współpracujących z nami producentów z kategorii owoców i warzyw, których łączne obroty – również poza Biedronką – nie przekroczyły 100 mln złotych. Ta zmiana pomoże ponad 60 partnerom sieci Biedronka z tego obszaru i wejdzie w życie od 1 czerwca. 

Asortyment warzyw i owoców regularnie jest dostosowywany do potrzeb i oczekiwań klientów. Wiele kategorii jest pogłębianych lub poszerzanych – cały czas dodajemy coś nowego. Są to zawsze produkty, których nasi klienci poszukują. Na przykład jeśli chodzi o polskie jabłka w asortymencie Biedronki, to stale oferujemy klientom już 5 odmian, a w sezonie jest ich nawet do 20.

Jak w dłuższej perspektywie zmieniały się gusta konsumentów jeśli chodzi o owocowo-warzywny asortyment?

Szczerze powiedziawszy w dalszym ciągu jesteśmy tradycjonalistami. Hitami sprzedaży pozostają ziemniaki, których sprzedajemy rocznie około 120 mln kilogramów. Oprócz tego 90 mln kilogramów jabłek, 110 mln kilogramów pomidorów, czy prawie 35 mln kilogramów marchwi i innych podstawowych produktów. Natomiast nie są to już po prostu jabłka, albo ziemniak prosto z pola. Klienci mają dziś dość pogłębione oczekiwania – ziemniak musi być inny do gotowania, inny do sałatek – stąd w ciągu roku pojawia się u nas nawet do 20 odmian, pomidory powinny być zarówno na gałązce, malinowe, koktajlowe, w różnych odsłonach. Jesteśmy tradycjonalistami, ale poszukujemy nowości. Bardzo dobrze widać to na przykładzie takiej kategorii, która dawno temu praktycznie nie istniała w handlu nowoczesnym, czyli w egzotykach. Widać, że Polacy szukają tego, co jedli zagranicą, albo gdzieś spróbowali i chcą do tego smaku wrócić. Z tego powodu półka się bardzo rozszerza – rozszerza się asortyment tradycyjnych produktów, ale także nowości. Było to widoczne w ciągu ostatnich kilku lat, kiedy klienci zaczęli poszukiwać produktów stricte sezonowych poza sezonem. Dotyczy to zarówno owoców jak i warzyw. Nowalijki przestały już wiele lat temu być produktem dostępnym wyłącznie na wiosnę, a owoce miękkie przestały być dostępne i poszukiwane przez klientów wyłącznie w okresie letnim.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Predatory pricing 30.05.2020

    Wskaźnik rotacji zapasów wynosi dla całej grupy Jeronimo Martins - 19 dni, a zobowiązań (faktur) - 64 dni. To ja się pytam Panie Dyrektorze jaki był średni wskaźnik rotacji zapasów w Pana kategorii w 2017 roku, a zobowiązań? Jestem tylko zwyczajnie ciekaw, czy za pieniądze ciężko pracujących polskich rolników podudowaliscie sobie firmy w kraju i za granicą. Oceanaria w Portugalia za pół miliarda to JMD kupuje a rolnik w kraju ma latac na każde zawołanie? Równie ciekawe mogłaby wyglądać analiza ile razy na przestrzeni 2017 - 2020 w zaplanowanych promocjach pojawiła się marża ujemna? I jaka to była wartość w pln (poniżej ceny zakupu) i poniżej marzy operacyjnej (również inwestycja) . To by się Pana dostawcy i Panie na sklepie pracujące za grosze i przewajace te miliony ton towaru przez swoje plecy zdziwily ile kasy góry kasy wywalacie tylko po to żeby nagonić klientów do sklepów i podbić rotacje zapasów. Na ich plecach to wszystko na ich plecach. Więc skoncz tą farsę.

  • Ul 29.05.2020

    Propaganda i pozorowane działania w związku z kontrolami UOKiKu

  • ads 28.05.2020

    Zadbalibyście lepiej o pracowników.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.