12.03.2013/11:02

Biedronka wcale nie taka tania

W trzynastej edycji Marketingowego Rankingu Sieci Detalicznych na dwóch czołowych pozycjach utrzymały się dyskonty Biedronka i hipermarkety Tesco. Notowania portugalskiego lidera spadają jednak, mimo otwierania niemal jednego nowego sklepu dziennie. Powód? Stopniowa utrata cenowej przewagi konkurencyjnej.

Tesco również nie zalicza się już do cenowych liderów, a jednocześnie musi intensywnie dostosowywać swoje wielkopowierzchniowe hale do zachowań i oczekiwań ostrożniej wydających pieniądze konsumentów. Przestali oni bowiem darzyć hipermarkety tak płomiennym uczuciem, jak przez kilku laty. Nowoczesną formę Tesco Extra posiada dopiero 16 placówek, a zatem w długiej kolejce na rebranding i modernizację czeka jeszcze ponad 60 sklepów. Na trzecie miejsce awansował Auchan, który spośród hipermarketów najsprawniej radzi sobie na trudnym polskim rynku. Francuska firma jest obecnie autentycznym liderem cenowym, a przy tym – jako jedna z nielicznych sieci wielkopowierzchniowych – cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów. Lidl wypadł wprawdzie poza podium, lecz konsekwentnie notuje wzrost notowań w rankingu. Na jego korzyść przemawia nie tylko aktywność promocyjna, ale również kreatywność w kształtowaniu asortymentu.
Kolejne miejsca w czołowej dziesiątce okupują sieci znajdujące się w fazie długofalowego wzrostu. Szczególną uwagę zwracają Netto, Intermarché oraz Piotr i Paweł. Prezentują odmienne koncepty, lecz każdy z nich świetnie sprawdza się w trudnej rzeczywistości rynkowej. Netto cechuje unikatowe podejście asortymentowe, gdyż firma ta niemal w każdej kategorii produktowej ma cenowego lidera, markę własną oraz produkt brandowy w atrakcyjnej cenie. Intermarché jest niemal podręcznikowym modelem dostosowania handlowej koncepcji do wymogów rynku „tu i teraz”. Asortyment jest w sklepach tej sieci dosyć ograniczony, lecz wystarczający dla większości klientów. Pod względem poziomu cen Muszkieterowie zaliczają się do szerokiej polskiej czołówki. Natomiast oferta produktów świeżych (wędlin, owoców, warzyw czy pieczywa własnego wypieku) stanowi, jak dotąd, niedościgniony wzorzec dla większości rynkowej konkurencji. Z kolei Piotr i Paweł prezentuje mistrzowski poziom w zakresie autopromocji i sztuki „zwodzenia” klientów. Dzięki przemyślanym i konsekwentnie prowadzonym akcjom promocyjnym, sklepy tej sieci postrzegane są jako przystępne cenowo.



Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych stanowi wszechstronną klasyfikację najważniejszych sieci detalicznych działających w Polsce. Ranking został opracowany według autorskiej metodologii firmy Kondej Marketing. Poszczególne szyldy detaliczne oceniane są według 15 kryteriów, z których każde zostało podzielone na 5 podkategorii. Oznacza to, że każda grupa handlowa uzyskuje oceny (od jednego do dziesięciu punktów) w 75 kategoriach, które dają łączną notę punktową zawartą w skali od 1 do 100. W zakres oceny wchodzą zarówno elementy zauważalne dla konsumentów – takie jak wizualizacja, aktywność promocyjna czy poziom cen – jak również czynniki związane z potencjałem rynkowym, standingiem finansowym czy strategią rozwoju operatora.

Oceny dokonywane są przez zespół analityków firmy Kondej Marketing na podstawie cyklicznego monitoringu rynkowego „Detal Spożywczy w Polsce”, wszelkich publikowanych informacji i analiz, własnych obserwacji w sklepach oraz informacji uzyskanych bezpośrednio od operatorów sieciowych.

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych prowadzony jest od maja 2010 roku. Klasyfikacja ta ma charakter ciągły i jest aktualizowana w cyklu kwartalnym. Spośród pism branżowych „Wiadomości Handlowe” posiadają wyłączność na publikację pełnych wyników rankingu i komentarzy analitycznych.









Andrzej Kondej

Wiadomości Handlowe, Nr 3 (123) Marzec 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.