12.09.2016/20:55

Biznes handlowy pod presją cenową

Częste zaangażowanie w wojny cenowe oraz niewystarczające umiejętności w zarządzaniu ceną sprawiają, że firmy z branży dób konsumpcyjnych i sieci handlowe nie będą w stanie podnieść cen na tyle, aby zrekompensować wzrost kosztów – wynika z badania Simon-Kucher & Partners. Zdaniem ekspertów przedsiębiorstwa nie są też wystarczająco przygotowane, aby w pełni wykorzystać potencjał zysku płynący z digitalizacji.

Firmy narzekają na presję cenową, a połowa przedsiębiorstw jest zaangażowana w wojny cenowe. W przeszłości, firmy były w stanie jedynie częściowo wprowadzać planowane niskie, jednocyfrowe podwyżki cen. Ze względu na znaczne wzrosty kosztów przewidywane w różnych branżach, a także brak umiejętności wprowadzania zaplanowanych podwyżek cen, zyskowność będzie spadać.

Trudna sytuacja rynkowa zmusza firmy do poszukiwania dodatkowych możliwości wypracowywania zysków z nowych produktów i monetyzacji ich wartości. Jednak często firmy nie inwestują w poprawę zarządzania cenami, co pomogłoby osiągnąć pełen potencjał ich zysków.

Aż 84% respondentów zajmujących się dobrami konsumpcyjnymi i 88% zajmujących się handlem detalicznym doświadczyło wyższej presji cenowej w ciągu ostatnich dwóch lat.

Połowa firm z obu branż jest zaangażowana w wojnę cenową, za której wywołanie wini konkurencję. W rezultacie 33% firm z branży dóbr konsumpcyjnych i 45% z handlu detalicznego nie poprawiło poziomu marż przez ostatni rok.

Alarmujący jest w branży poziom presji na obniżanie cen. Aż 82% firm odczuwa coraz większą presję cenową ze względu na silną konkurencję ze strony graczy niskocenowych, a także rosnącą siłę negocjacyjną klientów oraz większą przejrzystość cen dzięki digitalizacji.

Połowa firm (49%) jest aktualnie zaangażowana wojny cenowe, a 20% wierzy, że trwające konflikty cenowe w ich branżach nie mają na nie wpływu.

Jedynie sześć na dziesięć spółek odnotowało wzrost marży. Firmy mają problem niską zdolnością radzenia sobie ze wzrostem kosztów. Rentowność sprzedaży w 2016 roku spadnie o 0,7 punktu procentowego: 60%. Szczególnie, że przedsiębiorstw spodziewa się podwyżek kosztów w 2016 roku. Firmy osiągają poziom 77% planowanych podwyżek cen, znacząco więcej niż 37% w 2014 roku, ale planowane podwyżki wciąż nie są wystarczająco wysokie, aby zrekompensować wzrost kosztów w 2016 roku. Niewystarczające inwestycje w zarządzanie cenami. 87% firm twierdzi, że wciąż istnieją znaczące możliwości poprawy w zakresie strategii i narzędzi cenowych.

Najlepszym rozwiązaniem w celu przeciwdziałania presji cenowej przez firmy jest rozwijanie nowych produktów (66%) i przekonywanie klientów do wartości produktu (50%). Jednocześnie spadła istotność obniżania kosztów (37% w stosunku do 47% w 2014 roku). To oznacza, że firmy chcą rosnąc i rozwijać się zamiast wprowadzać cięcia.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.