06.12.2019/09:35

Black Friday i Cyber Monday online – superokazje dla naiwnych

Wyniki analizy przeprowadzonej przez firmę ITMAGINATION wskazują, że ceny w sklepach online rosły, żeby spaść na Black Friday. Średni rzeczywisty – w stosunku do początku miesiąca – spadek cen w analizowanych sklepach wyniósł 5,5 proc. Co więcej, przy kolejnej okazji zakupowej, tzw. Cyber Monday, ceny poszły z powrotem w górę.

Po analizie zachowywania się cen w wybranych sklepach internetowych pod początku listopada do dnia poprzedzającego Black Friday, specjaliści ITMAGINATION przeanalizowali również obniżki cen tego dnia, w Czarny Piątek. Podobne badane przeprowadzili też na danych z „Cyber Monday”. Sprawdzili która z tych okazji pozwoli konsumentom zaoszczędzić najwięcej i w jakich kategoriach produktowych.

– Nasza kolejna analiza potwierdza, że sklepy wykorzystały podwyższenie cen w środku listopada, aby obniżki podczas Black Friday wydawały się „znaczące”. Ceny faktycznie spadły, jednak porównując je do cen z początku miesiąca, faktyczne zniżki tego dnia w polskich sklepach internetowych wynosiły nawet poniżej 10 proc. – mówi Piotr Towarek, Head of Data w ITMAGINATION. – W przypadku komputerów „zniżki” oscylowały w okolicach 2 proc. Wydawało się, że sklepy komputerowe mogły zachować okazję do obniżek na Cyber Monday. Niestety w poniedziałek ceny większości analizowanego sprzętu komputerowego, jak i towarów z pozostałych kategorii, poszły w górę – dodaje Piotr Towarek.

Sklepy dla graczy

Według analizy ITMAGINATION, największe – choć ciągle relatywnie niskie – obniżki na tegorocznym Black Friday w Polsce można było znaleźć w internetowych sklepach dla graczy. Średni spadek cen sprzętu do gier i gier planszowych w polskich sklepach wyniósł 9 proc. w stosunku do cen z początku listopada. Gdyby porównać te ceny z cenami ze środka listopada, obniżki wynoszą około 16 proc. – klienci mogą więc mieć przekonanie, że zniżka jest spora. Porównując ceny produktów gamingowych w Black Friday do cen z początku tygodnia (25 listopada), średnia cena jednej trzeciej produktów (34 proc.) była w Czarny Piątek wyższa, średnia cena 36 proc. była niższa oraz średnia cena 30 proc. towarów nie zmieniła się.

– Pamiętajmy jednak, że towary dla graczy charakteryzują się najczęściej relatywnie niewysokimi cenami. Mediana takiego produktu to 103 zł, a ceny środkowych 50 proc. towarów wahają się od 64 zł do 174 zł. Warto więc zwrócić uwagę, że choć niewielkie, obniżki podczas Black Friday mogą pomóc nam zaoszczędzić nieco ponad 25 zł na jednym produkcie – zaznacza Mateusz Zakrzewski, Data Scientist w ITMAGINATION. Najwięcej z kolei zaoszczędzić w tej kategorii można na zakupie gier komputerowych (14 proc.) i trochę mniej na grach konsolowych (8 proc.). Najniższe obniżki cen dotyczyły gier planszowych, które wyniosły niecałe 3 proc. w stosunku do początku listopada.

Sprzęt komputerowy

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • rafi 21.12.2019

    ja sie wlasnie do me musze wybrac po słuchawki bo takie zamowienie dostalem ;pp

  • robson 07.12.2019

    aj tam,ja akurat jestem zadowolony z black friday, pozamawialem ze strony media expertu prezenty dla calej rodziny na swieta, wiec nie dosc ze troche zaoszczedzilem, to jeszcze mam spokoj przez reszte grudnia i nie musze latac i kupowac prezenetow na ostatnia chwile

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.