10.07.2020/09:53

Bojowe nastroje w polskich firmach

Warsaw Equity Group postanowiło sprawdzić, jakie nastroje panowały w przedsiębiorstwach pod koniec drugiego kwartału 2020. Wydaje się, że słowem, które najlepiej je oddaje jest mobilizacja. Znaczących lub wręcz fundamentalnych zmian w swoich biznesowych strategiach dokonał prawie co trzeci przebadany przedsiębiorca.

W anonimowej ankiecie zapytano właścicieli przedsiębiorstw i osoby zarządzające o trudności i wyzwania, z którymi musieli mierzyć się w ostatnim kwartale. Ale także o to, jakie strategie przyjęli zarządzający firmami i jak zapatrują się na perspektywy swoich firm oraz polskiej gospodarki.

Aż 45,2 proc. firm w okresie od marca do maja przeżywało trudności. 11 proc. było zmuszone zredukować liczbę pracowników.

Jednocześnie, dla prawie co piątego przedsiębiorstwa, czas pandemii był momentem rozkwitu biznesu. Im większa, czyli bardziej stabilna przychodowo firma - tym częściej. Bardzo dobrze radziły sobie firmy z e-commerce - żadne z przedsiębiorstw, z tej branży, uwzględnionych w ankiecie nie miało do czynienia z trudnościami, większość przeżywała boom na swoje usługi, a dla dwóch stan był podobny do stanu sprzed epidemii. Świetnie radziły sobie również firmy ułatwiające dostęp do kultury online i firmy IT.

Co ciekawe - wśród firm, które w 2019 roku odnotowały przychód powyżej 5 mln zł prawie połowa (47,8 proc.) zwiększyła zatrudnienie w trakcie pandemii, podczas gdy pośród firm o obrotach poniżej 1 mln zł - praktycznie żadna.

Ankietowanych poproszono o wskazanie aspektów biznesu, będących w obecnej sytuacji największym wyzwaniem. Dla ponad 61 proc. była to niepewność dotycząca wartości sprzedaży w nadchodzącym okresie, dla 45 proc. - obniżenie popytu na produkty lub usługi. Wśród najmniejszych firm, o obrotach poniżej 1 mln zł w 2019 roku, największym wyzwaniem było finansowanie bieżącej działalności operacyjnej (54,5 proc. wskazań dla firm o obrotach poniżej 1 mln zł vs. 21,4 proc. dla firm powyżej 5 mln zł).

Niespełna 18 proc. respondentów zadeklarowało, że nie wprowadziło żadnych zmian w swojej strategii. Ponad 82 proc. wdrożyło je choćby w niewielkim stopniu. Prawie co trzecia firma wprowadziła znaczne lub fundamentalne zmiany.

- Najczęściej znaczne lub fundamentalne zmiany wprowadzały firmy najmniejsze, o przychodach od 0 do 1 mln zł w skali roku, najrzadziej - firmy o przychodach powyżej 5 mln zł - odpowiednio 41 proc. vs 18 proc. - zauważa Adam Markiel, dyrektor inwestycyjny Warsaw Equity Group. - Zdrowy rozsądek podpowiada, że oczywiście małym firmom jest łatwiej wprowadzać rewolucje. Na uwagę zasługuje, że takie zmiany zadeklarowała również aż co piąta firma o najwyższych obrotach w naszym badaniu - dodaje Adam Markiel.

Najczęściej zmiany dotyczyły opracowania nowych celów biznesowych, sposobów ich realizacji i mierzenia. Co nie powinno dziwić, najczęściej deklarowały zmiany na tym polu firmy najmniejsze - bo prawie ¾ z nich - w porównaniu do 40 proc. firm o największych obrotach. Prawie co drugi respondent wskazał również na korekty w definiowaniu, kim są klienci firmy.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.