23.01.2017/08:54

Branża spożywcza liderem w nakładach na reklamę w serwisach e-gazetkowych sieci handlowych

Z analizy wydatków reklamowych poszczególnych branż na gazetki online w latach 2012-2016,  jaką przeprowadziła Grupa AdRetail, wynika, że największy udział w tego typu działaniach ma branża spożywcza. Wcześniej, przez 4 lata liderem był Dom i Ogród, który obecnie jest na drugiej pozycji. Pozostałe sektory są mniej widoczne. Co więcej, między nimi, a czołówką istnieje spory dystans.

Zespół ekspertów przebadał aktywność reklamową kilkunastu branż i sektorów. Wnioski powstały na podstawie wyników pochodzących z podmiotów, które są obecne na rynku od 2012 roku, tj. Promocyjni.pl oraz 2015 roku Okazjum.pl i Promoceny.pl.

Otwartość na innowację

– W 2012 roku Dom i Ogród miał największy udział w wydatkach reklamowych, który sięgał aż 54%. Wtedy ten sektor był najbardziej otwarty na innowację oraz gotowy przenieść dużą część budżetu na promocję gazetek do zupełnie nowego kanału. Dzięki temu, dotarł do zainteresowanego produktem klienta. Ponadto, dane były zbierane i analizowane, a nowoczesne narzędzia pozwoliły branży precyzyjnie mierzyć wyniki kampanii, m.in. kliknięcia w gazetkę i dany produkt – mówi Michał Rosiak z Grupy AdRetail.

Nowe możliwości utwierdziły przedstawicieli branży Dom i Ogród w tym, że wybrali właściwy kierunek. Dlatego, rok później zwiększyli aktywność aż do 75%. Natomiast w 2014 roku sektor ten odnotował spadek do 41%. Wynikało to ze wzrostu aktywności innych branż, głównie Spożywczej, która zwiększyła udział aż do 32%, ale też Drogerii – 9% czy RTV/AGD – 5%.

– W 2015 roku Dom i Ogród, zaliczył kolejny spadek, osiągając 38%. Wtedy wciąż dominował w zestawieniu wydatków. Ale już w 2016 roku znalazł się na drugiej pozycji, z wynikiem 28% udziału. Z kolei, branża Spożywcza wykazała 34% w zestawieniu z 2015 roku. W kolejnym – osiągnęła największy wzrost aktywności reklamowej, notując aż 56% zakres – stwierdza ekspert.

Przywiązanie do papieru

W sektorze Spożywczym głównym kanałem komunikacji o promocjach wciąż są papierowe gazetki. Ale należy wspomnieć, że już w 2012 roku miał drugi, największy udział w wydatkach reklamowych, który wynosił 25%. Wtedy nie był on jeszcze aż tak bardzo otwarty na innowacje, jak Dom i Ogród. Potrzebował czasu, aby przekonać się o korzyściach płynących z reklamowania produktów w nowym kanale komunikacji.

– W 2013 roku udział sektora Spożywczego w „torcie” wydatków wyniósł zaledwie 3%. Jednak spadek w dużej mierze wynikał z tego, że w zestawieniu pojawiły się nowe branże, które wcześniej w nim nie wystąpiły, tj. Motoryzacja, Sport, Odzież i Obuwie, a także Meble i Wyposażenie. Ponadto znacznie wzrosły nakłady finansowe w kategoriach RTV/AGD, Drogerie oraz Książki – podkreśla Michał Rosiak.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.