10.04.2017/08:35

Cadbury zmniejszy tabliczki czekolady? Zaskakujące skutki Brexitu

Brexit może mieć nieoczekiwane skutki dla smakoszy czekolady. Przedstawiciel firmy Mondelez International, właściciela grupy Cadbury, powiedział w programie BBC Today, że firma rozważa zmniejszenie gramatury tabliczek czekolady. Ze względu na znaczne osłabienie funta obecne ceny wyrobów czekoladowych są nie do utrzymania. Zamiast je podnosić, firma może zmniejszyć wagę pojedyńczych tabliczek.

Taki zabieg to nic nowego. Ukrycie rzeczywistej podwyżki ceny produktu przez zmniejszenie gramatury jednostkowej bywa już stosowane od lat. Przykładem choćby krem orzechowy Nutella firmy Ferrero. Przed kilku laty firma dyskretnie zmniejszyła zawartość dużych opakowań produktu z 630 gram do 600 gram, nie zmieniając przy tym wielkości słoików. Cena za opakowanie pozostała na tym samym poziomie. Ten zabieg ma nawet swoją nazwę – shrinkflation (połączenie angielskich słów „shrink” – zmniejszać, kurczyć się oraz „inflation” inflacja).

Brexit spowodował znaczną dewaluację funta szterlinga, co zbiegło się ze wzrostem światowych cen surowców – w tym ziarna kakaowego. Producenci nie są w stanie utrzymać dotychczasowych cen wyrobów czekoladowych, jednak boją się, że znaczące podwyżki zniechęcą klientów do zakupów. Z takim problemem musiał się zmierzyć Mondelez International, właściciel brytyjskiej grupy Cadbury. W ubiegłym roku firma zmniejszyła gramaturę Toblerone, zwiększając w opakowaniu odstępy pomiędzy tabliczkami tego łakocia. Obecnie firma rozważa podobne działania w przypadku innych wyrobów czekoladowych. Alternatywą jest podwyżka cen.

Glenn Caton, szef Mondeleza na Europę Północną powiedział w programie BBC Today, że ze względu na znaczne osłabienie funta, przy jednoczesnym wzroście kosztów produkcji, utrzymanie dotychczasowych cen wyrobów czekoladowych staje się coraz trudniejsze. Firma poszukuje sposobów na zwiększenie wydajności całego łańcucha wartości, aby nie przerzucać wzrostu kosztów na konsumentów. To może jednak nie wystarczyć. Konieczne mogą się okazać podwyżki albo zmiana wielkości tabliczek czekolady. Menedżer zapewnił przy tym, że nie będzie to proces automatyczny, decyzje będą podejmowane w przypadku konkretnych produktów, po rozważeniu wszelkich innych opcji.
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.