25.10.2016/16:35

Carrefour, Biedronka, Eurocash - kto najwięcej mógłby zyskać na przejęciu Żabki?

- Gdyby Eurocash przejął Żabkę, w małych formatach miałby zapewnioną pozycję lidera na długie lata. To dałoby panowanie firmie w segmencie sklepów convenience przynajmniej na dekadę - mówi w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Grzegorz Łaptaś, dyrektor PwC Polska.

Żabka - największa sieć convenience na rynku - jest na sprzedaż. Kto ma największe szanse na przejęcie tej spółki?

Największe szanse ma oczywiście ten, kto będzie mógł najwięcej zapłacić. Z grubsza możliwe są dwa scenariusze: sieć kupi albo jeden z branżowych graczy albo fundusz inwestycyjny. Dla obecnego udziałowca Żabki nie ma to jednak większego znaczenia, bo jako sprzedający jest on zainteresowany głównie tym, aby uzyskać jak najwyższą cenę za swój kawałek tortu.

Wartość transakcji szacuje się na 3,5 mld zł. Czy według Pana właśnie tyle przyjdzie zapłacić nowemu właścicielowi sieci?

Wycena zależy od poziomu zysku EBITDA w 2016 r. Wiedząc, że przychody w roku 2015 wyniosły 5,75 mld zł i zakładając, że w kolejnym roku mogły wzrosnąć o jakieś 15 proc., mamy przychód na poziomie ok 6,6 mld zł i zysk EBITDA ok. 300 mln zł (przyjmując marżę blisko 5 proc.). Wartość firmy to w tego typu spółkach 12-13 razy EBITDA, czyli przy tych założeniach między 3,6 a 3,9 mld zł. To na razie spekulacje, wszystko będzie zależało od faktycznych wyników finansowych spółki, które poznamy na początku przyszłego roku.

Jednym z głównych zainteresowanych przejęciem Żabki była Grupa Eurocash.

Eurocash działa w segmencie sklepów małopowierzchniowych, posiada swoje hurtownie Cash&Carry, jednak ostatnio przesunął się on w stronę detalu przejmując część udziałów w spółkach franczyzowych oraz wszystkie udziały sieci supermarketów EKO. Wydaje się, że strategia Eurocash to odpowiedź na postępującą konsolidację sklepów i rosnącą popularność franczyzy. Sam model hurtowy już nie wystarcza, aby być dominującym graczem na rynku małopowierzchniowym. Eurocash jest natomiast najlepiej pozycjonowany i chyba najbardziej zdeterminowany, aby takim dominującym operatorem zostać.

Co dałoby Grupie Eurocash przejęcie Żabki?

Gdyby Eurocash przejął Żabkę, w małych formatach miałby zapewnioną pozycję lidera na długie lata. To dałoby panowanie firmie w segmencie sklepów convenience przynajmniej na dekadę. Żaden operator nie były w krótszym czasie w stanie zbudować podobnego projektu.

Oczywiście przejęciem mogą być zainteresowani inni operatorzy. Gdyby sieć Żabka przejął Carrefour, byłby on przeciwwagą dla grupy Eurocash - na rynku „tradycyjnym” będzie wtedy dwóch dużych graczy.

Problemem w przypadku tak dużych transakcji między podmiotami z branży - co widzieliśmy w przypadku przejęcia przez Auchan sieci Real - jest uzyskanie zgody urzędu antymonopolowego na dokonanie transakcji.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Profi z branży 28.10.2016

    E-commerce w spożywce to inna bajka niż w fashion. W sporej mierze jest to impuls (widzę ładne owoce lub świeże, dobrej jakości mięso to decyduję się na zakup). W fashion w zasadzie nie kupuje się tego samego artykułu dwa razy, a w spożywce wręcz przeciwnie. W elektronice lub w fashion bardzo łatwo porównać ceny, a w artykułach ultrafresh (warzywa/owoce, mięso, śweże ryby) zawsze dominuje jakość nad ceną. E-commerce w spożywce to sprawa bardzo, bardzo dużego zaufania do sprzedawcy, a w fashion nie ma znaczenia, czy skarpety Hilfiger'a kupuję od tego czy tamtego sprzedawcy (chyba, że są podrobione, ale to już inna historia)....

  • Grzyb 26.10.2016

    Nikt z tej trójki wymienionej w tytule nie przejmie Żabki i FreshMarketu bo UOKIK się na to nie zgodzi, chyba że na zasadzie warunkowej decyzji, zobowiązującej do odsprzedaży wielu sklepów, a to z kolei sprawia że transakcja traci na atrakcyjności

  • Karol 26.10.2016

    Gdzie miejsce na e-commerce w strategiach rozwoju branży FMCG (detal i hurt)? czy jakikolwiek scenariusz ekspercki przewiduje zmianę sposobu zakupów przez klientów hurtowych i detalicznych co spowoduje zmiany jaki obserwujemy w fashion - odejście od tradycyjnych sklepów na rzecz shom room'ów nastawionych na omnichannel.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.