16.02.2017/17:56

Ceny kawy na świecie coraz wyższe! O ile więcej płacimy za kawę w sklepach?

Przez rosnące koszty produkcji, drożeje kawa. Przybywa jednak konsumentów, dla których nie cena, a jakość jest kluczowym kryterium wyboru.

– Na globalnym rynku kawy widać rosnący popyt przy ograniczonych możliwościach zwiększenia produkcji. Z danych ICO, Światowej Organizacji Producentów Kawy, wynika, że w latach 2012-2016 światowa produkcja była stabilna. Wyniosła 9-9,1 mln ton i zwiększyła się jedynie o 100 000 ton. Z kolei konsumpcja w tym czasie wzrosła o ponad 520 000 ton – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego w Banku Zachodnim WBK.

W efekcie zmalały światowe zapasy kawy. W latach 2005-09 średni poziom zapasów początkowych wynosił 1,6 mln ton, podczas gdy w latach 2011-15 – już tylko 1,2 mln ton. Według informacji ICO na początku sezonu 2016/17 globalne zapasy spadły do 880 000 ton. – Może być to związane z ubiegłorocznymi, niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi w niektórych rejonach Ameryki Południowej i Azji, co miało wpływ na poziom produkcji. W dłuższej perspektywie, niezależnie od uwarunkowań pogodowych, ceny kawy na rynku światowym będą się nadal pod presją rosnącej konsumpcji – szacuje ekspert.

– Pod koniec ubiegłego roku dowiedziałam się od przedstawicieli handlowych, że najpopularniejsze u nas kawy mielone Fort i Prima zdrożeją od stycznia o 17 proc. Zrobiłam więc na wszelki wypadek zapasy – mówi Agnieszka Pińkowicz-Gola, kierowniczka sklepu należącego do sieci Hitpol w Majdanie Królewskim. U detalistki podrożały też kawy rozpuszczalne: – 200-gramowe opakowania Jacobs Cronat Gold i Nescafé Classic, które sprzedają się najlepiej, zdrożały o około złotówkę. Podobne zwyżki cen klienci mogli zaobserwować na półkach większości sklepów. Marcin Jakubasz, category development manager beverages w Nestlé Polska (właściciel marki Nescafé) uspokaja jednak, że problemy ze zbiorami kawy na świecie zdarzają się cyklicznie, co kilka, kilkanaście lat.  

– Aktualnie cena produktów kawowych jest w Polsce relatywnie niska. To kategoria bardzo mocno i często promowana, a właśnie intensywność oraz siła promocji powodują, że średnia cena jest stosunkowo niska. Wzrost ceny ziaren na świecie, jakiego się spodziewamy, może wpłynąć przede wszystkim na częstotliwość promocji oraz na rabaty dla konsumentów – wyjaśnia Marcin Jakubasz.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.