23.04.2020/10:23

Ceny produktów rybnych w e-commerce wystrzeliły w górę. Alkohol lekko w dół [NOWE DANE]

Euromonitor zbadał internetowe ceny wybranych grup produktów w Czechach, Polsce i Rosji w dobie pandemii koronawirusa. Okazuje się, że niektóre z nich mocno podrożały.

Agencja skupiła się na czterech kategoriach: produktach świeżych, produktach paczkowanych, alkoholach oraz napojach bezalkoholowych. Zobrazowana została zmiana cen, jaka zaszła między 19 marca, a 18 kwietnia.

W  przypadku Polski Euromonitor zwraca uwagę na znaczny wzrost cen ryb i owoców morza, które podrożały w przyjętym okresie aż o 113 proc. Najwyższy wzrost średnich cen w tej kategorii – o 34,42 proc. zanotowano w produktach marki własnej sieci Leclerc. Spadła natomiast cena jajek – o 7,3 proc. Z kolei w Czechach podrożały warzywa (o 6,24 proc.) oraz cukier i słodziki (o 11,24 proc.). Nieznaczne zmiany cen w tej kategorii zanotowano w Rosji.

Jeżeli chodzi o żywność paczkowaną, Euromonitor informuje jedynie o niewielkich wzrostach cen ryżu i makaronu w Polsce, który podrożał o 2,8 proc. Lekko w górę poszła także cena owoców i warzyw przetworzonych – 1,7 proc. Za to u naszych południowych sąsiadów makaron i ryż sprzedawany w sieci podrożał o ponad 10 proc., podobnie jak wyroby cukiernicze. Gotowe zupy poszły w górę o ponad 30 proc. Z kolei w przypadku Rosji podrożały wyroby cukiernicze (o 5,2 proc) oraz dania gotowe (o 4,21 proc.). Euromonitor zwrócił jednak uwagę na ogromny wzrost cen najpopularniejszych brandów słodyczowych, takich jak Milki Way, KitKat czy Tofifee. Cena tego pierwszego urosła o 93 proc.

W przypadku alkoholi, agencja podkreśla, że w Polsce internetowe ceny wina i piwa delikatnie spadły – odpowiednio o 3,4 proc i 4,5 proc. W Czechach wino podrożało średnio o 11,8 proc., a cydr o 6,8 proc. Euromonitor zwraca uwagę, że najbardziej podrożały produkty marki Tarapaca – blisko o 60 proc. Drożej jest też w Rosji, gdzie ceny alkoholi mocnych urosły o 7,7 proc., piwa o 4,45 proc. a wina o 1,3 proc. Za to cydr potaniał o ponad połowę.

We wszystkich opisywanych krajach podrożały za to napoje bezalkoholowe. W Polsce najbardziej w górę poszły wyroby z koncentratów (o 12,6 proc.) oraz energetyki (o 3,1 proc.). W Czechach znacząco podrożała woda butelkowana – o 7,2 proc. Największe marki naszych południowych sąsiadów, czyli Pdebradka oraz Rajec zanotowały wzrost cen w internecie odpowiednio o 33,8 proc oraz 9,22 proc. Z kolei w Rosji znacząco podrożały soki – o 7,2 proc. Na uwagę zasługuje zwłaszcza marka Mój, której produkty wg. wyliczeń Euromonitora podrożały aż o 781 proc. Spadła za to cena wody w kanale e-commerce – średnio o 2,2 proc.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.