13.01.2021/16:48

Circle K po ewentualnym przejęciu Carrefoura: ponad 1300 sklepów i 13 mld zł przychodów w Polsce [ANALIZA]

Ponad 13 mld zł przychodów ze sprzedaży i ponad 1300 sklepów, spośród których co trzeci działałby na stacji paliw - tak wyglądałaby w Polsce sieć handlowa powstała z przejęcia francuskiego Carrefoura przez kanadyjskiego właściciela Circle K, czyli Alimentation Couche-Tard.

Jak donosi agencja Bloomberg, strony dopiero zaczęły ze sobą rozmawiać, a zatem droga do transakcji, która byłaby jedną z największych akwizycji ostatnich lat w branży handlu spożywczego na świecie, jest jeszcze bardzo długa. Nie przeszkadza to jednak w analizowaniu, jak duży byłby twór powstały w wyniku takiego przejęcia i jaka byłaby jego pozycja na polskim rynku.

W 2019 r. spółka Carrefour Polska osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 8,3 mld zł. W przypadku Circle K było to ponad 5,1 mld zł. Dla operatora stacji rok rozliczeniowy zakończył się wraz z końcem kwietnia 2020 r., a zatem uwzględniał już częściowo pierwszą falę pandemii, podczas której stacje paliw mocno ucierpiały. Nie powinno zatem dziwić, że przychody Circle K w Polsce spadły w ujęciu rok do roku, choć tąpnięcie nie było wielkie (z niecałych 5,4 do 5,1 mld zł).

Również hipermarkety Carrefoura nie przeszły suchą stopą przez wiosenną falę koronawirusa, ze względu na fakt, że ulokowane są głównie w centrach handlowych. Z udostępnionych przez detalistę danych wynika, że w samym drugim kwartale 2020 r. sprzedaż całej sieci w Polsce spadła aż o 10,3 proc. Nie wiemy jeszcze, jak dotkliwa dla największych sklepów Carrefoura w naszym kraju była druga, jesienna fala wraz z kolejnym lockdownem galerii handlowych. Jednak raczej można przyjąć, że łączna sprzedaż Carrefoura i Circle K w Polsce przekroczyła 13 mld zł w skali pełnego roku.

To przychody wyższe niż w przypadku Auchan Polska (11,04 mld w 2019 r.), Kauflandu (10,6 mld zł) czy Żabki (10,1 mld zł). Spośród firm koncentrujących się na handlu żywnością, większe są jedynie Jeronimo Martins Polska (Biedronka), Eurocash, Lidl, a porównywalne - PSH Lewiatan i PPHU Specjał. Sprzedaż na poziomie 13 mld zł pozwoliłaby też Circle K na wyprzedzenie konkurentów stricte paliwowych takich Shell (niecałe 7,9 mld zł) i zbliżenie się do BP (ok. 14,4 mld w 2019 r.). Jednak o doścignięciu Grupy Lotos i PKN Orlen, które wkrótce i tak staną się jednym podmiotem, nie byłoby mowy.

A co z liczbą sklepów? Na koniec września Carrefour zarządzał w Polsce siecią 944 sklepów w różnych formatach, od convenience po hipermarkety. Z kolei w skład sieci Circle K wchodzi w Polsce ok. 370 stacji paliwowych wraz z działającymi na nich sklepami. Warto jednak zauważyć, że szyld Carrefour Express widnieje na ponad 80 stacjach paliw niezależnych operatorów stacyjnych (Total, Shell, Avia/Unimot, Wasbruk, GreenPoint, PitStop). Ci z pewnością nie zgodziliby się, by na ich stacjach wisiało logo należące do bezpośredniego konkurenta, czyli Circle K. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której Kanadyjczycy rozgościliby się na tych stacjach na dobre.

Tak dla Carrefoura, jak i dla Circle K istotnym elementem strategii jest ekspansja sieci przez franczyzę. Pierwsza z wymienionych firm prowadzi w tym modelu sklepy w formacie convenience, minimarkety, sklepy na stacjach, a nawet supermarkety. Już ok. 75 proc. spośród 944 sklepów Carrefoura w Polsce działa we franczyzie. Ambicje francuskiej sieci sięgają otwierania nawet 100 tego rodzaju sklepów rocznie. Również Circle K oprócz placówek własnych rozwija sieć we franczyzie. Na ok. 370 stacji paliwowych firmy w Polsce co czwarta jest franczyzowa.

Circle K ma olbrzymie doświadczenie w zarządzaniu zarówno własnymi, jak i franczyzowymi sklepami convenience. W samych Stanach Zjednoczonych, gdzie firma kontroluje ponad 7 tys. takich placówek, plasuje się na drugim miejscu w obrębie formatu, ustępując miejsca jedynie sieci 7-Eleven. W skali globalnej Circle K jest operatorem ok. 16 tys. sklepów - głównie małych placówek handlowych. Trzeba podkreślić, że firma, pomimo gigantycznej skali działalności, nie ma większego doświadczenia w prowadzeniu sklepów o wielkich powierzchniach, takich jak hipermarkety i supermarkety. Przejęcie wraz z Carrefourem również jego big-boxów z jednej strony pozwoliłoby na pozyskanie cennego know-how. Z drugiej: stanowiłoby nie lada wyzwanie, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że kondycja hipermarketów (również w Polsce) nie jest najlepsza w związku z ostrą konkurencją ze strony dyskontów oraz ewolucją zachowań konsumenckich (coraz częstsze zakupy szybkie, blisko domu).

Po ewentualnym wchłonięciu Carrefoura, Circle K musiałoby zdecydować, czy dokona rebrandingu sklepów tej sieci, czy raczej zdecyduje się na pozostawienie ich pod dotychczasowym, znacznie bardziej rozpoznawalnym w Polsce (i wielu innych krajach) szyldem. Tak strategiczna decyzja z pewnością zapadłaby nie na poziomie krajowym, lecz na szczeblu władz całej grupy. W przeszłości Circle K było w tym zakresie nieugięte i konsekwentnie przeprowadzało rebrandingi przejmowanych przez siebie sieci paliwowych (Mac, Statoil) oraz sklepów convenience (Kangaroo Express), mocno inwestując w rozpoznawalność własnego logo.

Można zatem wstępnie założyć, że i tym razem byłoby podobnie, nawet jeśli okres przejściowy miałby potrwać wiele lat. Utrzymywanie dwóch marek generuje niepotrzebne koszty, np. marketingowe. Wariantem pośrednim byłoby rozłożenie procesu rebrandingu na kilka etapów, połączone z umieszczeniem hipermarketów na samym końcu listy, tak by w pierwszej kolejności Circle K skupiło się na core businessie, a hipermarkety w międzyczasie działały pod rozpoznawalnym w naszym kraju szyldem.

Ciąg dalszy artykułu - na drugiej stronie.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • FanMazgaja 14.01.2021

    Duże sklepy zlikwidują, mniejsze zmienią nazwę na circle k. Wszystko pójdzie we frwnczyzę. Ponieważ ludzie nazwy nie kojarzą więc będzie wielkie zdziwienie za 2 czy 3 lata czemu sprzedaż spadła. I tak za kilka lat zawiną się z Polski chyba że PiS dalej będzie rządził. Oni lubią przepłacać

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także