06.02.2019/10:03

Co czwarty Polak nie wie, w którą niedzielę może zrobić zakupy [BADANIE]

Ponad 60 proc. Polaków poprawnie wskazuje, że od stycznia zakaz handlu w niedziele obowiązuje we wszystkie niedziele poza ostatnimi w miesiącu. Jednocześnie blisko jednej czwartej badanych brakuje tego typu wiedzy – wynika z badania przeprowadzonego w połowie stycznia przez agencję Havas Media Group.

Mimo sporej wiedzy i pewnego przyzwyczajenia do obowiązującego zakazu handlu, blisko 46 proc. badanych wskazuje, że dwie niedziele nieobjęte zakazem handlu były znacznie lepszym rozwiązaniem (z tym stwierdzeniem szczególnie zgadzają się kobiety (49,8 proc.) oraz mieszkańcy największych miast (52,7 proc.).

Blisko rok obowiązywania niedzielnych ograniczeń handlu sprawił, że Polacy przyzwyczaili się już do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele. Planują i robią zakupy z wyprzedzeniem – utrzymują autorzy badania.

Szczególnie dobrze przygotowane do zakazu handlu są kobiety – 61,7 proc. z nich robi zakupy z wyprzedzeniem (w grupie mężczyzn odsetek ten wynosi 48,3 proc.). Z kolei mężczyźni częściej skłonni są zrobić zakupy przez internet (4,8 proc. vs. 2,7 proc. w grupie kobiet) lub poszukać sklepów otwartych w niedzielę (15,8 proc., kobiety – 8,6 proc.). Sklepów otwartych w niedziele częściej poszukują też najmłodsi konsumenci, w wieku 18 – 24 lata (17,9 proc.).

Mimo całkiem dobrej organizacji i przygotowania do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele, prawie jedna trzecia badanych Polaków deklaruje, że odczuwa negatywne skutki obowiązywania zakazu handlu w niedziele. Badani wskazują, że szczególnie uciążliwy jest dla nich brak możliwości zrobienia awaryjnych, drobnych zakupów spożywczych, niezbędnych w momencie niespodziewanej wizyty gości lub gdy zabraknie czegoś do obiadu. Na tego typu niedogodność wskazuje około 20 proc. Polaków.

Około 10 proc. badanych wskazuje również, że w związku z godzinami pracy i brakiem czasu na zakupy – zakaz handlu jest uciążliwy sam w sobie. Około 4,5 proc. badanych obawia się negatywnych skutków ekonomicznych (m.in. spowolnienia gospodarczego, zwolnień, wyższych cen w sklepach, itp.)

– Przeprowadzone przez nas badanie dotyczące zakazu handlu w niedziele pokazuje, że Polacy częściowo przystosowali się i przyzwyczaili do tej zmiany. Większość Polaków wie kiedy sklepy będą zamknięte i planuje zakupy z wyprzedzeniem. Musimy jednak pamiętać, że przystosowanie się do obowiązującego zakazu nie oznacza poparcia dla jego obowiązywania i akceptacji - komentuje Anna Ostrowska, insight specialist w Havas Media Group.

I dodaje: - Z naszych badań wynika, że dwie niedziele nieobjęte zakazem handlu były lepszym rozwiązaniem dla blisko 46 proc. badanych. Podobny odsetek badanych jest zdania, że zakaz handlu w niedziele powinien zostać całkowicie zniesiony. W zeszłym roku ten odsetek wynosił około 37 proc. Na razie ciężko stwierdzić czy mamy tutaj do czynienia z tendencją wzrostową czy też jest to reakcja na kolejne zaostrzenie handlu. Na pewno będziemy tę kwestię monitorować w kolejnych falach tego badania – dodaje Ostrowska.

Opisywane powyżej badanie zostało przeprowadzone przez Havas Media Group w połowie stycznia, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie 1077 dorosłych Polaków. Była to pierwsza fala w cyklu badań, które Havas planuje realizować raz na kwartał.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.