26.10.2016/15:49

Co drugi handlowiec jest niedopasowany do firmy

W ostatnich latach najwięcej ofert pracy dotyczyło stanowisk handlowo sprzedażowych – wynika z danych Jak podaje portal pracuj.pl. Tylko w sierpniu br. odnotowano, że stanowiły one 36 proc. wszystkich ogłoszeń. Jedną z przyczyn takiej sytuacji jest duża rotacja pracowników na tych stanowiskach, a ta z kolei często wynika z niewłaściwego dopasowania osoby do firmy i obowiązków.

- Od lat obserwujemy bardzo dużą rotacje wśród przedstawicieli handlowych i sprzedawców, co wynika przede wszystkim z niedopasowania profilu osobowego handlowca do firmy i powierzonych mu zadań. Z naszych analiz wynika, że nawet co druga rekrutacja jest nietrafiona już na samym początku i w krótkim czasie przynosi rozczarowanie jednej lub drugiej strony. Firmy zbyt szybko ulegają dobremu wrażeniu, nie sprawdzając wnikliwie rzeczywistych predyspozycji kandydata, ale często też nie potrafią właściwie stymulować dobrych handlowców, których mają już na pokładzie – mówi Ewa Przybylska, dyrektor ds. rozwoju rekrutacji stałych w Grupie Progres.

Według badań Banku DNB i firmy Deloitte zatrudnionych w branży handlowej jest około 2 mln osób, co stanowi niemal 26 proc. ogółu pracujących. Jedna czwarta pracowników tej branży to przedstawiciele handlowi i sprzedawcy. Praca na tym stanowisku nie jest łatwa. Nie każdy też potrafi pracować pod presją wyniku, bo to w dużej mierze od efektywności handlowca zależy wynik sprzedażowy, a tym samym przychody firmy. Z założenia, osoba zatrudniana na to stanowisko powinna mieć doświadczenie, najlepiej w danej branży i tym najczęściej kierują się działy HR w procesie rekrutacji. Okazuje się jednak, że nie jest to wcale gwarantem sukcesu, a czasami nawet barierą.

- Firmy często zbyt powierzchownie oceniają kandydatów, wyłącznie przez pryzmat doświadczenia, co okazuje się zgubne. To, co nawet działało w jednej firmie, nie zawsze bowiem współgra z oczekiwaniami, celami, a także środowiskiem pracy w innej. Kluczem do zatrudnienia dobrej osoby na stanowisko handlowca jest szczegółowy wywiad poparty wnikliwą analizą predyspozycji zawodowych. Niezbędne jest tutaj podejście behawioralne, które pozwoli na dokładne poznanie kandydata i jego osobowości – dodaje Ewa Przybylska z Grupy Progres.

Doświadczenie w danej branży może też oznaczać schematyczne myślenie. Na trudnych rynkach wymagających kreatywności czy znajdowania nowych kanałów, może więc nie przełożyć się na efektywność. Z kolei nauka nowego produktu czy penetracja nieznanego rynku może też być dodatkowym bodźcem, wyzwaniem dla branżowego nowicjusza, pod warunkiem, że jest właściwie dobrany.

Rekrutacja dobrego handlowca nie jest prostym zadaniem i warto przeprowadzić ją skrupulatnie, pamiętając, że jest to dwustronna relacja. Nawet jeśli handlowiec osiąga dobre wyniki, nie musi to oznaczać, że stawiane cele czy klimat pracy przynoszą mu satysfakcję. Jeżeli mówimy o długofalowej współpracy, rekrutacja na stanowisko handlowe powinna mieć kilka zróżnicowanych etapów, by ocenić rzeczywiste predyspozycje, potencjał osoby czy jego dopasowanie do organizacji.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.