15.09.2016/07:57

Co piąty Polak przy zakupach kieruje się głównie ceną. Co jest ważne dla reszty?

Polacy to w przeważającym stopniu wymagający konsumenci, gotowi do zapłacenia wyższej ceny za produkty gwarantujące lepszą jakość – wynika z badania Shopper Study na zlecenie firmy Henkel.

Polacy coraz chętniej kupują takie towary, które służą dłużej i lepiej. Tylko 20 proc. naszych rodaków to klienci oszczędni, którzy kierują się podczas zakupów głównie ceną. Mieszkańcy naszego kraju mają także coraz większe wymagania wobec sklepów, m.in. co do czystości, bogactwa oferty i atmosfery panującej w sklepie.

– Polacy coraz chętniej szukają produktów wartościowych, ale z dobrą proporcją wartości do ceny. Grupa poszukiwaczy wartościowych ofert jest największa, co oznaczałoby, że powoli wychodzimy jako społeczeństwo dojrzewających konsumentów z etapu poszukiwania najtańszych, ale gorszej jakości produktów. Stać nas na trochę więcej – mówi agencji Newseria Biznes prof. Alicja Grochowska, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.

Badanie Shopper Study przeprowadzone na zlecenie firmy Henkel pozwala wyodrębnić trzy podstawowe grupy klientów: konsumenci poszukujący wartościowych ofert, konsumenci beztroscy oraz konsumenci oszczędni. Do tej pierwszej grupy – konsumentów poszukujących wartościowych ofert – należy 52 proc. badanych. To o 6 pkt proc. więcej niż w 2010 roku.

– Ta grupa osób bardzo lubi zakupy, ceni różnorodność produktów, bogactwo asortymentu i jest gotowa zapłacić więcej za produkt, który będzie lepszej jakości, który będzie lepiej spełniał ich oczekiwania. To są ludzie, którzy lubią nowości, chętnie poszukują informacji o produktach w internecie, przeglądają ulotki, a także korzystają z gazetek promocyjnych – mówi Bartłomiej Strzałkowski, kierownik Działu Zarządzania Kategoriami i Marketingu Handlowego w Henkel Polska.

Z badania wynika, że 28 proc. respondentów to konsumenci beztroscy. Dla nich najważniejsza jest jakość towaru i komfort zakupów, a cena schodzi na dalszy plan.

– Liczy się dla nich jakość i wygoda w rozumieniu nie tylko produktu, lecz także sklepu i miejsca, w którym dokonują zakupów. Dlatego taki konsument będzie oczekiwał bardzo dobrze zaaranżowanej przestrzeni półkowej sklepu. Cena jest rzeczą drugorzędną, dlatego konsumenci beztroscy będą zwracali mniejszą uwagę na gazetki promocyjne, oferty specjalne, ale też nie będą poszukiwali informacji – tłumaczy Bartłomiej Strzałkowski.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Dzwiedz 16.09.2016

    Deklaracje to konsumentów to jedno, a życie to drugie. Fakty jasno pokazują co dla większości w Polsce jest najważniejsze - cena, cena, cena. Niby dlaczego kanał dyskontów cały czas rośnie , a tracą sklepy z tradycji??? Jak produkt jest na promocji cenowej to się potrafi sprzedać 8x lepiej niż normalnie. Konsumenci tak naprawdę mają w każdej kategorii wybrane kilka odpowiadających im marek, wśród których wybierają najlepszą ofertę ceną (w większości). A te deklaracje o jakości nie przekładają się na realia. Proponuje podpatrzeć choćby stoiska z wędlinami czy serem i przypatrzeć się co się lepiej sprzedaje - wędlina w promocji 16,99 zł/kg czy ta od znanego producenta za 39,99 zł/kg (różnicę w jakości chyba każdy jest sobie w stanie wyobrazić).

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.