07.11.2019/08:05

Co trzeci produkt spożywczy w UE różni się w poszczególnych krajach. KE bada sprawę

Komisja Europejska zleciła badania sprawdzające jakość oferowanych na rynku unijnym towarów. Jak donosi wyborcza.pl, ich wyniki pokazują, że w różnych państwach produkty faktycznie się różnią mimo identycznych opakowań.

Jako przykład wyborcza.pl wymienia różne produkty występujące na wielu unijnych rynkach pod tą samą nazwą i w identycznych opakowaniach. Napój FuzeTea w jednym kraju ma 3 proc. soku w składzie, w innym 0,5 proc. Czipsy sprzedawane w tym samym opakowaniu i przez tę samą firmę w Niemczech mają więcej oleju słonecznikowego, a w Czechach więcej palmowego. Jogurt Danone Activia w Niemczech ma więcej truskawek i wapnia niż we Francji.

Badania składów Komisja Europejska zleciła centrum badawczemu Joint Research Centre. W zeszłym roku wymyśliło ono metodologię testowania żywności i zbierało dane od wskazanych do tego instytucji (w Polsce od UOKiK). Dzięki tym informacjom JRC porównywało m.in. wygląd opakowań i składy napojów, słodyczy, serków, jedzenia dla dzieci i innych produktów. Przesłało je jednak tylko 19 krajów członkowskich.

Z badań wynika, że co dziesiąty produkt miał podobny (ale nie identyczny) zarówno skład, jak i wygląd w różnych krajach. Co trzeci produkt miał identyczny skład i podobne opakowanie. Ale 33 proc. produktów miało znacząco różne składy mimo podobnego lub identycznego opakowania. Dzieje się tak niezależnie od regionu, co wykluczyło tezę, że kraje Europy Środkowo-Wschodniej są w jakiś sposób dyskryminowane przez producentów.

Więcej na wyborcza.pl

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.