31.08.2020/12:15

Coraz bliżej bezgotówkowego handlu. Jak pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe?

Jak pandemia wpłynęła na rynek handlu i zmieniała zakupowe zwyczaje klientów? Rozmowa z Prezesem PayU S.A., Joanną Pieńkowską – Olczak.

Czego nauczyła handel pandemia koronawirusa?

Pandemia tak naprawdę nie zmienia handlu, ale przyśpiesza w nim zmiany, które prowadzą w kierunku sprzedaży wielokanałowej. Firmy, które były już obecne w internecie, teraz zaczynają jeszcze bardziej eksplorować ten kanał. Część z nich przykłada się do poprawy procesów sprzedażowych i płatniczych. Te marki, które do tej pory dobrze radziły sobie w internecie – głównie z kategorii moda, uroda, elektronika – całkowicie swoją pozycję obroniły. Z kolei np. branża spożywcza bardzo dobrze poradziła sobie z szybką zmianą modelu sprzedaży i przeniesieniem jej do internetu. Do tej pory barierą były przyzwyczajenia konsumentów, bo większość zakupów spożywczych robili oni offline. Lockdown spowodował jednak, że znaczna część zakupów przeniosła się do internetu. Z ostatnich dostępnych raportów wynika, że klienci bardzo dobrze ocenili to, jak branża spożywcza poradziła sobie z obsługą internetową.

A inne branże?

Z dostępnych publikacji jasno wynika, że sieci handlowe chcą obecnie jeszcze mocniej postawić na sprzedaż internetową. Przykładowo, Inditex, właściciel m.in. marki Zara, zapowiedział, że będzie bardzo mocno inwestował w rozwój e-commerce i spodziewa się, że do 2022 roku udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży osiągnie 25 proc., w porównaniu do 14 proc. w roku ubiegłym. Będą to więc duże inwestycje. Sklepy stacjonarne też mają się zmieniać, podążać za trendami, np. ekologicznymi. Inditex zapowiedział już jakiś czas temu, na długo zanim usłyszeliśmy o pandemii, że do 2025 roku odzież sprzedawana w sieci Zara będzie produkowana w 100 proc. z tkanin przyjaznych dla środowiska, a sklepy będą w przeważającej większości sklepami zrównoważonego rozwoju - wykorzystującymi energię odnawialną i nieprodukującymi plastiku. Klienci coraz częściej zwracają na to uwagę, a sklepy chcą spełniać ich oczekiwania.

Na naszym rodzimym rynku również LPP mocno inwestuje w online, podkreślając jednocześnie, że firma koncentruje się na rozwoju sprzedaży omnichannelowej i spójności kanałów sprzedaży online i offline. Przykładem jest popularna opcja click and collect - kup przez internet, odbierz w sklepie/salonie. Jeśli mówimy o dużych firmach, pandemia bardzo przyśpieszyła więc prace nad multikanałowym modelem sprzedaży. 

A co zmieniło się w funkcjonowaniu mniejszych podmiotów?

Jeśli chodzi o mniejsze firmy, to część sklepów, która jeszcze nie była obecna w internecie, bardzo przyśpieszyła tę decyzję. Zaobserwowaliśmy znacząco większe zainteresowanie sklepów rozpoczęciem działalności online oraz rozpoczęciem akceptowania płatności w tym kanale. 

Zapewnienie możliwości dokonania płatności za pośrednictwem rozpoznawalnego dostawcy usług płatniczych, jak np. PayU, jest bardzo ważne w kontekście dostarczenia wygodnego procesu zakupowego, ale przede wszystkim przełamania bariery nieufności, która może się pojawić wśród kupujących, jeśli mają do czynienia z zupełnie nowym sklepem. Przy tej okazji wspomnę, że jeszcze do końca września średnie i małe e-sklepy mogą w prosty sposób ustawić bramkę płatności w naszym systemie, ponosząc jedynie połowę standardowej prowizji. Nie wykluczamy jednak przedłużenia okresu trwania takiej promocji.  

Również z danych Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że zainteresowanie firm bytnością w sieci wzrosło w czasie pandemii o ok. 50 proc. porównując z zeszłym rokiem. To pokazuje, że sklepy, które odkładały inwestycję w online na później, teraz szybko ją podjęły, aby dostosować się do nowej sytuacji i dalej móc sprzedawać.
To trendy dotyczące sklepów, ale kolejnym trendem, który widzimy jest nowy konsument. 

Czyli kto?

To osoby, które do tej pory nie korzystały z płatności online i dopiero zaczynają swoją przygodę z zakupami przez internet. Dostępne wyniki badań, przeprowadzonych za pośrednictwem panelu Ariadna na grupie osób, które podczas pandemii po raz pierwszy dokonały zakupu przez internet, wskazują, że ponad 60 proc. respondentów było z tych zakupów zadowolonych. To ważna informacja dla sklepów, bo jeśli UX i cały proces dokonywania zakupów oraz płatności jest zrobiony intuicyjnie i klient czuje się bezpiecznie, to będzie do danego sklepu powracał. 

Pojawiły się też różne programy edukacyjne, jak np. Allegro dla Seniorów. Allegro uruchomiło infolinię pomagającą seniorom rozpoczęcie zakupowej przygody w internecie. Widać, że duże podmioty zauważyły, że na horyzoncie pojawił się nowy konsument, który wcześniej nie był zainteresowany zakupami online.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także