11.04.2016/20:09

Coraz więcej konsumentów wybiera wegetariańskie dania gotowe - trendy na świecie

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat siedmiokrotnie zwiększyła się oferta wegetariańskich dań gotowych oraz półproduktów. Czy ten trend dotrze do nas?

Gotowe dania i półprodukty – do tej kategorii zalicza się m.in. gotowe posiłki, zestawy do gotowania, sałatki, kanapki i przekąski typu tacos, pizze i spody do pizzy, dania mączne oraz potrawy zbożowe do podgrzania, takie jak makarony, kluski czy ryż – stają się w Niemczech coraz bardziej wegetariańskie i wegańskie. Modny stał się flexitarianizm, czyli "elastyczna" dieta oparta o dania roślinne, od czasu do czasu uzupełniane dodatkami mięsnymi. Dla producentów oznacza to szansę na eksperymentowanie z bezmięsnymi recepturami. Jak pokazuje najnowszy raport firmy Mintel, w latach 2011-15 liczba dostępnych na rynku dań gotowych i półproduktów oznaczonych etykietą „wegetariański” wzrosła w Niemczech o 633 proc. W tym czasie analogiczna liczba takich produktów z etykietą „wegański” zwiększyła się aż ponad 20-krotnie!

W 2015 r. wśród wprowadzonych na rynek nowości z tej kategorii aż 12 proc. określanych było jako wegetariańskie. W 2011 r. – tylko 2 proc. W przypadku żywności wegańskiej te liczby to odpowiednio 9 proc. i 1 proc. Co więcej, silne wzrosty dotyczą gotowych potraw i półproduktów zawierających białka pochodzenia roślinnego, na przykład sojowe czy pszenne. Do roku 2014 panowała w tym zakresie stagnacja, ale w ostatnich dwóch latach pojawiło się mnóstwo innowacji, a udział produktów zawierających białka roślinne w całej ofercie skoczył z 9 do 23 proc.

Substytuty mięsa stają się coraz popularniejsze w całej kategorii towarowej, od dań gotowych aż po pizzę i sałatki. Czy chodzi o spaghetti bolognese, paellę czy chilli con carne – we wszystkich przypadkach nowości recepturowe, idące w kierunku wegetariańskim i wegańskim, pojawiają się w nigdy wcześniej nie spotykanej obfitości i różnorodności. Rosnące wykorzystanie roślinnych substytutów mięsa pokazuje, że żywność uważana kiedyś za gorszą alternatywę, dzisiaj cieszy się rosnącym zainteresowaniem zwykłych konsumentów – przekonuje Katya Witham, Starszy analityk ds. żywności i napojów w firmie Mintel.

Przeprowadzone w 2015 r. przez Mintela badania konsumenckie potwierdzają ten trend i ujawniają rosnące zainteresowanie niemieckich konsumentów dietą bezmięsną i flexitarianizmem. Chociaż tylko 7 proc. dorosłych Niemców deklaruje się jako wegetarianie, to ponad 33 proc. przyznaje, że stara się zredukować spożywanie czerwonego mięsa, a 19 proc. twierdzi, że spożywa więcej potraw roślinnych niż przed rokiem.

Ważnym czynnikiem wpływającym na zmianę nawyków żywieniowych wśród naszych zachodnich sąsiadów wydaje się świadomość prozdrowotna pokolenia „millennialsów”. W porównaniu z całą populacją, aż dwukrotnie więcej konsumentów w wieku 16-24 lata uważa się za wegetarian (16 proc.), a prawie co trzeci (31 proc.) potwierdza, że obecnie spożywa więcej posiłków wegetariańskich niż przed rokiem.

Ważne są czynniki etyczne i środowiskowe

Wśród innych ważnych powodów, dla których konsumenci częściej rezygnują z potraw mięsnych, znajdują się względy etyczne oraz troska o środowisko naturalne. Badania Mintela pokazują, że 30 proc. Niemców, którzy wybierają alternatywę dla posiłków mięsnych, czyni tak z powodów etycznych, m.in. przez wzgląd na dobrostan zwierząt. W grupie wiekowej 16-24 ten wskaźnik wzrasta aż do 39 proc. Co piąty badany (22 proc.) rezygnuje z mięsa ze względu na troskę o środowisko naturalne.
Dzięki zwiększonej świadomości prozdrowotnej, trosce o środowisko oraz względom etycznym żywność pochodzenia roślinnego jest teraz w Niemczech bardziej popularna niż kiedykolwiek w przeszłości. Stale rośnie liczba zdeklarowanych wegetarian i wegan, ale zwiększa się także liczba konsumentów, którzy starają się aktywnie redukować spożycie mięsa, przechodząc na dietę flexitariańską – podkreśla Katya Witham.

Jak jednak wskazuje omawiany raport, kategoria dań gotowych i półproduktów ma jeszcze długą drogę do pokonania, zanim zmieni się świadomość konsumentów co do ich walorów. Wciąż tylko 27 proc. Niemców w wieku 16-24 lata zgadza się z twierdzeniem, że gotowe potrawy są zdrową opcją, podczas gdy 51 proc. wciąż jest zdania, że zawierają one zbyt dużo składników wysokoprzetworzonych.

Wydaje się wszakże, iż młodzi konsumenci oczekują zdrowszej oferty z tej kategorii, skoro 63 proc. z nich przywiązuje wagę do tego, czy dania gotowe zawierają zdrowe składniki, takie jak ryż pełnoziarnisty czy warzywa. Połowa (51 proc.) jest gotowa zapłacić więcej za gotowe potrawy, przygotowane na bazie produktów z certyfikatem organicznym.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.