09.03.2017/22:08

Czy mikro i małe firmy hurtowe mają szansę na rozwój na polskim rynku?

W ostatnich latach obserwuje się nie tylko utrwalanie silnej pozycji zagranicznych sieci handlowych na ogólnopolskim rynku artykułów konsumpcyjnych, lecz także „wchodzenie” tych sieci na rynki regionalne, a nawet lokalne. Dlatego rodzimi pośrednicy hurtowi zmuszeni zostali do intensywnego poszukiwania możliwości zarówno przetrwania, jak i dalszego rozwoju na silnie konkurencyjnym rynku. W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się mikro i małe firmy hurtowe.

Najmniejsi hurtowniczy nie posiadają one bowiem odpowiedniej siły do uzyskania konkurencyjnych warunków zakupu, mają trudności w realizacji zobowiązań finansowych, charakteryzują się niską rentownością, brakuje im kapitału na rozwój oraz mają ograniczone możliwości wspierania informacyjno-doradczo-marketingowego niezależnych placówek detalicznych. Do tego dochodzi jeszcze stale zmniejszająca się liczba klientów, obsługiwanych przez mikro i małe firmy hurtowe. Dlatego wiele z nich będzie w najbliższym czasie musiało dokonać trudnego, ale koniecznego wyboru między takimi działaniami prorozwojowymi, jak: uczestnictwo w procesie konsolidacji hurtu, łączenie sił z detalem w celu organizowania sieci handlowych, czy wreszcie specjalizacja branżowa.

Prowadzone przez Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie badania i analizy zmian zachodzących w handlu hurtowym pozwalają stwierdzić, że rodzimi pośrednicy hurtowi wiedzą obecnie znacznie więcej o potrzebie i korzyściach płynących z konsolidacji, niż na początku bieżącego stulecia. Mimo to istnieje nadal sporo przyczyn wstrzymujących ich przed podjęciem decyzji o uczestnictwie w procesach konsolidacji. Wynika to m.in. z: niekorzystnych warunków finansowych dyktowanych przez integratorów, braku odpowiedniego zaplecza logistyczno-magazynowego, braku odpowiednio dużego zasięgu działania, braku wypracowanych stałych i ścisłych kontaktów z klientami, silnego przywiązania do własnej firmy oraz strachu przed jej utratą po przystąpieniu do określonego porozumienia integracyjnego, na którą pracowali niekiedy przez całe zawodowe życie.

Mimo stosowania przez integratorów dość rygorystycznych kryteriów doboru, których część staje się w praktyce barierami uczestnictwa w procesach konsolidacji hurtu, po 2008 r. procesy te uległy znacznemu przyspieszeniu. Należy jednak podkreślić, że zachodzą one – jak dotychczas – głównie wśród wielobranżowych firm hurtowych o zasięgu krajowym i regionalnym, natomiast znacznie rzadziej – o zasięgu lokalnym oraz wśród hurtowników wyspecjalizowanych.

Nasuwa się zatem pytanie. Jeżeli część ze stosowanych kryteriów doboru (w tym zwłaszcza osiąganie relatywnie wysokich rocznych obrotów oraz posiadanie dużego zaplecza logistyczno-magazynowego) jest w praktyce barierami uczestnictwa w procesach konsolidacji, to jaka będzie przyszłość mikro i małych firm hurtowych, które nie sprostają wymogom dyktowanym przez integratorów. Prawdopodobnie sporo z nich ulegnie likwidacji lub ogłosi upadłość. Inne zostaną przejęte przez większych i silniejszych pośredników hurtowych. Część może się natomiast utrzymać na silnie konkurencyjnym rynku artykułów konsumpcyjnych (a nawet efektywnie działać), jeżeli zdecydują się na specjalizację.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Karol 10.03.2017

    Na rozwój warto spojrzeć nie wg przetartych szlaków i schematów które już znamy, ale przede wszystkim w kontekście możliwości jakie daje nam technologia. Swiat zmienia się w zawrotnym tempie dzięki dostarczanym nowym technologiom - dlaczego handel miałby z tego nie skorzystać? Gospodarka za kilka lat będzie opierać się o dane, dane i jeszcze raz dane - kto już teraz będzie potrafił je gromadzić i analizować ma szanse zostać liderem na rynku. A kwestie integracji poziomej/pionowej mogą być wyłącznie następstwem tego jak lider w zarządzaniu danymi na rynku będzie chciał się dalej rozwijać. Zachęcam do szerszego spojrzenia na temat i polecam informację o bdsklep.pl, który idzie w obszarze handlu detalicznego dokładnie w tym kierunku

    www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/david-meister-obejmie-funkcje-director-of-growth-w-bdsklep-pl,11038

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.