26.10.2020/12:50

Czy pandemia trwale zmieni zwyczaje zakupowe Polaków?

Nowa pandemiczna rzeczywistość wymusiła natychmiastową reakcję ze strony detalistów, zarówno w odpowiedzi na wprowadzane restrykcje, jak również zmiany założeń i strategii, którymi kierowali się firmy w dłuższej perspektywie. Pandemia wpłynęła także na konsumentów, którzy zmienili swoje podejście do dokonywania zakupów oraz oczekiwania w stosunku do sprzedawców.

Covid-19 poskutkował zmianami w zwyczajach zakupowych Polaków – 70% społeczeństwa wstrzymało się z kupowaniem, połowa robi tylko podstawowe sprawunki, a co piąta osoba odłożyła większe zakupy na później – wynika z raportu pt. "Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?", który opracowała firma KPMG. Najważniejszym aspektem, na którym na obecnym etapie powinni skupić się właściciele sklepów, jest zdaniem 51% Polaków ochrona miejsc pracy i wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w firmie. Jednocześnie 66% respondentów uznało, że w czasie pandemii sprzedawcy postępowali zgodnie z wprowadzonymi regulacjami i zaleceniami rządowymi.

Zmiany w modelach biznesowych

Zdaniem Andrzeja Musiała z KPMG droga do nowej rzeczywistości składa się z kilku etapów. – Widzimy, że działania typowe dla drugiej fazy, tj. związane z odpowiedzią na wprowadzane ograniczenia i dopasowaniem się do zmian zostały ocenione pozytywnie. Kolejne fazy będą wymagać od sprzedawców pełnej koncentracji na spełnianiu oczekiwań klientów. W szczególności trzeba pamiętać o tym, że wszelkie zmiany w modelach biznesowych i operacyjnych mają bezpośredni lub pośredni wpływ na doświadczenia konsumentów. Nadal uniwersalne pozostają kluczowe wymiary aktywnego dbania o relacje z klientami – od budowania wizerunku zaufanego sprzedawcy, przez sprawne rozwiązywanie problemów i upraszczanie wszelkich interakcji, po zindywidualizowane podejście – tłumaczy Andrzej Musiał.

Ograniczają zakupy do minimum

Z badania KPMG wynika, że aż dla 70% Polaków najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o zrobieniu zakupów spożywczych w sklepie stacjonarnym jest jego lokalizacja. Warto też podkreślić, że 63% ankietowanych przychodzi do sklepu, gdyż ma możliwość zobaczenia na żywo kupowanej żywności, natomiast 53% ceni sobie wygodę robienia zakupów w tym kanale sprzedaży. Ceny oferowanych produktów znalazły się dopiero na czwartym miejscu – wskazuje na nie połowa badanych. Zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych były bardziej preferowane przez mężczyzn. 51% mężczyzn korzystało z nich bez żadnych ograniczeń zaś 45% przyznało, że w czasie pandemii COVID-19 ograniczyło do minimum swoje zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych. W przypadku kobiet postawy były bardziej spolaryzowane.

Najważniejsze bezpieczeństwo

Czynnikiem, który w największym stopniu zyskał na znaczeniu podczas pandemii, jest własne bezpieczeństwo, na które zaczęło zwracać uwagę o 58% więcej Polaków niż przed jej wybuchem. 63% ankietowanych skarży się na nieprzestrzeganie obowiązujących zasad przez innych klientów sklepów stacjonarnych, a 60% na zbyt duże kolejki do kas utrudniające zachowanie dystansu społecznego. – Odpowiedź na oczekiwania i wymagania związane z odpowiednim poziomem bezpieczeństwa może być szansą dla sprzedawców na wdrażanie udogodnień z jednej strony podnoszących ten poziom, a z drugiej pozytywnie wpływających na doświadczenia kupujących. Chodzi np. o organizację sali sprzedaży minimalizującą kontakt z innymi klientami, przemyślaną ekspozycję dóbr pierwszej potrzeby czy informacje online o kolejkach – mówi Andrzej Musiał.

Tylko niezbędne produkty

Modyfikacji uległy też preferencje Polaków związane z formą płatności – 33% badanych częściej wykorzystuje kartę debetową, 30% kartę kredytową, a 24% cyfrowy portfel. Jednocześnie 41% respondentów zadeklarowało, że rzadziej płaci za zakupy gotówką. Z badania firmy KPMG wynika, że pandemia COVID-19 negatywnie wpłynęła na postrzeganie własnej sytuacji finansowej przez 44% Polaków. Obniżone pensje oraz niepewność związana z przyszłością przejawia się również w postawach zakupowych i deklarowanych poziomach wydatków. Koronakryzys przyczynił się do ograniczenia zakupów przez 70% konsumentów. Ponad połowa badanych zadeklarowała powstrzymanie się od wszelkich zakupów, które nie są niezbędne. Co piąty respondent przyznał, że odłożył takie wydatki na później.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • zadowolony klient 26.10.2020

    Ja zacząłem zamawiać coraz więcej rzeczy przez internet, wygodnie ze swojej kanapy. Odpada czas sterczenia w kolejkach do kas, odpada czas robienia kilometrów po korytarzach galerii handlowych w hałasie, przekrykiwaniach klientów, drażniącej muzyce, ostrych zapachach. Sama wygoda, ile się da, tyle zamówię z dostawą do domu, albo do punktu odbioru, ewentualnie do paczkomatu.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także