08.10.2021 / 09:03
StoryEditor

Czym jest obieg zamknięty i jakie wskaźniki należy uwzględnić projektując swoje opakowania?

W raporcie Ipsos, aż 85% respondentów przyznało, że preferuje produkty, które wykorzystują jak najmniejszą ilość opakowań (fot. materiał partnera)
Społeczeństwo dotąd funkcjonowało w modelu konsumpcji liniowej (biorę-wykorzystuję-wyrzucam). W obliczu kryzysu klimatycznego negatywne efekty tej beztroskiej postawy stają się bardziej niż oczywiste. Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) pozwala przełamać ten sposób myślenia i dłużej wykorzystywać zasoby. W tym tekście przybliżymy główne założenia tej koncepcji oraz opowiemy o Wskaźnikach Projektowania dla Obiegu Zamkniętego, które pomagają firmom produkcyjnym i e-commerce tworzyć bardziej zrównoważone łańcuchy dostaw.

Czym jest gospodarka obiegu zamkniętego?

 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii definiuje GOZ jako koncepcję, w której produkty oraz surowce pozostają w użyciu najdłużej jak jest to możliwe, a tworzenie odpadów jest minimalizowane. Idea ta uwzględnia wszystkie etapy cyklu życia produktu: od jego projektowania przez produkcję, konsumpcję, zbieranie odpadów, aż do ich zagospodarowania. Opakowania są ważnym elementem logistycznego łańcucha dostaw większości produktów obecnych na rynku. Badania wskazują, że konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na sposób, w jaki zapakowane są nabywane przez nich towary.

 

W raporcie Ipsos, aż 85% respondentów przyznało, że preferuje produkty, które wykorzystują jak najmniejszą ilość opakowań. 32% z nich uznało natomiast, że radzenie sobie z ilością wytwarzanych przez siebie odpadów jest jednym z trzech najważniejszych wyzwań. Te dane pokazują, że trendu zrównoważonych łańcuchów dostaw nie można już ignorować.

Jak tworzyć rozwiązania dla obiegu zamkniętego?

Myśląc o produkcji rozwiązań dla obiegu zamkniętego w przypadku materiałów najczęściej koncentrujemy się na:

  • opakowaniach na bazie włókien tekturowych nadających się do recyclingu,
  • opakowaniach z certyfikatem kontroli pochodzenia produktu (FSC),
  • opakowaniach eliminujących elementy z tworzywa sztucznego.

 

Tymczasem to dopiero pierwszy etap cyklu. Największym wyzwaniem przy gospodarowaniu zasobami jest wydłużenie ich życia i czasu wykorzystywania. Cykl można “zamknąć” dzięki współpracy producenta opakowań oraz ich użytkownika. W tym celu przydatne są opracowane przez DS Smith Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego (Circular Design Metrics), które pozwalają ocenić jak przyjazne środowisku jest tworzone opakowanie. Jest to pierwsze takie rozwiązanie na rynku wspierające firmy, które chcą osiągać cele zrównoważonego rozwoju i zmniejszać swój ślad węglowy poprzez używane przez siebie opakowania. Wybieranie tego typu rozwiązań jest przejawem troski o planetę, ale także też istotnym elementem budującym wizerunek marki w oczach coraz bardziej świadomych konsumentów.

 

Jakie Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego warto uwzględnić?

 

Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego obejmują osiem kluczowych wytycznych. Są to:

Zoptymalizowanie pod kątem łańcucha dostaw

(Supply chain optimised)

Łatwość recyklingu

(Recyclable)

Bezpieczne dla planety

(Planet safe)

Zużycie materiałów

(Material utilisation)

Odnawialne źródła

(Renewable source)

Zawartość surowców wtórnych

(Recycled content)

Ślad węglowy

(Carbon footprint)

Możliwość ponownego użycia

(Designed for reuse)

 

Dzięki zastosowaniu tych wskaźników firmy mogą zacząć identyfikować obszary do poprawy i już na etapie projektowania wydłużać używalność materiałów oraz minimalizować odpady.

Podstawową zaletą opakowań tworzonych w oparciu o powyższe wskaźniki jest jasność na ile są one przyjazne są środowisku i jak wypadają one np. w porównaniu do innych projektów. Dzięki temu charakteryzują się one takimi cechami, jak:

  • Wysoki procent materiałów, z których je wykonano nadaje się do recyklingu.
  • Tam, gdzie tylko możliwe, nie zawierają one tworzyw sztucznych.
  • W ich wytwarzaniu kładzie się nacisk na maksymalne wykorzystanie potrzebnych surowców, aby redukować ilość odpadów produkcyjnych.
  • Sprzyjają tworzeniu zamkniętego obiegu surowca.

Jak zacząć wdrażanie obiegu zamkniętego w swojej firmie?

 

Rozpoczynając proces projektowania i wdrażania obiegu zamkniętego w swojej firmie na pewno warto skorzystać z wskazówek i doświadczenia ekspertów. Z myślą o potrzebach Państwa firmy już 26 października 2021 organizujemy darmowe wydarzenie online w pełni poświęcone tej tematyce.

W jego trakcie eksperci DS Smith podzielą się wiedzą jak wygląda wykorzystanie wskaźników w praktyce oraz przedstawią inspirujące case studies opakowań w obiegu zamkniętym.

Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego już dziś zapraszamy do rejestracji: https://blog.dssmith.com/pl/rozpocznijcykl

 

11.04.2024 / 11:53
StoryEditor
Brown-Forman zmienia struktury. Polscy menedżerowie będą odpowiadać nie za jeden, ale za trzy rynki
Od lewej: Paweł Miziołowski, dyrektor marketingu Brown-Forman na Polskę; Beata Mirowska, dyrektor finansowa Brown-Forman na Polskę i Filip Popławski, dyrektor zarządzający Brown Forman na Polskę, Czechy i Słowację (fot, materiały prasowe)
Firma Brown-Forman wprowadza zmiany w swoich europejskich strukturach i koncentruje się na markach premium. Oznacza to awans dla trójki polskich menedżerów, którzy będą teraz odpowiadać również za rynek czeski i słowacki.

Na czele europejskich struktur Brown-Forman Corporation stanął Yiannis Pafilis, który będzie on odpowiedzialny za realizację regionalnej strate...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.04.2024 / 16:55
StoryEditor
Zobowiązania środowiskowe dotyczą nie tylko galerii handlowych, ale też ich najemców
Zobowiązania środowiskowe dotyczą nie tylko obiektów handlowych, ale też najemców (fot. Viktor Bystrov/Unsplash)
Polityka klimatyczna Unii Europejskiej, a w tym zobowiązania środowiskowe w ramach ESG, dotyczy całej gospodarki w krajach członkowskich, co w przypadku sektora obiektów handlowych oznacza zarówno wynajmujących, jak i najemców – podkreśla w najnowszym komunikacie Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH).

Działalność handlowa i usługowa prowadzona w obiektach handlowych jest nierozerwalnie związana z funkcjonowaniem tych obiektów, a oczekiwana efektywność energetyczna budynku, kt...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25. kwiecień 2024 23:43