15.11.2018/12:45

Dariusz Sinkiewicz, LTR: Wciąż można dobrze zarabiać na prasie i papierosach

Spadek sprzedaży prasy to zjawisko powszechne, podobnie jak spadek sprzedaży papierosów. Jednak zdaniem Dariusza Sinkiewicza, dyrektora generalnego Travel Essentials Poland w Lagardere Travel Retail, można zarabiać także na słabnących kategoriach.

Sprzedaż sieci Inmedio czy Relay – konceptów z portfolio LTR – opiera się na dwóch głównych kategoriach, prasie i papierosach. Oba formaty są jednak na tyle zdywersyfikowane, że mogą być rentowne także wtedy, gdy sprzedaż wiodących kategorii systematycznie spada.

– Po pierwsze, trzeba to robić właściwie, lepiej niż konkurencja. A po drugie matematycznie pomaga relatywnie niski udział w rynku – firmy o dużych udziałach siłą rzeczy poddane są działaniu globalnego trendu, te z mniejszym, jak my, mogą budować nadal silną sprzedaż na spadającej kategorii. Mamy udział w rynku prasy na poziomie ok. 5 proc., to niewiele. Między innymi dzięki temu jeszcze dwa lata temu, gdy rynek prasy już się kurczył, my mieliśmy wzrosty. Było to możliwe, ponieważ my działamy w nieco innym systemie, niż pozostali detaliści sprzedający prasę. Wypracowaliśmy w tym zakresie własne know-how, mamy doświadczonych ludzi. Dlatego w naszym przypadku operator – Ruch SA – wykonuje jedynie czysto fizyczną operację dostarczenia odpowiednich nakładów do poszczególnych placówek. Resztą zajmujemy się sami, sami decydujemy o tym, gdzie jaki tytuł ma trafiać, w jakim nakładzie. Jeśli gdzieś trafią się jakieś nadwyżki, przekazujemy je pomiędzy punktami. Mamy więc bardzo mało strat, a w porównaniu do reszty rynku mamy o 5-7 proc. lepszy trend sprzedażowy – wyjaśnia Dariusz Sinkiewicz.

Zdaniem menedżera, rynek prasy będzie podlegał długofalowym zmianom strukturalnym. Jednak rozwój saloników prasowych w dalszym ciągu ma sens biznesowy.

– Będzie dalej postępowała obserwowana już ewolucja modelu biznesowego saloników prasowych. Jeśli chodzi o samą prasę, to bez wątpienia znikną dzienniki, natomiast periodyki będą funkcjonowały u wyspecjalizowanych detalistów, jako dobro nieco bardziej luksusowe. Ich cena pójdzie w górę, nakłady spadną, ale najlepsze tytuły nie znikną z rynku. Patrząc szerzej na kategorię „czytelniczą”, zauważamy renesans sprzedaży książek i jesteśmy zdania, że ten trend będzie się umacniał – przekonuje dyrektor Travel Essentials Poland.

Także rynkowa sprzedaż papierosów z roku na rok spada, ale to nie są radykalne zmiany, zachodzą relatywnie powoli.

– W przypadku naszej sieci sprzedaż tego asortymentu od kilku lat rośnie dwucyfrowo w ujęciu like-for-like, tak będzie także w tym roku. Naszym atutem jest duża szerokość oferty i doskonałość operacyjna dt. wskaźników ekspozycji. Mamy też potężne narzędzie w postaci sieci InMedio, której punkty są obecne praktycznie w każdym centrum handlowym. W sektorze travel te wzrosty są jeszcze większe. W tym wypadku pomaga nam fakt, że w Polsce papierosy są wciąż dużo tańsze niż w innych krajach Europy – podsumowuje Dariusz Sinkiewicz.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.