26.08.2020/10:14

Detaliści tłumaczą skąd tak duże zaległości wobec dostawców

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) z werwą rozpoczął realizację zapowiadanej przez rząd walki z zatorami płatniczymi. Na rzecz dostawców zapłacono już łącznie 575 mln zł, ale zaległości wciąż są. Wśród największych dłużników cztery duże sieci handlowe, które mają swoje spojrzenie na sytuację – donosi dziennik „Puls Biznesu”. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) z werwą rozpoczął realizację zapowiadanej przez rząd walki z zatorami płatniczymi. Oprócz wzięcia pod lupę 51 firm podejrzanych o przeterminowane zadłużenie na ponad 5 mln zł urząd ostro zabiera się za sieci handlowe oraz producentów żywności wykorzystujących silną pozycję wobec małych dostawców. Na rzecz dostawców zapłacono już łącznie 575 mln zł – donosi dziennik „Puls Biznesu”. 

Jak czytamy, postępowania sprawdzające w trakcie tzw. akcji „covid100” dotyczy 100 firm - wielkich sieci handlowych oraz największych producentów z branż: mięsnej, mleczarskiej, owocowej, warzywnej i zbożowej.

Według informacji „PB”, urząd antymonopolowy uważa, że akcja przyniosła duży sukces. „W wyniku działań Prezesa UOKiK na rzecz dostawców zapłacono łącznie 575 mln zł” - podało biuro prasowe urzędu. Biuro dodało, że nie wszyscy monitorowani przedsiębiorcy zareagowali na apel o spłatę długów wobec dostawców.

„Badamy sprawy czterech sieci handlowych, które mimo wezwania nie uregulowały zaległości” – podała gazeta, cytując UOKiK.

Chodzi o Auchan, Eurocash, Makro Cash & Carry i Intermache. Wobec tych sieci wszczęto dodatkowe postępowania. Firmy zostały poproszone o wskazanie opóźnionych płatności na dzień 20 kwietnia br. Podały łączną kwotę 310,1 mln zł. Następnie zostały zapytane, które z zaległości spłaciły do przełomu maja i czerwca. Odpowiedziały, że spłaciły 219,7 mln zł. Kwota pozostała do spłaty: 88, 3 mln zł” – poinformowało biuro prasowe urzędu. Nie wskazało jednak zaległości poszczególnych firm.

W sprawie zaległości wypowiedział się m.in. rzecznik Eurocashu Jan Domański. „ W znacznej większości przeterminowanie wynika z opóźnienia w otrzymywaniu od dostawców dokumentów rachunkowych oraz z wzajemnego kompensowania zobowiązań i należności. To naturalna praktyka rynkowa” – wyjaśnił rzecznik Eurocash. 

Eliza Orepiuk – Szymura, dyrektor ds. komunikacji i informacji w Grupie Muszkieterów, operatorze sieci Intermarche i Bricomarche, potwierdza wyzwanie od prezesa i zapewnia, że spółka udostępniła informacje i obecnie uzupełnia odpowiedzi na dodatkowe pytania UOKiK. 

Magdalena Figurna, rzeczniczka Makro Cash & Carry Polska, potwierdza postępowanie wyjaśniające UOKiK. „Dotychczas nie zostaliśmy poinformowani o stwierdzeniu jakichkolwiek nieprawidłowości w naszej firmie. Czynimy wszystko, aby sprostać wymaganiom UOKiK” – tłumaczy. Nie podaje jednak ewentualnych zaległości płatniczych, powołując się na tajemnicę przedsiębiorstwa oraz jego dostawców. 
 

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Dostawca 27.08.2020

    Piotr i Paweł nowy SPAR - znowu z wielkimi opóźnieniami w płatnościach. Nie dość że dostawcy stracili na sanacji miliony to nadal mają problem z bieżącymi płatnościami. Numer z ginącymi fakturami które są wysyłane elektronicznie także jest notoryczny. Kolejny specjalista w tym temacie to Macro, w trakcie realizacji dostawy następuje zmiana numeru zamówienia i jest problem ze sparowaniem zamówienia z fakturą na której jest numer zamówienia które przyszło EDI. i tak od lat kombinują i nic z tym nie zrobisz

  • Dostawca 27.08.2020

    Piotr i Paweł nowy SPAR - znowu z wielkimi opóźnieniami w płatnościach. Nie dość że dostawcy stracili na sanacji miliony to nadal mają problem z bieżącymi płatnościami. Numer z ginącymi fakturami które są wysyłane elektronicznie także jest notoryczny. Kolejny specjalista w tym temacie to Macro, w trakcie realizacji dostawy następuje zmiana numeru zamówienia i jest problem ze sparowaniem zamówienia z fakturą na której jest numer zamówienia które przyszło EDI. i tak od lat kombinują i nic z tym nie zrobisz

  • producent_upadły 26.08.2020

    znam ja te wzajemne kompensacje i niedostarczenie dokumentów na czas w EUROCASH:
    - mały błąd w fakturze (np 2 wz z dostaw do dwóch magazynów do 1 faktury ) odsyłanie faktury jakoniewłasciwie wystawionej i czas 60 dni zapłaty leci odkiedy dostaną nową,ale ciekawe,ze reklamacje piszą do dostawcy 53 dnia.
    - wystawiłem fakture na 60dni płatności a w 59dniu przychodzi 20 faktur za remodeling DC z 7 dniowym terminem platności i zapłaty za faktury nie ma!!!
    - dzwonie do ksiegowości w Poznaniu 65 dni po wystawieniu faktury i jesli sie dodzwonie to Pani mówi :"dziś jest piatek a my dostawcom na teraz płacimy w czwartki"

    i tak w koło Wojtek

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także