15.09.2020/09:29

Detalisto! Wykorzystaj rosnące zapotrzebowanie na produkty „food to go”

Znaczne przyspieszenie tempa życia, dłuższe godziny pracy, mniejsze gospodarstwa domowe, a przy tym dostępność zakupów online sprawiają, że również w handlu detalicznym kładzie się większy nacisk na wygodę. Kupujący rezygnują dużych marketów na rzecz kilku mniejszych i bliżej położonych sklepów, gdzie często mogą zrobić zakupy na bieżąco. To szansa dla takich kategorii, jak produkty „food to go”. Warto je dobrze wyeksponować.

Konsumpcja poza domem zwiększa się, a zapotrzebowanie na posiłki na wynos rośnie. Dotyczy to przede wszystkim napojów i żywności typu „food to go”, czyli produktów, które w łatwy sposób można skonsumować w drodze do pracy czy szkoły. Wzrosło również zapotrzebowanie na usługi dostarczania posiłków. Biorąc pod uwagę rozwój sprzedawców internetowych, oferujących dostawy jedzenia do domu lub na wynos, tradycyjny handel detaliczny pozostaje pod presją, zastanawiając się, w jaki sposób przyciągnąć odwiedzających. Ta drastyczna zmiana w zwyczajach żywieniowych ma wiele konsekwencji dla tradycyjnych sklepów, np. w postaci wpływu na asortyment, układ czy format sklepu.

Skuteczne rozwiązanie dla szybko rotujących produktów convenience

Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na żywność i napoje typu convenience, sklepy oferują szereg produktów gotowych bezpośrednio do spożycia, takich jak: pokrojone owoce, sałatki, sushi, smoothie, napoje kawowe, produkty śniadaniowe, a nawet gorące dania dopasowane do odpowiedniej pory dnia. W ostatniej dekadzie doszło do podwojenia ilości produktów sprzedawanych pod szyldem convenience, a obecnie stanowią one aż 18% produktów spożywczych i napojów wprowadzanych na rynek na całym świecie.

Sprzedaż produktów na wynos będzie nadal rosła w najbliższych latach i w przyszłości przewyższy sprzedaż w innych kategoriach. Ten rosnący popyt klientów na posiłki typu „food to go” stanowi istotną szansę dla handlu detalicznego – mówi Rafał Lewandowski, Commercial Director HL Display Polska.

Mając na uwadze, że zapotrzebowanie na produkty tego typu zmienia się w ciągu dnia – od pory śniadaniowej, poprzez obiad, do kolacji – sklepy muszą znaleźć sposoby na pomieszczenie i wypromowanie dużej ilości produktów w ograniczonej przestrzeni na półkach. HL Display w swojej ofercie posiada szereg systemów i rozwiązań wspierających zarządzanie powierzchnią półki. Jednym z przykładów jest system Multivo™, który przy pomocy zintegrowanego popychacza lub równie łatwego w użyciu ręcznego Pull-stripa™ umożliwia automatyczne przesuwanie produktów do krawędzi półki. Dzięki czemu zawsze wyglądają one na atrakcyjnie zaopatrzone, a personel nie musi poświęcać dużej ilości swojego czasu na utrzymanie porządku. Kolejnym powodem, dla którego warto zainwestować w tego typu rozwiązania są badania, które wykazały zwiększenie sprzedaży impulsowej o 15-20% dzięki stałej widoczności produktów przy krawędzi półki. Większym bratem Multivo™ jest Multivo™ Max, metalowy tray z popychaczami dla produktów wymagających większej wytrzymałości. Idealnie sprawdza się w przypadku eksponowania paczkowanej, schłodzonej żywności na półkach. System z łatwością można dostosować do różnych typów i rozmiarów opakowań, dzięki regulowanym ściankom bocznym. Co równie ważne, system pozwala zmniejszyć ilość odpadów, poprzez wykorzystanie zasady FIFO (ang. first in, first out - umieszczanie produktów z dłuższym terminem przydatności za tymi z krótszą datą ważności).

Multivo™ (Materiał Partnera)
Multivo Max™ (Materiał Partnera)

 

Trendy w kategorii napojów

Na rynku napojów widoczny jest znaczny wzrost wygodnych i pożywnych napojów typu on-the-go, które wpisują się w intensywny styl życia kupujących. Producenci opracowują nowe produkty i opakowania, aby dopasować je do różnych okazji konsumpcyjnych i odmiennych profili kupujących. Napoje zawierające mniej cukru, bez sztucznych słodzików i wyprodukowane z ekologicznych składników to tylko niektóre z pojawiających się trendów, które wymuszają na sprzedawcach detalicznych ciągłe zmiany oferowanego asortymentu. Również w tej kategorii HL Display posiada gamę systemów ułatwiających sprzedaż. Roller Track™ to rozwiązanie składające się z rolek, które zainstalowane na półce powodują, iż produkty automatycznie przesuwają się w stronę jej przedniej krawędzi. Rolki mogą być używane indywidualnie lub razem, jako płachta pokrywająca całą powierzchnię półki. Grawitacyjne frontowanie produktów pomaga zachować widoczność asortymentu, a w razie braków produktowych pozwala na ich szybkie wykrycie. System pozwala na uzupełnianie towaru od frontu lub od tyłu, co z kolei ogranicza czas i koszty pracy. – Testy wykazały, że zautomatyzowanie pracy ustawiania produktów na froncie półki pozwala zaoszczędzić do 39% czasu pracy pracowników – podsumowuje Rafał Lewandowski. System jest łatwy w instalacji, obsłudze i utrzymaniu porządku. Sprawdza się na wielu kategoriach produktowych, takich jak: napoje, nabiał, alkohole, produkty gospodarstwa domowego czy produkty kosmetyczne.

RollerTrack™ (Materiał Partnera)

 

Kolejnymi systemami, które oferuje lepsze doświadczenia zakupowe, redukując czas na uzupełnianie produktów i ograniczając marnotrawstwo żywności są Rotoshelf™ oraz TurnLoader™. Są to rozwiązania zapewniające efektywny i wygodny merchandising napojów znajdujących się w lodówkach. Dzięki możliwości obrócenia jednocześnie wszystkich półek o 180° mamy możliwość uzupełniania produktów od tyłu, dbając o to, aby produkty już schłodzone były automatycznie przesuwane na przód półki. Systemy zapewniają frontowanie produktów na zasadzie grawitacji, posiadają wmontowane przegrody, a zoptymalizowana przestrzeń pomiędzy półkami pozwala na skuteczny merchandising. System TurnLoader™ to kolejne z portfolio firmy HL Display rozwiązanie, które zdobyło uznanie na arenie międzynarodowej – zostało nagrodzone przez niemieckie Federalne Ministerstwo Żywności i Rolnictwa w kategorii handlu detalicznego „Too good for the bin” (nagroda w tej kategorii ma na celu podniesienie świadomości na temat wartości żywności w całym łańcuchu dostaw począwszy od rolnictwa, przemysłu, handlu skończywszy na odbiorcy końcowym: rynku hurtowym lub docelowym konsumencie).

RotoShelf™ (Materiał Partnera)
TurnLoader ™ (Materiał Partnera)

VIDEO

RotoShelf™ - Rotate the section, fill from the back rotate it back from HL Display on Vimeo.

Kluczem do sukcesu w kategorii produktów food-to-go jest właściwa oferta, jakość produktów, ale przy tym wszystkim nie można zapomnieć o stworzeniu lepszych doświadczeń zakupowych, dzięki którym jesteśmy w stanie emocjonalnie zaangażować konsumenta. HL Display oferuje w tym zakresie szereg rozwiązań odpowiadających tym potrzebom. To dobry czas, żeby przeanalizować swoje działania i wprowadzić zmiany zwiększające sprzedaż.

O HL Display

Założona w 1954 roku firma HL Display pomaga sprzedawcom detalicznym i producentom na całym świecie w tworzeniu atrakcyjnych i dochodowych środowisk sklepowych, które wzmacniają doświadczenie zakupowe konsumentów. HL Display współpracuje z klientami w celu zwiększenia sprzedaży, napędzania automatyzacji, inspirowania kupujących i zmniejszenia ilości odpadów. Wszystkie te czynniki składają się na przyjemny odbiór sklepu przez klienta, skłaniają go do wejścia, zakupu i co równie ważne – do powrotu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.